آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 25 آبان ماه 1392 = 16-11 2013

نياز به واردات 6 ميليون تن گندم در باقی‌مانده سال

با دو برابر شدن اعتبار واردات گندم در هيئت دولت، آمار واردات هفت ماهه و خريد تضميني در سال جاري، دولت تا پايان سال جاري بايد 6 ميليون تن گندم وارد کشور کند.

ه گزارش فارس، در 7 ماهه اول سال جاري يک ميليون و 638 هزار تن گندم به ارزش 654 ميليون و 800 هزار دلار وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزني 14/53 درصد و به لحاظ ارزشي 95/45 درصد کاهش داشته است.

همچنين فقط در مهر ماه 270 هزار تن گندم به ارزش 3/91 ميليون دلار وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حدود 8 درصد رشد را نشان مي‌دهد.

اين در حالي است که پيش از اين حسن روحاني رئيس دولت يازدهم اعلام کرده بود در سال جاري نيازمند واردات 7.5 ميليون تن گندم براي تأمين نياز داخلي و همچنين ذخاير استراتژيک هستيم.با اين حساب و با واردات 1.6 ميليون تن گندم در 7 ماهه اول سال جاري دولت مکلف است تا پايان سال جاري 5.9 ميليون تن ديگر گندم وارد کشور کند.

اين در حالي است که آمار خريد تضميني گندم در سال جاري 4.7 ميليون تن از سوي شرکت بازرگاني دولتي ايران اعلام شده است و با توجه به آنکه نياز بخش نانوايي‌هاي کشور در حدود 10 تا 11 ميليون تن است لذا اگر نياز بخش صنعت را هم بين 1 تا 2 ميليون تن محاسبه کنيم واردات بيش از 6 ميليون تن گندم در 5 ماهه پايان سال جاري از الزامات اساسي است و در غير اين صورت ممکن است با کمبود گندم مواجه شويم.

به گزارش فارس، محمد باقر نوبخت معاون برنامه‌ريزي رئيس جمهور و سخنگوي دولت يازدهم در حاشيه جلسه 15 آبان ماه هيات دولت گفته بود:«براي تثبيت قيمت کالاهاي اساسي سقف بودجه عمومي براي تخصيص اين کالاها دو برابر در نظر گرفته شده است، تا از افزايش قيمت آن جلوگيري شود.»

به گزارش فارس، به نظر مي‌رسد اين اظهارنظر نوبخت مطمئناً به معناي آن نيست که قيمت همه کالاهاي اساسي ثابت مي‌ماند، چرا که در حال حاضر تنها کالايي که از محل بودجه يارانه دريافت مي‌کند، گندم است و واردات گندم مابه‌التفاوت ارز 1226 و 2477 را دريافت مي‌کند، لذا مي‌توان اين گونه نتيجه‌گيري کرد که اظهار نظر نوبخت فقط مربوط به واردات گندم است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: