آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 25 شهریور ماه 1392 = 16-09 2013

سینماداران ایران در یک قدمی ورشکستگی

دیگر کسی برای پُز اجتماعی هم سینماداری نمی‌کند/ سینماداران در یک قدمی ورشکستگی

خبرگزاری مهر: سینمای ایران این روزها فارغ از مشکلات تولید، ساخت و اکران فیلم با مساله دیگری نیز مواجه است و آن سالن‌های سینما و وضعیت آنهاست؛ سالن‌هایی که از ساخت بعضی از آنها چندین دهه می گذرد و نیازمند بازسازی هستند ولی نه پولی برای این کار هست نه انگیزه‌ای.

کیفیت صندلی ها، سیستم سرمایشی و گرمایشی، جذابیت و معماری سینما، بهره‌گیری از سیستم های دیجیتالی و فناوری های مدرن صوتی و تصویری و راحتی و آسایش این سالنها و … در مجموع مواردی هستند که ضرورت بازسازی و تجهیز سالن های سینماها را تشدید می کنند. از طرف دیگر با توجه به رشد جمعیت کشور و همچنین رشد و پیشرفت صنعت سینما در جهان، ایران امروز نیازمند فناوری های مدرن تری برای جلب مخاطبان به سالن هاست. مخاطبانی که با وجود اینترنت و ماهواره و دستگاه های پیشرفته نمایش خانگی کمتر رغبتی برای رفتن به سالن های قدیمی سینما نشان می دهند. با رجوع به آمار فروش بلیت سینماها می توان به اقبال کم مخاطبان در سال های اخیر به فیلم های روی پرده پی برد. معضل رکود سینمای ایران و حضور کم جمعیت مخاطبان در سالن‌ها گرچه به موارد مهم تری چون کاهش کیفیت فیلم های روی پرده نیز مربوط است اما از اهمیت تجهیز سالن های سینما نمی کاهد.

در چند ساله اخیر پردیس های سینمایی رونق دوباره ای به سینماها بخشیدند اما از طرف دیگر سینماهایی با تک سالن با رکود بیشتری مواجه شدند و حمایت چندانی برای بازسازی آنها صورت نگرفت. پردیس های سینمایی همچون آزادی، ملت، تماشا و … به صورت مجتمع های تجاری به همراه کافی شاپ و رستوران و پاساژهای دیدنی شکل گرفتند و اگرچه نتوانستند مثل دهه های قبل و حتی ابتدایی انقلاب، مخاطبان خود را جذب کنند اما حداقل از فرار مخاطبان جلوگیری کردند.

در نشستی که با حضور هادی منبتی رییس موسسه تصویر شهر به عنوان متولی چند پردیس بزرگ سینمایی در پایتخت، داریوش بابائیان تهیه‌کننده سینما و یکی از سرمایه‌داران سینما صحرا و رییس موسسه شکوفافیلم و سیروس تسلیمی تهیه‌کننده سینما برگزار شد، مشکلات موجود سینماداری و تجهیز و بازسازی امکانات و سالن های سینما مورد بحث قرار گرفت.

در این گفتگو به سالن هایی اشاره شد که در ماه حدود نیم میلیون تومان درآمد دارند ولی حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون یا حتی بیشتر هزینه نگهداری آنها می شود. سالن هایی که از پس مخارج خود هم برنمی آیند و نیازمند کمک های دولت هستند تا بتوانند با بازسازی و تجهیز امکانات مورد نیاز دوباره نفس بکشند و به جریان سینمایی کشور رونق بخشند.

همچنین در این نشست منبتی به عنوان مدیر سینما ملت از مدیران جشنواره سی و یکم فیلم فجر گله کرد و گفت که مسئولان در جشنواره فیلم فجر سیستم های دیجیتال را به بعضی از سینماها دادند و اعلام کردند که سینماها را دیجیتال کرده ایم اما درست در شب اختتامیه این جشنواره، سیستم های دیجیتال را جمع کردند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: