آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 9 مهر ماه 1392 = 01-10 2013

زنگ خطر گردشگری طبیعی برای گیلان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان از کاهش تدریجی عمق آب تالاب صومعه‌سرا خبر داد و گفت: این امر خطری برای منابع طبیعی گردشگری گیلان است.

بر اساس این گزارش، فردین پورهادی در صومعه‌سرا با تبریک هفته گردشگری، اظهار کرد: گیلان یکی از استان‌های مستعد در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی است.

وی با بیان اینکه گیلان قطب گردشگری و کشاورزی کشور محسوب می‌شود، افزود: سالانه گیلان پذیرای مهمان‌هایی با بیش از ۱۰ برابر جمعیت خود است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان تصریح کرد: برای تأمین نیازهای گردشگری و اقامتی در گیلان باید تدابیر بیشتری اندیشیده شود.

*وجود ۱۰۰۰ واحد گردشگری در گیلان

وی از وجود بالغ بر یک‌هزار واحد گردشگری در گیلان خبر داد و گفت: این تعداد واحد گردشگری تا اندازه‌ای قادر به برطرف کردن نیازهای مسافران و مهمانان گیلان هستند.

پورهادی، افزایش کمی و کیفی واحدهای پذیرایی و اقامتی در استان را نیازمند همت و سرمایه‌گذاری بیشتر دانست.

وی با اشاره به وضعیت گردشگری در صومعه‌سرا، اذعان کرد: گیلان دارای ۱۸۳ واحد پذیرایی و اقامتی بین‌راهی زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی این استان است که از این تعداد، ۱۳ واحد در صومعه‌سرا قرار دارد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با تصریح بر اینکه صومعه‌سرا نقش مهمی در حوزه گردشگری این استان دارد، خاطرنشان کرد: طبیعت‌گردی ، تالاب و مهاجرت پرندگان در آن یکی از مباحث مهم گردشگری صومعه‌سرا محسوب می‌شود.

*منطقه تالابی سلکه صومعه‌سرا مناسب جذب سرمایه‌گذار و گردشگر

وی افزود: منطقه تالابی سلکه صومعه‌سرا به ویژه در فصل زمستان از رونق گردشگری زیادی برخورد است.

به گفته پورهادی، تالاب صومعه‌سرا از موارد مهم جذب گردشگر و از موقعیت‌های بکر برای سرمایه‌گذاری است.

*کم عمق شدن تدریجی آب تالاب صومعه‌سرا /ایجاد تورهای گردشگری در تالاب سلکه

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان، حفظ و حراست از منابع طبیعی به ویژه منابع آبی را امری ضروری و حیاتی خواند.

وی از کم‌عمق شدن آب تالاب بین‌المللی مشترک بین صومعه‌سرا و انزلی خبر داد و اذعان کرد: افزایش فضولات، آزولا و کم‌عمق شدن تدریجی تالاب انزلی یک خطر برای منابع طبیعی گردشگری استان محسوب می‌شود.

پورهادی متذکر شد: ممکن است در صورت عدم حراست و حفاظت، تالاب بین‌المللی گیلان در آینده از بین برود.

این مسئول، با بیان اینکه جدا از حفاظت تالاب در امر گردشگری باید مراقب حوزه اشتغال این منطقه نیز بود، تصریح کرد: باید بیش از این به منابع آبی بها داده شود و در حفظ آن تلاش زیادی صورت گیرد.

وی با اشاره به ایجاد تدابیر گردشگری در تالاب «سلکه» صومعه‌سرا یادآور شد: در حال رایزنی با اداره کل محیط زیست استان برای ایجاد تورهای گردشگری در منطقه تالابی سلکه صومعه‌سرا هستیم.

پورهادی اضافه کرد: طبق این طرح، سفرهای گردشگری به صورت تورهای هدفمند در فصول غیر پیک برای مشاهده مسافران علاقه‌مند برگزار می‌شود.

وی، مباحث تاریخی و فرهنگی را یکی دیگر از محصولات مهم گردشگری عنوان کرد و گفت: بناها و محوطه‌های تاریخی و باستانی از جمله این محصولات هستند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان به بنای تاریخی مناره بازار و گسکر صومعه‌سرا اشاره کرد و افزود: این بناهای تاریخی به تلاش و پشتکار بیشتر اصحاب رسانه برای معرفی آن نیاز دارد.

*ضرورت فعال شدن جوامع محلی گیلان در راستای جذب گردشگر

وی با بیان اینکه علاوه بر همت اصحاب رسانه و تلاش دستگاه‌های دولتی در معرفی و حفاظت از بناها و آثار اکوتوریسمی، باید جوامع بومی نیز فعال شوند، خاطرنشان کرد: جوامع محلی و بومی گیلان در جذب گردشگر و معرفی بنا یا آثار تاریخی و طبیعی خود بسیار مؤثر هستند.

پورهادی ادامه داد: در حاشیه تالاب صومعه‌سرا نیز واحدهای کوچک گردشگری در حال فعالیت هستند.

وی، هدف سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با همکاری محیط زیست استان را صیانت و حراست از تالاب‌ها دانست و یادآور شد: این کار با همت و تلاش جدی در گیلان در حال انجام است./



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: