آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 30 شهریور ماه 1392 = 21-09 2013

كابوس تصادفات شهريورماهی، كی به پايان می‌رسد

روزنامه اعتماد: ‌يك روز ديگر شهريور امسال به پايان مي‌رسد. شهريوري كه تنها در حوادث مربوط به تصادفات اتوبوس‌هاي بين شهري‌اش جان 74 تن را ستاند و 125 نفر را با مصدوميت شديد مواجه كرد. در آخرين خبري كه درباره تصادفات اتوبوسي در سايت‌ها منتشر شده است اين طور آمده كه در پي واژگوني يك دستگاه اتوبوس در جنگل گلستان 21 تن مصدوم شدند. از سوي ديگر نيز در پي خروج اتوبوس بنز از جاده مشهد به بابل 4 تا از هموطنان مجروح شده اند. مطابق با آماري كه هر ساله از سوي نهادهاي مختلف منتشر مي‌شود شهريور ماه به علت حجم بالاي سفرهاي تابستاني بيشترين تعداد تلفات جاده‌يي را به خود اختصاص داده است. به‌طوري كه همزمان با فرا رسيدن شهريورماه هر سال پليس نيز تمهيدات ويژه‌يي مي‌انديشد تا دور دوم سفرهاي تابستاني با كمترين ميزان تلفات در جاده‌ها همراه باشد. با اين حال به نظر مي‌رسد ميزان تلفات شهريور ماه امسال منجر به ثبت ركوردي ناميمون در آمار كشته‌هاي آخرين ماه تابستان در سال‌هاي اخير شده باشد.

بر اساس گزارشي كه سايت پزشكي قانوني در چهارمين روز از شهريور ماه جاري آن را منتشر كرده طي 10 سال گذشته (1382 تا 1391) بيشترين تعداد تلفات حوادث رانندگي در آخرين ماه تابستان و اوج مسافرت‌هاي خانوادگي يعني شهريورماه اتفاق افتاده است. اين رويداد تنها در سال‌هاي 1387 و 1388 به دليل تقارن با ماه رمضان مستثني شد و ركورد مرگ‌هاي ناشي از حوادث رانندگي در ماه پيشين شهريور يعني مرداد ثبت شد.

بر اساس آمارها مرداد ماه هم پس از شهريور، دومين ماهي بوده كه در هفت سال از 10 سال گذشته (1382 تا 1391)، بيشترين ميزان تلفات حوادث رانندگي در آن به وقوع پيوسته است. اين آمار همچنين مي‌افزايد: طي 10 سال اخير سال 1384 با 27 هزار و 755 كشته، بالاترين ميزان كشته‌هاي تصادفات را به خود اختصاص داده و شهريور ماه سال 1385 نيز با سه هزار و 240 نفر، ماهي بوده كه بيشترين تلفات حوادث رانندگي در آن رخ داده است.

با اين حال هنوز آماري درباره تفكيك نوع تصادفات در دسترس نيست كه نشان دهد چه ميزان از اين تلفات مربوط به وسايل حمل و نقل عمومي است و چه ميزان نيز در اثر تصادفاتي است كه در پي برخورد وسايل نقليه شخصي به وقوع مي‌پيوندد.

همچنين هنوز گزارشي از ميزان تلفات حوادث رانندگي در شهريورماه امسال نيز در دست نيست و بايد منتظر ماند و ديد آيا تفاوت معناداري بين آمار تلفات جاده‌يي در شهريور ماه سال 92 با شهريور ماه سال‌هاي پيش وجود دارد يا خير.

بنا بر آماري كه سايت پزشكي قانوني منتشر كرده بود شهريور ماه سال گذشته در 10 سال اخير با ثبت دو هزار و 69 كشته در جاده‌ها امن‌ترين شهريورماهي بود كه ايرانيان در 10 سال اخير تجربه كردند با اين حال وقوع تصادفات مرگبار روزهاي اخير اين تصور را به وجود آورده كه شهريور ماه امسال براي مسافران تابستاني شهريوري خونين بوده است. وقوع تصادفي با 44 كشته و 37 مجروح در اتوبان تهران - قم كه در پي برخورد دو دستگاه اتوبوس مسافربري رخ داد شايد سر آمد تصادفات شهريور ماه امسال باشد. تصادفي كه سردار مومني، رييس پليس راهنمايي و رانندگي كشور را هم اين‌طور به واكنش وادار كرد كه درباره توصيف آن از لفظ نادر استفاده كند.

در پي اين تصادف خونين بود كه بعد از آن، همه نگاه‌ها به سمت تصادفات برون شهري و فجايعي كه گاه اتوبوس‌ها مي‌آفرينند معطوف شد. چندين گزارش در خبرگزاري‌هاي مختلف كشور درباره علت اين حادثه منتشر شد. كارشناسان در اين زمينه اظهار كردند، مسوولان اولتيماتوم دادند و افرادي كه مقصر خوانده شدند نيز از خود دفاع كردند. اما كار به همين جا ختم نشد و به همين بهانه كميته‌يي در مجلس شوراي اسلامي تشكيل شد تا به بررسي علل سوانح پرتلفات در كشور بپردازد. دادستان كل كشور نيز مسوول رسيدگي به اين پرونده شد تا مشخص شود مقصران اين سانحه رانندگي چه كساني هستند.

با اين حال آنچه بعد از اين قضايا پررنگ‌تر به نظر رسيد پوشش بيشتر اخبار مربوط به تصادف اتوبوس‌ها بود.

جست‌وجوي عبارت تصادف اتوبوس در خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منجر به پيدا شدن 104 خبر شد. در ميان اين 104 خبر 10 خبر به دست آمد كه 6 خبر آن مربوط به بعد از وقوع حادثه رانندگي اتوبان قم - تهران است. جمع كشته‌هاي تصادفات اتوبوس درميان اخباري كه ايسنا آن را منتشر كرده است 74 تن و تعداد مجروحان نيز 125 نفر بوده است.

با اين حال با جست‌وجوي اين عبارت در سايت نيروي انتظامي ت نها يك مورد يافت شد كه آن هم مربوط به تصادف خونين اتوبان تهران - قم بود.

طي 10 شهريور ماهي كه گذشت 26 هزار و 157 تن از هموطنان‌مان جان‌شان را در جاده‌ها از دست داده‌اند كه اين رقم 11 درصد كل كشته‌هاي حوادث رانندگي 10 ساله بوده است.

هنوز يك روز ديگر مانده تا شهريور به پايان برسد. شايد در همين يك روز جايي در ميان جاده‌هاي كشور باز هم تصادف خونين رخ دهد كه سرنشينان يك اتوبوس را نيز قرباني كرده باشد.

گرچه سال‌هاست شهريورماه به عنوان ماه خونين مسافران جاده‌يي لقب گرفته اما هنوز ساز و كار ويژه‌يي براي كنترل ميزان تلفات جاده‌يي در روزهاي اوج سفرهاي تابستاني مردم ايجاد نشده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: