آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 24 شهریور ماه 1392 = 15-09 2013

هشداری برای فيس ‌بوک ‌‌بازی وزرا

سایت الف: چه لزومي وجود دارد كه در اين شرايط كه مسئولان اين صفحات نمي‌توانند امنيت آن را تضمين كنند، وزرا از اين وسيله براي ارتباط با مخاطبان استفاده كنند؟

صفحه فيس بوك جواد ظريف هك شد. لازم نبود تا اين خبر را كسي تاييد كند. فقط كافي بود به پستي كه زير اسم وزيرخارجه ايران آمده بود نگاه كنيم. مطلب انتقادي كه آسمان و ريسمان را به هم بافته و با خودزني انتقاد تندي را نسبت به رئيس‌دولت يازدهم انجام داده بود. آخرين پستي كه وزير خارجه بر روي فيس‌بوكش گذاشته بود، مطلبي بود كه از بيشكك آن را انتشار داده بود. امروز صبح اما يك پست جديد منتشر شد كه نوشته شده بود:

به نقل از يكي از دوستان: «يكي به آقاي روحاني بگه شبهات انتخابات ٨٨ با كشته شدن جوانان، فحاشي، زندان، كهريزك، كوي دانشگاه وحصر چگونه برطرف شده كه مي‌گويد با راي ما به شما بر طرف شد. بگوييد ما (راي‌دهندگان) به شما راي نداديم كه شبهات ٨٨ را برطرف كنيم. بگوييد كسي كه بايد شهبات را برطرف كند كه نكرده است نظام است نه اينكه مردمي كه به شما راي داده‌اند.»

به خوبي روشن بود كه اين صفحه توسط وزيرخارجه با چنين متن تندي منتشر نشده. وزيرخارجه نيز در گفت‌وگو با تسنيم اين موضوع را تكذيب كرد و گفت: بنده این مطالب را در صفحه خود ننوشته و منتشر نکرده‌ام.» و از كارشناسان درخواست كرد كه كمك كنند تا دسترسي ايشان به صفحه فراهم شده و امكان حذف مطلب ايجاد شود اما در كمتر از چند ساعت كه اين صفحه از روي پيچ آقاي ظريف حذف شود‏، بيش از ۵۰۰۰ نفر آن را پسنديده و ۴۱۸ نفر نيز آن را به اشتراك گذاشته بودند.

اواخر هفته گذشته يكي از «شيفته‌گان شهرت» با ساختن يك صفحه جعلي به نام مرضيه افخم جنجال تازه‌اي را براي دولت ايجاد كرد. او كه چند سالي است از ايران فرار كرده و به هر ترتيب قصد دارد تا خودش را مطرح كند با ساختن اين صفحه به انتشار نظراتي به نام خانم افخم مي‌پرداخت. بلافاصله بعد از تكذيب داشتن صفحه شخصي فيس بوك اين صفحه هك و از دسترس او خارج شد.

همچنين برخي خبرها حاكي از اين بود كه قرار است كارگروهي براي نظارت بر صفحات اعضاي هيات دولت در شبكه اجتماعي تشكيل شود تا به محتواي آنها نظارت داشته باشد. حالا محل نزاع اصلي اينجاست كه آيا اساسا وزرا و معاونان دولت با داشتن امكانات و عوامل گوناگون براي ارتباط گيري با مردم چه نيازي است تا از اين شبكه‌ها استفاده كنند. همه ما به خوبي مي‌دانيم كه مسئولان ساير كشورها داراي چنين صفحاتي هستند اما نكته اصلي اينجاست كه در آن كشورها افراد مريضي پيدا نمي‌شوند كه قصد داشته باشند با هك كردن اين صفحات به شهرت برسند. همچنين كمتر پيدا مي شوند مخالفاني كه به قصد ضربه زدن به وجهه مسئولان كشور خودشان اقدام به هك كردن صفحات آنها كنند.

پر واضح است كه نوشته‌ها، گفته‌ها و حتي كامنت‌هاي زير اين مطالب بازتاب وسيعي پيدا مي‌كنند. خصوصا اين موضوع در رابطه با وزيرخارجه از اهميت بيشتري برخوردار است چرا كه پاي وجهه بين‌المللي او نيز در ميان خواهد بود. به اين ترتيب آيا بهتر نيست تا زماني كه از حفظ و حراست اين صفحات و امنيت آن اطمينان پيدا نكرديم اين صفحات تعطيل شوند؟ همه ما به خوبي آگاهيم كه به راحتي مي توان يك صفحه فيس بوك به نام ديگران ايجاد كرد و هر چيز را به نام آنها منتشر كرد. موضوع اصلي اينجاست كه مخالفان و اپوزيسيون خارج از ايران به راحتي اين كار را انجام مي‌دهند و هيچ تعقيب قانوني هم شامل آنها نخواهد شد.

پس از شروع به كار دولت يازدهم يكي از چالش‌هاي دولت نوپاي روحاني را فيس‌بوك رقم زد. تعدادي از اعضاي هيات دولت پيش از ورود به كابينه فيس شخصي فيس بوك داشتند و يا بعد از آن شروع به استفاده از اين ابزار رسانه‌اي كردند. مهمترين و جنجالي‌ترينشان جوادظريف وزيرامور خارجه بود. البته مي‌توان به جهانگيري معاون اول دولت و حسام‌الدين آشنا اشاره كرد. همچنين سال پيش صفحه‌اي در فيس بوك به نام رهبر انقلاب باز شد كه معرفي آن توسط تويتر معظم‌له تاييدي بود بر صحت انتساب اين صفحه به ايشان.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: