آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 27 شهریور ماه 1392 = 18-09 2013

خامنه ای از دوش سپاه پاسداران پایین نمی آید

منصور امان

ولی فقیه جمهوری اسلامی درخواستها برای عدم مُداخله بازوی مُسلح خود در کشمکشهای سیاسی را "خلط مبحث" خواند و بر لُزوم موضع دار بودن آن در برابر "جریانهایی" که وی آنها را وابسته و یا انحرافی نامید، تاکید ورزید.

آقای خامنه ای این سُخنان را خطاب به سرکردگان سپاه پاسداران بیان داشت که به نوشته منابع حُکومتی، "نشست سالانه" ای را برگزار کرده اند. از گُفته های وی و همچنین سُخنرانیهای آقای روحانی، رییس جمهوری رژیم مُلاها و آقای جعفری، سرکرده این نیروی نظامی و امنیتی که از معدود سُخنرانیهای علنی شده ی نشست مزبور است، چنین بر می آید که تبیین نقش این نیروی نظامی و امنیتی در شرایط پس از جابجایی در قُوه مُجریه به طور وِیژه و سیاستهای کُلی "نظام" در مورد سوریه و بُحران هسته ای به طور عام، دستور کار اصلی نشست مزبور را تشکیل می داده است.

جناحهای رقیب باند ولایت، پس از عقب راندن آن و به دست گرفتن اهرُمهای حساس اجرایی، خواستار محدود شدن نفوذ سپاه پاسداران در دوایر دولتی، تصمیم گیریهای سیاسی و حوزه های اقتصادی شده اند. آنها اُمیدوارند از این طریق بتوانند زیربنای مادی دخالت یکجانبه آقای خامنه ای در اُمور را سُست کرده و با باند او در دستگاه قُدرت به توازُن برسند.

با این حال، از آنجا که رُقبای آقای خامنه ای همچون خود او نقش سپاه پاسداران در بقای "نظام" و پُر کردن خلاء مشروعیت آن با قهر حُکومتی را حیاتی و چشم پوشی ناپذیر ارزیابی می کنند، مُطالبه آنها نه فقط از جانب "رهبر" و شُرکای نظامی و امنیتی اش جدی گرفته نمی شود، بلکه به بهانه ای برای باجگیری و وادار کردن آنها به مُعامله های پُر ضرر بدل گردیده است.

آقای خامنه ای روز سه شنبه تیغ این مُعادله حسابگرانه را به سمت رُقبایش برگرداند و گفت: "نمی شود یک مجموعه ای به عنوان بازو و پاسدار و نگهبان انقلاب در کشور تعریف بشود، اما در زمینه جریانهای گوناگون سیاسی، بعضی انحرافی، بعضی غیرانحرافی، بعضی وابسته به اینجا و آنجا، چشم بسته و ناآگاه و نابینا داشته باشد. این معنی ندارد."

وی در همین حال نخواست از موج سواری روی این خواست اجتماعی شده نیز صرف نظر کند و ریاکارانه داد سُخن داد: "لزومی ندارد سپاه در عرصه سیاسی به پاسداری بپردازد."

برای کسی که کُرسی سیاسی خود را مدیون "پاسداری" نیروهای مُسلحش در شکل سرکوب و کُشتار مردُم در خیابانها و کُشتن و تجاوز به مُخالفان و مُعترضان است، این ژست چیزی بیشتر از یک دهن کجی به خود نیست. امروز و پس از خیزشهای 88، نیاز و وابستگی آقای علی خامنه ای به پُشتیبانی سپاه پاسداران از هر هنگام دیگر بیشتر است. بر این واقعیت فقط شنوندگان تُفنگچی او آگاهی ندارند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: