آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 29 شهریور ماه 1392 = 20-09 2013

ترفند تازه اسد و پوتین برای جلوگیری از صدور قطعنامه

گزارش بازرسان سازمان ملل در باره استفاده از سلاح شیمیايی در سوریه که بطور غیرمستقیم رژیم بشار اسد را مسئول حمله با گاز سمی در 21 اوت گذشته در نزدیکی دمشق می داند، دولت روسیه و حکومت اسد را بشدت نگران ساخته است. کشورهای غربی قاطعانه درصدد تصویب قطعنامه ای الزام آور در شورای امنیت برای اجرای توافق ژنو در مورد تسلیحات شیمیايی رژیم سوریه هستند. از آنجا که در این گزارش انگشت اتهام به سمت رژیم سوریه نشانه رفته است، وتوی قطعنامه غربیها برای روسیه کار دشواری است. از این رو رژیم اسد و روسها به هر ترفندی دست می زنند تا از ارائه این قطعنامه به شورای امنیت جلوگیری کنند. خبر موافقت رژیم اسد با برقراری آتش بس در حالی منتشر می شود که وضعیت میدانی در سوریه هم اکنون به نفع ارتش اسد پیش می رود.

گزارش بی بی سی: یک مقام ارشد دولت سوریه از آمادگی حکومت این کشور برای برقراری آتش‌بس در جنگ با مخالفان مسلح سخن گفته است.

روزنامه گاردین، چاپ بریتانیا، در شماره روز ٢٠ سپتامبر (٢٩ شهریور)، متن مصاحبه با قدری جمیل، معاون نخست وزیر سوریه را منتشر کرده که گفته است جنگ بین نیروهای دولتی و مخالفان مسلح به بن‌بست رسیده و حکومت آماده است آتش‌بس در این جنگ را بپذیرد.

این مقام سوری گفته است که پس از برقراری آتش‌بس، باید دخالت خارجی در جنگ داخلی سوریه متوقف شود و یک روند سیاسی برای حل این بحران به جریان افتد زیرا "تنها به این ترتیب است که مردم سوریه می‌توانند بدون مداخله خارجی و به روشی دموکراتیک، در مورد سرنوشت خود تصمیم‌گیری کنند."

اظهارات قدری جمیل با موضع اعلام شده حکومت سوریه در مورد عزم به شکست مخالفان مسلح و ادامه حکومت بشار اسد همسو نیست اما با توجه به موقعیت خاص آقای جمیل، به ویژه ارتباط نزدیک با دولت روسیه، نظرات او معمولا با اهمیت تلقی شده است.


فشار آمریکا برای تصویب قطعنامه در هفته آینده

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، دولت آمریکا خواستار تصویب قطعنامه ای الزام آور از سوی شورای امنیت سازمان ملل برای اجرای توافق ژنو در مورد نابودی زرادخانه شیمیايی رژیم سوریه شده است.

جان کری روز پنج شنبه در اظهاراتی غیرمنتظره پیش از آغاز اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت، شورای امنیت باید خود را برای اقدامی در این زمینه در هفته آینده آماده کند.

وزیر خارجه آمریکا افزود، این امری حیاتی است که جامعه جهانی طی روزهای آینده با صدای بلند و قوی در این باره سخن بگوید.

جان کری در سخنان خود با متهم کردن رژیم اسد به استفاده از سلاح شیمیايی گفت، گزارش بازرسان سازمان ملل موضع ما را تائید کرد. نتایج به دست آمده از نوع گاز سمی استفاده شده نشان می دهد، نوع این گاز کیفیت بسیار بالایی داشته و موشک های خاصی برای استفاده در حمله شیمیايی به کار گرفته شده که تنها رژیم سوریه از این موشکها در اختیار دارد.

وزیر خارجه آمریکا این اظهارات را در واکنش به سخنان اخیر مقامات روسیه بیان کرده که ادعا می کنند مدارکی در اختیار دارند که نشان می دهند نیروهای مخالف رژیم سوریه از سلاح شیمیايی استفاده کرده اند.


آمریکا از چین خواست نقشی سازنده ایفا کند

وزیر خارجه آمریکا همچنین در یک نشست خبری مشترک با همتای چینی خود در واشنگتن تاکید کرد که امیدوار است چین نقش مهم و سازنده ای در شورای امنیت در باره بحران سوریه ایفا کند.

وزیر خارجه آمریکا هشدار داد که بخشی از روابط جدید آمریکا و چین، پایبندی به مشارکت در تصمیمات درباره مسایل حساس منطقه خاورمیانه است.

سه کشوری غربی عضو دائم شورای امنیت درصدد ارائه قطعنامه ای در مورد سوریه به شورای امنیت سازمان ملل هستند که می گویند برای اجرای توافق ژنو حتما باید الزام آور باشد.

اما مقامات روسیه گفته اند هرگونه قطعنامه ای در مورد سوریه تحت فصل هفتم سازمان ملل با وتوی مسکو روبرو خواهد شد.

فصل هفتم منشور سازمان ملل، استفاده از زور را مجاز می شمرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: