آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 26 آبان ماه 1392 = 17-11 2013

آلودگی هوا؛ نفس نصف جهان به شماره افتاد

قدس آنلاین: ین روزها دوباره زنگ هشدارآلودگی هوا در کلانشهرها بخصوص اصفهان به دلیل بروز پدیده گرد و غبار و ذرات معلق به صدا در آمده است.

ماجرای آلودگی هوا منحصر به کلانشهر اصفهان نیست؛ اخبارمنتشر شده در سالهای قبل، بحران آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایران مانند تهران،اراک، شیراز، تبریز و مشهد را تأیید می‌کند. البته آمار مشخصی از شمار مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا برای نشان دادن بزرگی فاجعه در این شهرها وجود ندارد.
این در حالی است که تجربه نشان داده با اعلام آمار و ارقام می‌توان برنامه ریزی علمی تری برای جلوگیری از بروز فاجعه های احتمالی در نظر گرفت و با توجه به اینکه بارها از سوی کارشناسان محیط زیست گفته شده آلودگی هوا یک فاجعه زیست محیطی است، فاجعه ای که زنگ خطرش در سالهای متمادی به صدا در آمده، اما به دلیل نبود آمار دقیقی از دستاورد آن در مرگ تدریجی شهروندان، آلودگی هوا هر سال بیشتر از سال پیش قربانی می‌گیرد.


وارونگی هوا را جدی بگیریم
اصفهان در فصل پاییز و زمستان به دلیل ورود موج سرما و عدم وزش باد با پدیده اینورژن یا پدیده وارونگی هوا مواجه می‌شود.
کارشناسان محیط زیست هم تأکید دارند مردم نباید در زمان بروز پدیده اینورژن از خودرو‌های شخصی برای تردد در سطح شهر استفاده کنند.
در این باره مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ما تأکید می‌کند: تشدید میزان آلودگی هوا و تهدید سلامت شهروندان ساکن شهرهای صنعتی، مستلزم فرهنگ‌سازی گسترده درباره استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.
منصور شیشه فروش ابراز امیدواری می‌کند فرهنگ‌سازی درباره استفاده کمتر شهروندان از خودروهای تک سرنشین بتواند به بهبود وضعیت هوای اصفهان کمک کند.
در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان اصفهان طرح جامع «کاهش آلودگی اصفهان» که از سال 81 تصویب و از سال 82 اجرایی شد، مورد بررسی قرار گرفت، اما متأسفانه طی 6 سال گذشته این طرح اجرایی نشد.


50 درصد افسردگی ناشی از آلودگی هوا
آثار اجتماعی و روانی آلودگی هوا در قالب یک پروژه تحقیقاتی توسط دانشگاه صنعتی در اصفهان بررسی شد و براساس تحقیقات علمی انجام شده این مهم به اثبات رسید که مردم اصفهان تا 60 درصد موارد به هنگام مواجه شدن با آلودگی‌های هوا احساس ناراحتی پوستی و ریوی می‌کنند. رئیس مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه صنعتی اصفهان آینده خوبی را برای محیط زیست کشور متصور نیست و می‌گوید: اصفهان نیز مانند دیگر شهرهای بزرگ و صنعتی کشور با فاجعه زیست محیطی رو به رو است، به گونه‌ای که این وضعیت اکنون به مرحله هشدار رسیده است.
حسین مرادی می‌افزاید: تحقیقات علمی انجام شده نشان داد آلودگی هوا تا 50 درصد سبب افسردگی مردم اصفهان شده است.
وی با بیان اینکه بیش از 20 درصد مردم اصفهان اظهار می‌دارند هنگام مواجهه با ترافیک عصبانی و پرخاشگر می‌شوند، تصریح می‌کند: هنگام بروز آلودگی هوا احساس خستگی، بی‌حالی، سوزش چشم، اضطراب و سردرد تا 66 درصد موارد بر مردم اصفهان عارض می‌شود.


تغییر کاربری سوخت اتوبوسهای اصفهان
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به تبدیل اتوبوسهای گازسوز اتوبوسرانی اصفهان به دیزل و مخالفت شدید محیط زیست، دلیل آن را افزایش آلاینده‌های جوی در اصفهان ذکر می‌کند.
کیومرث کلانتری با تأکید بر اینکه محیط زیست اصفهان باید با استفاده از راهکار‌های قانونی و رعایت برخی موارد سالم‌سازی شود، ابرازامیدواری کرد سوخت مورد نیاز برای فعالیت اتوبوسهای گاز‌سوز هر چه سریع‌تر تأمین شود و با این اقدام شاهد کاهش آلاینده‌های جوی موجود در سطح شهر باشیم.
طبق آخرین تحقیقات سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا دلیل اصلی سرطان و مرگ و میر ناشی از آن در جهان است و سالیانه حدود 250 هزار نفر در جهان از سرطان ریه مرتبط با آلودگی هوا می‌میرند و در نهایت 5/4 میلیون نفر هر ساله در ارتباط با آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.
گفته می‌شود در کشورمان نیز 2 هزار و 527 ایرانی به علت آلودگی هوا جانشان را از دست داده اند، ضمن آنکه 2 هزار و 522 بیمار قلبی و 4 هزار و 525 بیمار تنفسی همزمان با آلودگی هوا در بیمارستانها بستری می‌شوند.
به نظر می‌رسد حل مشکلات زیست محیطی کشور نیازمند عزم جدی و داشتن سیاستگذاری‌های بلندمدتی است که با تغییر دولتها خللی در اجراسازی آنها پیش نیاید.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: