آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 8 مهر ماه 1392 = 30-09 2013

بحران اتمی؛ رژیم پیشنهاد آمریکا را رد کرد/هشدار اوباما

رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت مجلس رژیم: پروتکل الحاقی را امضا نمی‌کنیم٬ غنی‌سازی ادامه خواهد یافت

علاءالدین بروجردی گفته تا زمانی که سیاست‌های «غیرمنطقی» آمریکا ادامه داشته باشد، مجلس اجازه پذیرش پروتکل الحاقی را نمی‌دهد و میزان غنی‌سازی اورانیوم را هم جمهوری اسلامی تعیین می‌کند.

به گزارش دیگربان به نقل از سایت «خانه ملت»، بروجردی این اظهارات را در واکنش به سخنان اخیر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که خواستار امضای پروتکل‌ الحاقی از سوی جمهوری اسلامی به عنوان ضامن دسترسی بازرسان به تاسیسات هسته‌ای این رژیم شده٬ بیان کرده است.

وی در این زمینه افزوده که «جان کری باید بداند اختیار تصمیم‌گیری درباره این کار با مجلس است.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در واکنش به دیگر اظهارات کری مبنی بر بازکردن فوری درهای تاسیسات هسته‌ای فوردو به روی بازرسان نیز گفته که این مرکز «تحت نظارت» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفته که دسترسی بازرسان بین‌المللی به این تاسیسات می‌تواند نشان دهد ایران بدنبال ساخت سلاح اتمی نیست.

بروجردی همچنین با اشاره به صحبت‌های کری که غنی‌سازی بیشتر از یک مقدار معین {زیر ۲۰ درصد} برای فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را ضروری ندانسته نیز اظهار کرده است: «ضرورت این کار و درصد آن را نیازهای جمهوری اسلامی ایران مشخص می‌کند، نه جان کری.»

محمد اسماعیل کوثری٬ دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز پس از دیدار اعضای این کمیسیون از تاسیسات هسته‌ای فوردو گفته سانتریفیوژ‌های این مرکز به طور کامل نصب شده و غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد در این تاسیسات در حال انجام است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در گفتگو با شبکه ای‌بی‌سی آمریکا اعلام کرد اگرچه جمهوری اسلامی آماده مذاکره با واشینگتن است «اما حق غنی‌سازی اورانیوم قابل مذاکره نیست.»


گزینه نظامی کماکان روی میز است

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، رئیس جمهور آمریکا امروز گفت، برای مقابله با برنامه هسته ای رژیم تهران گزینه نظامی کماکان روی میز است.

باراک اوباما که در دیدار با نخست وزیر اسرائیل در کاخ سفید سخن می گفت، افزود، اظهارات مقامات رژیم تهران کافی نیست و آنها باید با اقداماتی قابل تائید اعتماد سازی کنند.

باراک اوباما به بنیامین نتانیاهو اطمینان داد که در مذاکرات خود با رژیم تهران با هوشیاری عمل خواهد کرد و گفت، باید در این زمینه به دیپلماسی فرصت داد ولی ما با چشمانی باز این پرونده را دنبال می کنیم.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که از دستیابی رژیم تهران به سلاح هسته‌ای جلوگیری خواهد کرد و و هیچ گزینه‌ای از جمله گزینه نظامی را از روی میز برنداشته‌ است.

نخست وزیر اسرائیل نیز گفت، رژیم تهران به نابودی اسرائیل پایبند است و باید این رژیم را مجبور کرد که برنامه هسته ای خود را به طور کامل متوقف کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: