آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 8 مهر ماه 1392 = 30-09 2013

آمار بالای مرگ و مير سالمندان بر اثر حوادث ترافيکی

معاون حمل‌و‌نقل و ترافيک شهرداري تهران در آستانه روز جهاني سالمند (9 مهر) اعلام کرد: نرخ مرگ و مير ناشي از حوادث ترافيکي در سالمندان بالاست و به طور متوسط از هر 5 نفر سالمند، يک نفر در سال به نحوي دچار اين حوادث که نيمي از آنها در شهرها رخ مي‌دهد، مي‌شود. مهندس سيد‌جعفر تشکري‌هاشمي افزود: به طور متوسط حدود يک سوم مرگ و مير ناشي از حوادث ترافيکي مربوط به سالمندان است و در اين ميان از هر 10 نفر سالمندي که در اين حوادث کشته مي‌شوند، به طور متوسط 6 نفر عابر پياده، 2 نفر سرنشين خودرو و 2 نفر نيز راننده خودرو هستند.

معاون شهردار تهران با اشاره به اين که عابران پياده سهم بالايي در مرگ و ميرهاي ناشي از حوادث ترافيکي دارند، اظهار کرد‌: از 4371 عابر پياده اي که سال گذشته در کشورمان جان باختند، بيش از يک سوم سالمند بودند و از حدود 2 هزار عابر پياده‌اي که نيمه نخست امسال در کشور جان خود را از دست دادند نيز بيش از يک سوم را سالمندان تشکيل مي‌دادند. مهندس تشکري‌هاشمي با بيان اين که به رغم روند نزولي آمار مرگ و مير ناشي از حوادث ترافيکي در کشورمان و تهران، متاسفانه اين آمار براي سالمندان در کشور و در تهران روند صعودي دارد، تصريح کرد: با توجه به اين موضوع، ارتقاي ايمني عابران پياده سالمند و تاکيد مضاعف بر استفاده از کمربند ايمني از سوي سالمندان چه به عنوان راننده و چه به عنوان سرنشين، ضروري است.وي با تاکيد بر اين که 10 درصد جمعيت کشورمان را سالمندان تشکيل مي‌دهند، اضافه کرد: هر چند بررسي جامعي در خصوص تلفات ناشي از حوادث ترافيکي در سالمندان صورت نگرفته اما سالمندان به علت وجود مشکلات مفصلي و اسکلتي و در نتيجه کم تحرکي و عکس‌العمل کُند به ويژه به عنوان عابر پياده نمي‌توانند خود را در هنگام تصادف از مهلکه نجات دهند.

ايمن‌سازي بيشتر معابر به منظور حفظ جان سالمندان

معاون شهردار تهران با اشاره به اين که بيماري‌هاي مزمن از جمله پوکي استخوان، ميزان شکستگي استخوان‌ها و در نتيجه مدت بستري در بيمارستان را افزايش مي‌دهد، اظهار کرد: نيمي‌از سالمندان به دليل ضربه به سر و يک چهارم به دليل شکستگي‌هاي متعدد کشته مي‌شوند و دو سوم سالمنداني که بر اثر حوادث ترافيکي کشته مي‌شوند، 60 تا 74 ساله و يک سوم 75 ساله و بالاترند. مهندس تشکري‌هاشمي با بيان اين که از هر 5 نفر سالمندي که بر اثر حوادث ترافيکي در کشورمان کشته مي‌شوند، 4 نفر مرد و يک نفر زن هستند، تصريح کرد: در حالي که تنها 10 درصد جمعيت کشورمان سالمند هستند اما اين تعداد بيش از يک سوم مرگ و مير عابران پياده را به خود اختصاص داده که اين مهم رعايت بيشتر شرايط جسماني اين عزيزان از سوي رانندگان را مي‌طلبد.

وي در پايان با تاکيد بر اين که به اين منظور مجموعه اقداماتي از جمله ساماندهي پياده‌روها، احداث پل‌هاي مکانيزه عابر پياده و نيز ايجاد جان پناه‌هاي ايمني در معابر پر رفت‌و‌آمد به منظور ايمن‌سازي معابر شهري اجرا شده، خاطرنشان کرد: در اجراي سياست‌هاي شهردار تهران و تاکيدات شوراي شهر در خصوص تبديل تهران به شهر انسان محور، اقدامات بيشتري جهت تامين ايمني شهروندان به ويژه حفظ جان سالمندان و کودکان که سلامتي آنها در حوادث ترافيکي بيشتر تهديد مي‌شود، پيش‌بيني شده است.

مهمترين اقدامات معاونت حمل‌و‌نقل و ترافيک شهرداري تهران تشريح شد

تکميل خط 3 مترو و احداث خط 9 اتوبوس‌هاي BRT در تهران

معاون حمل‌و‌نقل و ترافيک شهرداري تهران در خصوص مهمترين اقدامات در دستور کار اين حوزه در 6 ماهه دوم سال جاري گفت‌: برنامه‌هاي حوزه حمل‌و‌نقل و ترافيک در مدت باقي مانده تا پايان سال بسيار گسترده و فشرده است که از مهمترين اقدامات در دست اجرا مي‌توان به احداث خط 9 سامانه اتوبوس‌هاي BRT و تکميل خط 3 مترو تهران اشاره کرد. مهندس سيد‌جعفر تشکري‌هاشمي با بيان اين مطلب اظهار کرد: با توجه به افزايش حجم سفرها در نيمه دوم سال، کوتاه شدن روزها و اضافه شدن سفرهاي آموزشي به ترددهاي شهري، حجم فعاليت‌ها و اقدامات در حوزه حمل‌و‌نقل و ترافيک در 6 ماهه دوم سال بيشتر و فشرده‌تر مي‌شود .وي ادامه داد: در مجموع اقدامات در دستور کار اين حوزه در مدت باقي مانده تا پايان سال به دو بخش اصلي تقسيم مي‌شود که يک بخش مربوط به اقدامات نگهداشت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومي، مديريت ترافيک و ايمن‌سازي معابر مي‌شود و بخش ديگر اقدامات زير‌بنايي و توسعه‌اي در بخش حمل‌و‌نقل .

معاون شهردار تهران گفت: مهمترين اقدامات در دستور کار اين حوزه در 6 ماهه دوم سال تکميل خط 3 مترو تهران و احداث و راه‌اندازي خط 9 اتوبوس‌هاي تندرو است تا گامي ديگر به سوي تکميل شبکه حمل‌و‌نقل عمومي پايتخت برداشته شود. وي تصريح کرد: توسعه دوچرخه‌سواري و‌ رسيدن به ساختار يکپارچه دوچرخه‌سواري در تهران به گونه‌اي که دسترسي به دوچرخه در نقاط مختلف شهر براي شهروندان محيا شود از ديگر اقدامات مهم و در دستور کار 6 ماهه دوم امسال است. تشکري‌هاشمي با بيان اينکه در حوزه فرهنگ ترافيک نيز اقدامات و برنامه‌هاي گسترده‌اي در دستور کار قرار دارد گفت: با توجه به رويکرد شهردار تهران مبني بر تبديل تهران به شهري انسان محور در تلاشيم تا فرهنگ ترافيک بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد و بر حل موضوعاتي و تغيير رفتارهايي که منجر به بي‌‌انضباطي، سوانح و حوادث مي‌شوند تاکيد بيشتر داريم. معاون حمل‌و‌نقل و ترافيک شهرداري تهران همچنين در خصوص اقدامات در دستور کار تا پايان سال در حوزه تاکسيراني نيز گفت: طي سال‌هاي گذشته طرح سحاب با هدف ايجاد انضباط و نظم و نظارت بهتر و بيشتر در سطح شهر و طرح بشارت با هدف توجه به معيشت، زندگي و رفاه راننده‌هاي تاکسي اجرايي شد و اکنون نيز طرحي در راستاي ارتقا کيفي ناوگان و سطح خدمات‌رساني در مجموعه تاکسيراني در دستور کار قرار دارد چرا که تاکسيراني ديگر نياز به توسعه کمي ندارد و بايد توسعه کيفي در اين مجموعه به طور جد پيگيري شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: