آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 3 مهر ماه 1392 = 25-09 2013

«سیف» روند نزولی قیمت دلار را متوقف کرد

نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی دیروز حسابی خبرساز بود؛ از خبرهای ارزی تا سیاستهای پولی و بانکی.

میهمان این نشست رئیس کل جدید بانک مرکزی بود که اظهاراتش خیلی زود خبرساز شد، موضوعی که البته با واکنش عجیب بازار ارز هم همراه شد.
در حالی که بازار ایران تشنه کاهش بیشتر قیمت دلار است، اما ظاهراً این کاهش چندان به مذاق رئیس کل جدید بانک مرکزی خوش نیامده است این در حالی است که رئیس کل قبلی هیچ‌گاه از بالابودن نرخ ارز دفاع نکرد.
ولی ا... سیف، رئیس کل بانک مرکزی در این نشست تاکید کرد که نرخ ارز در بازار به کف رسیده است. تقریباً طی دوسال گذشته نرخ ارز به عنوان یک شاخص بزرگ درنرخ بسیاری از کالاها نقش تعیین کننده ای داشته است که بخشی از گرانی های سرسام آور این دوره ناشی ازنوسانات نرخ ارز بود حال بازارها که مستعد کاهش قیمتها شده، به نظر می رسد، که فعالان بازار با تاسی از اظهارات رئیس کل نسبت به تداوم کاهش قیمت‌ها مردد شوند که این خود باعث افزایش قیمت‌ها می شود.

قیمت ارز در کف
در هر حال رئیس کل بانک مرکزی در نشست خبری حاشیه جلسه صبحانه کاری اتاق بازرگانی ایران تاکید کرده است: قیمت ارز به کف خود رسیده که ناشی از اخبار خوشبینانه است؛ کاهش نرخ ارز به هیچ وجه دلیل خاصی ندارد و تنها دلیل آن خبرهای خوشبینانه نسبت به شرایط اقتصادی در آینده بوده است. وی ادامه داد: پایین آمدن بیش از حد نرخ ارز مانند بالا رفتن بیش از اندازه آن‌ها پیامدهای مخفی را برای اقتصاد کشور در پی‌دارد و ما صرفاً به دنبال منطقی کردن نرخ ارز هستیم.
سیف همچنین با اشاره به اقدامهای انجام شده و در دستور کار بانک مرکزی برای رفع موانع تولید اظهار داشت: دو اقدامی که تاکنون عملیاتی شده را در این خصوص می‌توان مطرح کرد که یکی تجدیدنظر در بخشنامه گشایش اعتبار اسنادی است، به طوری که پیش‌پرداخت ال‌سی‌ها حداکثر 30 درصد باشد.
وی افزود: در گذشته بانکها معادل 100 درصد مبلغ گشایش اعتبارشده را دریافت می‌کردند که مشکلاتی را در بخش تأمین نقدینگی ایجاد کرده بود و با این اقدام، پس از پرداخت 30 درصد، باقی پول در مرحله قابل پرداخت است. رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت ارز متناسب با نرخ روز آن در مرکز مبادلات ارزی مشخص می‌شود، متقاضی ال‌سی هم می‌توانند برای کاهش ریسک خود بیش از 30 درصد هم به بانک بپردازند، البته این امکان در صورت تمایل متقاضی ال‌سی است.

تجدید نظر در فهرست ممنوع الخروجی‌ها
سیف اقدام دیگر بانک مرکزی را تجدیدنظر در فهرست افراد ممنوع‌الخروج عنوان کرد و گفت: با بررسی‌های انجام شده در بانک مرکزی فهرست ممنوع‌الخروج‌ها تجدیدنظر شد و یک‌سوم از مشمولان، رفع ممنوعیت شدند. وی ادامه داد: مجدداً در آینده برای سایر افراد این فهرست، بازنگری خواهند شد و بانک مرکزی مصمم است اعتبارسنجی در بانکها و سایر ابزارهای وصول مطالبات به جای این راهکار در شبکه بانکی به کار گرفته شود.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تشکیل کارگروهی برای تجدیدنظر در بخشنامه‌های ارزی گفت: کارگروهی در معاونت اقتصادی بانک مرکزی برای رفع ابهام در بخشنامه‌های ارزی تشکیل شده و همچنین برای بخشنامه‌های حوزه نظارت مانند بخشنامه ذی‌نفع واحد و اشخاص مرتبط مورد تجدیدنظر قرار خواهد گرفت.
سیف با اشاره به سیاست بانک مرکزی برای کنترل تورم گفت: در یک بازار متعادل اقتصادی تناسب میان نرخ سود و نرخ تورم وجود دارد، اما مسلماً نرخ سود بانکی برای ایجاد تناسب با نرخ تورم، افزایش نمی‌یابد، بلکه این تعادل از طریق کنترل نرخ تورم خواهد بود. وی در خصوص رفع تحریم سوئیفت گفت: سوئیفت مسأله پیچیده‌ای نیست و تاکنون هم شبکه بانکی از طریق ابزارهای جانشین برای ارتباط با سایر بانکها استفاده کرده است، البته اگر این امکان فراهم شود، از خدمات سوئیفت استفاده خواهد شد.
درهمین حال معاون اقتصادی بانک مرکزی هم دراین نشست در پاسخ به این پرسش که آیا بسته سیاستی- نظارتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: نه تنها بسته سیاستی دیده‌ها مورد بازنگری قرار می‌گیرد، بلکه این حق برای بانک مرکزی محفوظ خواهد بود که سیاستها را در مقاطع زمانی مختلف درست و اصلاح کند. وی همچنین از افزایش حجم نقدینگی به 473 هزار میلیارد تومان خبر داد.

فرمان «ایست» رئیس کل به سقوط دلار
ریزش قیمت ارز که در ساعات ابتدایی معاملات دیروز تا 2860 تومان پیش رفته بود پس از آنکه رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد نرخ ارز در بازار به کف رسیده و کاهش بیشتر منطقی نیست، متوقف شد و دلار آمریکا 2940 تومان به فروش می‌رسد. یکی از صرافها در این باره به فارس گفت: تا قبل از انتشار این صحبت رئیس کل بانک مرکزی، قیمت ارز در حال کاهش بود و پس از آن به یکباره روند کاهشی متوقف و مقداری هم افزایش یافت. وی با بیان اینکه در ساعات ابتدایی روز، تقاضای خرید ارز تقریباً متوقف شده بود، گفت: این نگرانی به وجود آمده بود که خرید ارز موجب زیان می‌شود و به همین دلیل خرید ارز توسط مشتریان به صفر رسیده بود، اما پس از انتشار نظرات رئیس کل بانک مرکزی این جو روانی شکسته شد. صراف دیگری در همین خصوص به فارس گفت: قیمت ارز تا قبل از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی تا 2860 تومان معامله شد و پس انتشار این نقطه نظر، قیمت آن به بالای 2900 تومان رسید.



zalo September 25, 2013 11:04 AM

آقای سیف و سایر سردمداران حکومت الله در روی زمین دلار دارند نه ریال آنها هر گز ، ملت هم دلار دارد ؟ آنها هر گز نمی خواهند ارزش دلار هایشان پایین اید

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: