آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 16 شهریور ماه 1392 = 07-09 2013

منبع حکومتی: بانک مرکزی جیب مردم را دریابد

بیست و چهارمین همایش بانکداری اسلامی هفته قبل به کار خود پایان داد.

به گزارش قدس آنلاین، در بیانیه 10 بندی این همایش - که دستاورد برگزاری همه ساله آن مشخص نیست، بر حرکت به سمت بانکداری اسلامی، کنترل تورم و واقعی شدن سود بانکی تأکید شد.
در حاشیه این همایش پنج رئیس کل بانک مرکزی در نشستی به بیان دیدگاه‌ها و مواضع خود درباره مسائل اقتصادی کشور پرداختند؛گردهمایی که البته با انتقادات و حاشیه‌هایی همراه بود.
مجید قاسمی؛ رئیس کل اسبق بانک مرکزی اولین نفری بود که سخنرانی کرد. وی با انتقاد شدید از وضعیت اقتصادی کشور عنوان کرد: تورم به معنای کمرنگ شدن قدرت خرید مردم از ایرانشهر تا پیرانشهر است.
وی با بیان این که تورم به معنای خرج کردن از جیب مردم است، درخواست کرد که کنترل تورم به عنوان اولین دستور کار مهم در برنامه بانک مرکزی قرار بگیرد و در بیان دلیل خواسته خود عنوان کرد: اگر تورم کنترل نشود، سرمایه گذاری مولد در کشور انجام نمی‌شود و ثبات نسبی به وجود نمی‌آورد.
وی با انتقاد از ایجاد وضعیت فعلی بازار ارز، خواستار پاسخگویی عاملان بروز نوسانات شدید قیمتی در بازار ارز شد .
پس از قاسمی نوبت به محمدحسین عادلی رسید. وی بیان داشت: اقتصاد کشور به بیماری هلندی دچار شده و کشور گرفتار تورم شده است. امروز 100 هزارتومان می‌دهید و فردا 70 هزارتومان تحویل می‌گیرد، چون ارزش پول کاغذی مشخص نیست.طهماسب مظاهری سومین رئیس کل اسبقی بود که از فرصت به دست آمده استفاده کرد و با دفاع از عملکرد خود در دوران رئیس کلی بانک مرکزی، گفت: سالهای تأسف آور در نظام اقتصادی کشور را شاهد بودیم.وی در زمان سخنرانی خود همانند مجید قاسمی؛ برخی اتفاقات و مسائل به وجود آمده در اقتصاد کشور را ناشی از عملکرد و مدیریت بهمنی در بانک مرکزی دانست و گفت: دولت دهم مرتبا به روشهای مختلف درخواست چاپ اسکناس می‌کرد.
پس از مظاهری نوبت بهمنی رئیس کل سابق بانک مرکزی بود که به برخی نسبتها و مسائل مطرح شده درباره مدیریتش بر بانک مرکزی پاسخ دهد و گفت: آقایان در دوران خود با شرایط همان زمان مدیریت کردند و من نیز در دوران دیگری به نحو دیگری کار کردم.
وی که از سخنان روسای کل اسبق بانک مرکزی درباره استقلال بانک مرکزی انتقاد داشت، گفت: در شورای پول و اعتباری که 6 نفر از وزرای دولت عضویت دارند چگونه می‌توان از استقلال بانک مرکزی سخن گفت.
وی افزود: وزرا می‌آمدند و هر یک تلاش می‌کردند تا ارز را به سمت خود بکشند و از شرایط خود حرف بزنند.
سیف؛ رئیس کل جدید بانک مرکزی آخرین نفری بود که در سخنانی کوتاه و در دفاع از عملکرد بهمنی و البته با هدف حمایت از وی در برابر روسای کل اسبق بانک مرکزی گفت: من شهادت می‌دهم آقای بهمنی در بسیاری از موارد با تصمیمات مناسب، از به وجود آمدن مشکلات جلوگیری کردند. البته مواردی را نیز از وی خواسته بودم که به نظرم رسید توان انجام آنها را نداشت.
با این حال، در پایان نشست روسای کل اسبق بانک مرکزی تصمیم گرفته شد تا هر سه ماه یک‌بار مقامهای اسبق بانک مرکزی بتوانند در یک نشستی به بیان دیدگاه‌ها و ارائه راهکار درباره مسائل بانکی کشور بپردازند که با تأیید رئیس کل بانک مرکزی همراه شد.


حاشیه نشست
انتقاد نسبت به عملکرد بانک مرکزی در دولت نهم و دهم چاشنی اظهارات تمامی روسای سابق بانک مرکزی بود، به طوری که مجید قاسمی بر نقش شخصیت رییس بانک مرکزی بر حفظ استقلال این نهاد بانکی تأکید کرد، اما محمود بهمنی لازمه استقلال را تغییر قوانین دانست و گفت: در این شرایط رئیس فدرال رزرو هم بیاید، همین آش و همین کاسه است.
از دیگر حواشی این جلسه می‌توان به اظهارات طهماسب مظاهری که در دولت نهم به دلیل ناسازگاری با احمدی نژاد از ریاست بانک مرکزی کناره‌گیری کرده بود، اشاره کرد.
وی به گزارش محرمانه خود درباره هشدار نسبت به افزایش تورم و فروپاشی اقتصادی اشاره کرد و گفت:به سه قفله شدن خزانه و چاپخانه اسکناس و همچنین ترک بانک مرکزی افتخار می‌کنم.
سیف در این نشست در راستای انتقادات مطرح شوده از سوی مجید قاسمی نسبت به عملکرد بهمنی خاطرنشان کرد: به عنوان مدیرعامل بانک کارآفرین به دفعات نامه هایی را به بانک مرکزی نوشتم، اما نامه‌ها بی‌جواب ماند و اکنون که به بانک مرکزی آمده‌ام، باید جواب همان نامه‌ها را بدهم.
در این نشست قاسمی هم با اشاره به این که غیر قابل پیش بینی نبود که کاهش نرخ سود موجب فشار آمدن به نرخ ارز خواهد شد، تصریح کرد:اعضای شورای پول و اعتبار که دانش اقتصاد داشتند نباید اجازه می‌دادند چنین اتفاقی بیفتد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: