آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 3 آبان ماه 1392 = 25-10 2013

تاکید اتحادیه اروپا و سنای آمریکا بر تشديد تحريمها

در حالیکه کاخ سفید واشنگتن اعلام کرده که در حال حاضر مایل به تصویب تحریم‌های جدید علیه رژیم تهران نیست و از قانون‌گذاران آمریکا نیز خواستار انعطاف بیشتر در این زمینه شده است، خبرگزاری رویترز گزارش داد که دولت‌های اروپایی گام‌هایی مقدماتی را برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه خط کشتیرانی اصلی رژیم تهران اتخاذ کرده‌اند که می‌تواند تلاش‌های جدید دیپلماتیک برای حل موضوع هسته‌یی جمهوری اسلامی را پیچیده‌تر کند.

به گزارش ایسنا، این تصمیم که هنوز نهایی نشده است بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر اتحادیه اروپا برای مقابله با دستورات دادگاهی است که در ماه‌های اخیر حکم لغو برخی تحریم‌های اروپایی را صادر کرد.


توصیه اوباما به قانون‌گذاران آمریکا

این در حالیست که دولت اوباما بار دیگر از سنای آمریکا خواسته است که به مذاکرات اتمی در حال جریان با رژیم تهران فرصت دیگری دهد.

اما به گزارش رويترز، سنای آمريکا با درخواست اوباما برای تاخير در اعمال تحريمهای جديد عليه رژيم تهران مخالفت می ورزد.

یک مقام کاخ سفید گفته سیاست کنونی دولت اوباما بدین معنا نیست که کنگره نباید به فکر تحریم‌های جدید علیه رژیم تهران باشد، بلکه هدف رعایت ملاحظاتی از سوی قانون‌گذاران نسبت به پیشرفت ‌تلاش‌های دیپلماتیک است.

به گزارش رادیو آلمان، این مقام کاخ سفید گفته پیش از آنکه ایالات متحده تلاشی برای تخفیف تحریم‌ها انجام دهد، رژیم تهران باید نخست گام‌های مشخصی را در رفع نگرانی‌های جامعه بین‌المللی بردارد.

وی با اشاره به وضعیت فاجعه بار کره‌شمالی (اتمی)، در اظهاراتی هشدار آمیز گفت، برخی به این استدلال متوسل می‌شوند که نمونه کره شمالی نشان می‌دهد که داشتن سلاح اتمی نوعی تضمین امنیتی برای آنان به همراه داشته است. اما مایلم درست بر خلاف این استدلال بگویم که هم‌اکنون کره شمالی به لحاظ اقتصادی دچار رکود کامل شده است و این کشور در انزوای کامل به سر می‌برد.

معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در پایان مصاحبه‌ خود با رویتر گفت، ما منتظریم ببینیم روند مذاکرات اتمی با رژیم تهران چگونه ادامه می‌یابد. به همین دلیل تکرار می‌کنم که نمونه کره شمالی برای آنهايی بسیار هشداردهنده است که برنامه‌ تولید جنگ‌افزار هسته‌ای را دنبال می‌کنند.


آلن ایر: رفع تحریمها متناسب با اقدامات رژیم تهران

آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: گروه ١+۵ و ایران درباره مراحل و اقدامات لازمی که ایران باید به منظور رفع نگرانی‌های جامعه بین المللی بردارد گفت‌وگو کردند. هر توافق نهایی باید به جامعه جهانی ثابت کند که برنامه ایران تنها برای مقاصد صلح‌آمیز استفاده خواهد شد.

آلن ایر اضافه کرد: ما بارها گفته‌ایم، در این مورد، ملاک عمل است نه حرف. مطلوب و مقصود ما اقدامات معتبر و قابل تایید است، که نگرانی‌های جامعه جهانی را برطرف کنند. در این مورد کوتاه نخواهیم آمد و گروه ١+۵ در این رویکرد اتفاق نظر دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: در مورد هر نوع رفع تحریمی که مد نظر ماست، آن چه اهمیت دارد این است که اقدامات ما محدود و متناسب با اقداماتی که ایران در مورد برنامه هسته‌یی‌اش انجام دهد باشد. ما به طور زودهنگام هیچ گامی که نظام و ساختار کلی تحریم‌های‌مان را تضعیف کند بر نخواهیم داشت.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: