آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 20 دی ماه 1392 = 10-01 2014

قیمت هر دانه هرویین در ایران چقدر است؟

تقاطع: باوجود افزایش بهای «مایحتاج ضروری زندگی مردم»، روند کاهش قیمت «مخدر‌ها» و «محرک‌ها» در ایران هم‌چنان ادامه دارد به گونه‌ای که بهای «شیشه» و «هرویین» به عنوان «پرمصرف‌ترین مواد مخدر» کشور، طی ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته است.

یک “منبع آگاه” در “شورای هماهنگی ستاد مبازره با موادمخدر” روز سه‌شنبه (۱۷ دی-۷ ژانویه) با اعلام این مطلب به وب‌سایت “جام‌جم‌آنلاین” گفت که در آذرماه، قیمت عمده‌فروشی هر کیلو شیشه و هرویین در ایران به ترتیب به ۱۵ و ۱۰ میلیون تومان رسید که نسبت به شش ماه نخست امسال کاهش یافته است.

این گزارش با تاکید بر اینکه بهای مواد مخدر، زمانی که به خرده‌فروش‌ها می‌رسد، «تقریبا دو برابر افزایش می‌یابد»، از قول یک فروشنده مواد مخدر می‌نویسد: «شیشه برای خرده‌فروشان کیلویی ۲۷ تا ۲۸ میلیون تومان هزینه دارد که قیمت هر سوت از آن برای مصرف‌کننده هزار تا ۲۰۰۰ تومان آب می‌خورد.»

به گفته‌ی وی، بهای هرویین نیز «وقتی در دست خرده‌فروشان قرار می‌گیرد، کیلویی ۱۷ تا ۱۸میلیون تومان افزایش می‌یابد و زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد تا چند ۱۰ برابر گران می‌شود».

این خرده‌فروش مواد مخدر، بهای هر گرم هرویین (معادل چهار دانه) را برای مصرف‌کننده چیزی در حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان و هر دانه هرویین (معادل ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر) را نیز ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان اعلام کرد.

گزارش “جام‌جم”، هم‌چنین با اشاره به ورود «نسل جدید مخدرهای صنعتی» به کشور نوشته که این مواد با «اسامی جدید» اغلب «مشتقاتی از هرویین و شیشه» هستند که «برای ایجاد جذابیت در جوانان تولید و عرضه می‌شوند».

به نوشته این گزارش، یکی از این مواد، «ماری‌جوانای صنعتی» است که «در جهان با نام ماری‌جوانای تقلبی شناخته می‌شود» و در ایران به نام «گل» معروف شده است به طوری‌که «مصرف‌کنندگان با این اطمینان که گل ماده‌ای گیاهی است و خطری ندارد آن را مصرف می‌کنند»، اما به «جنون» و «دیوانگی» مصرف‌کننده می‌انجامد.

گفتنی است مهرماه گذشته، سردار علی مویدی، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر در ایران با تاکید بر پایین بودن بهای مواد مخدری چون تریاک و هرویین در کشور در مقایسه با کشورهای دیگر گفته بود: «قیمت عمده‌فروشی هرویین در مرزهای ایران ۵۰۰۰ دلار، در ترکیه ۱۷ هزار دلار، در آلمان ۲۸ هزار و ۱۰۰ دلار و در آمریکا ۳۲ هزار دلار است.»

اردیبهشت ماه گذشته نیز مجید ابهری، پژوهش‌گر علوم اجتماعی، از کاهش ۹۷ درصدی قیمت ماده مخدر «شیشه» طی چهار سال اخیر خبر داده و به “ایسنا” گفته بود که قیمت هر کیلو شیشه از ۹۰ میلیون تومان در سال ۸۹، به سه میلیون تومان در سال جاری رسیده است.

به گفته وی، بهای هر کیلو کراک نیز از حدود ۱۴۰ میلیون تومان در سال ۸۹ به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سال ۹۲ کاهش یافته است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: