آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 24 مهر ماه 1392 = 16-10 2013

عراقچی: پروتکل الحاقی روی میز قرار دارد، ولی نه فعلا

مايکل مان، سخنگوی کاترين اشتون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در گفتگو با تلويزيون يورونيوز گفت: آنچه رژيم تهران بايد انجام دهد اين است که جامعه بين المللی را مطمئن سازد برنامه هسته ایش دارای مقاصد نظامی نيست. برای اين کار نيز ضروری است به بازرسان اجازه داده شود به بازديد از تاسيسات اتمی بپردازند.

وی افزود، ما چیزهای زیادی از طرف رژیم تهران شنیده‌ایم، ولی هنوز چیزی را که سیاه و سفید (به شکل مکتوب و با همه جزئیات) نوشته شده باشد، ندیده‌ایم. آنها می‌دانند باید چه کار کنند.

عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد رژیم تهران که پیش تر گفته بود پروتکل الحاقی (بازرسی سرزده) در طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی وجود ندارد،
امروز در واکنش به این اظهارات سخنگوی اشتون گفت: پروتکل الحاقی بخشی از پایان بازی است. روی میز قرار دارد، ولی نه فعلا. پروتکل الحاقی بخشی از گام نهایی است

وی روز گذشته در جمع خبرنگاران صراحتا اعلام کرده بود که پيشنهادی که تهران در ژنو به قدرتهای جهانی ارائه کرده شامل بازرسی سرزده از مراکز اتمی نمی شود.

عراقچی در مورد مذاکرات روز سه شنبه نیز گفته بود، هنوز شاهد تغییر رویکرد نبودیم و رویکرد آنها (گروه 5+1) همچون سابق است.


هشدار کارشناسان بین المللی نسبت به طرح رژیم

در همین حال تحلیلگران غربی نسبت به طرح پیشنهادی رژیم تهران هشدار دادند.

به گزارش«تابناک»، پیشنهاد ظریف که «پایان دادن به یک بحران غیر ضروری؛ افق‌های آینده»، نام دارد در مطبوعات غربی به عنوان «طرح ظریف»(zarif s proposal) مشهور شده است. طرحی که معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفته محرمانه است و تا رسیدن به نتایج مشخص همچنان محرمانه خواهد ماند.

اما منابع مطلع حداقل یک نکته از این طرح محرمانه را رسانه‌ای کرده‌اند. آنان گفته‌اند که طرح ظریف حل مسائل هسته‌ای را در یک چارچوب زمانی یک ساله پیش بینی کرده است، موضوعی که البته از همین ابتدا با موضع گیری برخی از تحلیلگران غربی مواجه شده است.

آنان زمان یک ساله برای حل مساله هسته‌ای رژیم تهران را زمانی طولانی دانسته‌اند.

در همین زمینه «دیویدآلبرایت» رئیس موسسه علوم و امنیت بین المللی گفته است در دنیای واقعی، یک سال زمان وجود ندارد و اگر ظریف می‌خواهد در طول یکسال مساله هسته‌ای رژیم ایران را حل کند، باید بداند که با تحریم‌های بیشتر آمریکا و حمله احتمالی اسرائیل مواجه خواهد شد.


رژيم تهران به دنبال وقت کشی است

تلويزيون سی ان ان در باره مذاکرات روز سه شنبه قدرتهای جهانی با رژیم تهران گفت: وزير خارجه حکومت ایران اعلام کرد به اعتقاد او تا يکسال ديگر به یک توافق دست خواهند يافت.

گزارشگر سی ان ان گفت، این در حالیست که برخی مقامات آمريکايی و اسراييلی می گويند رژيم تهران قصد وقت کشی دارد تا همزمان به فعالیتهای اتمی خود ادامه دهد.

روزنامه واشنگتن تايمز نیز در مطلبی با عنوان "از تحريمها تا کيش مات" نوشت: شواهد نشان می دهد رژيم تهران بطور مخفیانه به سمت توانمندی هسته ای و موشکی پيش می رود.

این روزنامه نوشت: وقتی همه جزئيات کنار هم گذاشته می شود، بخوبی پیداست که رژیم تهران می خواهد با عبور از خط قرمز و بدون اينکه کسی متوجه شود، به سلاح هسته ای دست يابد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: