آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 4 آبان ماه 1392 = 26-10 2013

غیرخودیها در گزارش احمد شهید، خودیها در فیس بوک

لیلا جدیدی

این روزها علاوه بر برخی، از جمله شخص خامنه ای و روحانی که هم تریبونهای آزاد حکومت را در دست دارند و هم آشکار و نهان در فیس بوک و تویتر مانور می دهند، آقای محمد جواد ظریف نیز این ابزار اجتماعی را مزورانه برای وعده های دروغین و جلب توجه کاربران آن که بیشتر جوانان هستند، به خدمت گرفته است. این درحالیست که آزادی بیان، دسترسی به اطلاعات و همگرایی در جمهوری اسلامی آنچنان دچار ممنوعیت است و قوانین و سیاستهای اعمال شده بر اساس آنها از جمله قانون مطبوعات و قانون جرایم سایبری علیه شهروندان ایرانی چندان وخیم است که آقای احمد شهید در آخرین گزارش خود آن را "نقض فاحش" حقوق بشر توصیف کرده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل وضعیت را اینگونه توصیف می کند: "در ماه ژوییه سال ۲۰۱۳، شصت و هفت کافه اینترنتی در ایران تعطیل شد و بر اساس گفته مقامهای دولتی، پنج میلیون وبسایت مسدود شده است. در آوریل سال جاری، در هر ماه، حدود 1500 "وبسایت ضد دینی" از جمله وبسایتهای حاوی مطالب مربوط به مسلمانان وهابی، بهاییان، موسیقی، دفاع از حقوق بشر، اقلیتها و رسانه ‌های اجتماعی در ایران، مسدود می‌ شود."

این گزارش شامل نموداری از مسدود شدن ۹۴۶ صفحه در سایت ویکیپدیا است که ۴۱۴ مورد به مسایل مدنی و سیاسی، ۱۸۹ مورد به مسایل جنسی، ۱۳۷ مورد به مسایل مذهبی، ۹۷ مورد به مسایل حقوق بشری و بقیه به موضوعات علمی و دانشگاهی، هنرها و رسانه ‌ها می پرداخته اند.

همچنین به گزارش آقای احمد شهید در حال حاضر ۴۰ روزنامه نگار، ۲۹ وبلاگ نویس و فعال آنلاین در زندان هستند. براساس نمودار مربوط به حبس روزنامه نگاران در ایران از سال ۲۰۰۴ تا کنون، کمابیش هر سال بر تعداد روزنامه نگاران بازداشتی افزوده شده است. وی از "جنایی کردن جرایم مطبوعاتی" ابراز نگرانی کرده و می گوید، مشکلات جدی بر سر آزادی بیان وجود دارد.

گفته می شود ۴۵ میلیون ایرانی به اینترنت دسترسی دارند و بیش از 18 میلیون نفر از جمعیت 75 میلیونی ایران، عضو فیس بوک هستند. با این حال اینترنت ایران نه تنها از نظر سانسور و فیلترینگ، بلکه از نظر سرعت و خدمات در زمره بدترینها در میان کشورهای جهان محسوب می شود.

بنا به دستور خامنه ای استفاده از اینترنت و امکانات آن فقط در صورتی مجاز است که "موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین نشود". براساس همین خط، سرهنگ یلی، رییس پلیس "فتا" که وظیفه اصلی آن جاسوسی، ردیابی و تعقیب معترضان ایرانی در اینترنت است، فیس بوک را "خطرناکترین سلاح قرن علیه جمهوری اسلامی" خوانده و تهدید به مجازات کاربران آن کرده است. بسیاری از کاربران نیز دستگیر و مجازات شده اند. پلیس فتا عامل قتل ستار بهشتی، کارگر وبلاگ نویسی است که چند ماه پیش زیر شکنجه جان باخت. پرونده رسیدگی به این جنایات به زیر فرش دادگاه اسلامی جارو شده است. در این شرایط بسیاری از روزنامه نگاران به دلیل فشار و پیگرد فزاینده یا تعطیلی رسانه هایی که در آن شاغل بودند، مجبور به تغییر شغل یا ترک کشورشان شده اند.

وزیرخارجه جمهوری اسلامی، آقای ظریف که بنا به مجوز "خودی" و "غیرخودی" خامنه ای در "شبکه ممنوعه" فیس بوک ظاهر شده، در یک مصاحبه مطبوعاتی به این پرسش که چگونه است که وی آزادی استفاده از رسانه های مجازی را دارد ولی دیگران به خاطر همین کار مجازات می شوند، با تمسخر و لودگی پاسخ می دهد: "زندگیه دیگه!"

هیچکس نمی تواند نور خورشید را با انگشتان نحیف و لرزانش بپوشاند. اطلاع رسانی تحت هر شرایط و با وجود مرزبندیهای امنیتی خامنه ای ادامه داشته و خواهد داشت. آقای ظریف! "زندگیه دیگه"!



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: