آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 23 مهر ماه 1392 = 15-10 2013

ژنو؛ اجرای پروتکل الحاقی در پیشنهاد رژیم تهران نیست

در طرح ارائه شده توسط رژیم تهران به گروه 5+1 در ژنو، اجرای پروتکل الحاقی (اجازه بازرسی سرزده از تاسیسات هسته ای) وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز ساعتی پس از آغاز مذاکرات رژیم تهران با گروه 5+1 اعلام کرد که تهران، طرح جدیدی را نسبت به قبل ارائه کرده است.

خبرگزاری فرانسه نوشت، هنوز هيچ جزئياتی از طرح ارائه شده رژيم تهران که در پشت درهای بسته در نشست ژنو به کشورهای غربی ارائه شده، در دست نيست.

همین خبرگزاری ساعاتی بعد در گزارش دیگری از تهران به نقل از خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) نوشت،عباس عراقچی، معاون وزیرخارجه رژیم تهران که در ژنو بسر می برد، پس از پایان دور اول مذاکرات در جمع خبرنگاران گفت، اجرای پروتکل الحاقی (بازرسی سرزده) در پیشنهاد رژیم تهران وجود ندارد.

عراقچی در پاسخ به خبرنگاری که از وی در باره پروتکل الحاقی سئوال کرده بود، گفت که نمی تواند جزئیات طرح رژیم تهران را اعلام کند، ولی اجرای پروتکل الحاقی یا بازرسی سرزده از تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی از موارد پیشنهادی در این طرح نیست.

این در حالی است که پیشتر برخی رسانه‌های خارجی اعلام کرده بودند که رژیم تهران اجازه بازرسی سرزده از تاسیسات هسته‌ای خود را صادر خواهد کرد.

امضای پروتکل الحاقی همواره یکی از موضوعات اصلی و مورد تاکید گروه 5+1 و همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی در مذاکرات با رژیم تهران بوده است.


شکست مذاکرات اتمی ژنو مساوی جرقه جنگ

خبرگزاری رويترز در گزارشی نوشت، روز سه شنبه گفتگوهای هسته ای میان قدرتهای جهان و رژیم تهران پس از يک وقفه شش ماهه از سر گرفته شد.

گرچه روحانی در نيويورک در ماه گذشته گفته بود خواهان توافقی ظرف سه تا شش ماه است، اما ظريف در اين هفته رسيدن به يک توافق را کمرنگ نشان داد و در فيس بوک خود نوشت: روز سه شنبه آغاز يک راه وقت گير و دشوار به جلو خواهد بود.

ديپلماتهای غربی هنوز به اين اطمينان نرسيده اند که پيشنهادات رژيم تهران برای خاتمه مناقشه هسته ای که در اجلاس ژنو مطرح شود برای ايجاد يک پيشرفت، کافی خواهد بود يا خير.

گفتگوهای دو روزه ژنو می تواند بهترين فرصت و شانس برای خاتمه دادن به این بن بست 10ساله باشد که در غيراينصورت شاهد جرقه يک جنگ جديد در خاورميانه خواهيم بود.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: