آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 14 شهریور ماه 1392 = 05-09 2013

سخنان رفسنجانی باعث خدشه در وحدت نظام می شود

اين نحوه سخن گفتن يك فردي مانند آقاي هاشمي رفسنجاني موجب خدشه در وحدت نظام مي شود كه در شريط فعلي كشور و منطقه و جهان، وحدت از نان شب براي ملت ايران واجب تر است.

به گزارش سرويس سياسي بي باك، آقای هاشمی رفسنجانی عصر روز یكشنبه در مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله‌صالحی مازندرانی در شهر شیرگاه سوادکوه در بخشی از سخنان خود گفت: مردم سوریه در این ۲سال آسیب‌های فراوانی دیده‌اند، زندان‌ها مالامال از مردم است و دیگر ورزشگاه‌ها را بدل به زندان کرده‌اند، بیش از ۱۰۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها آواره وضعیت اسفبار سوریه را بیش از پیش نمایان می‌کند. هاشمی سپس گفت: مردم از طرف حکومت خودشان مورد حمله شیمیایی واقع شده‌اند و حالا هم باید منتظر حمله خارجی‌ها باشند.

روند ابراز علنی برخی نظرات مغایر با چارچوب از سوی هاشمی رفسنجانی که از فتنه ۸۸ و نماز جمعه معروف او آغاز شده بود، این روزها و پس از انتخابات یازدهم بار دیگر به اوج خود رسيده است.

جالب اینکه آقای هاشمی روز شنبه در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از اظهارات و مواضع سیاسی برخی افراد و کانال‌های غیررسمی که می‌تواند برای سیاست خارجی کشور تبعات منفی به همراه داشته باشد، گفته بود: باید از بیان مواضع غیررسمی و افراطی توسط افراد غیر مرتبط پرهیز و مواضع اصولی و هوشیارانه نظام توسط کانال‌های رسمی و مسئول بیان شود.

همچنين وي در آخرين جلسه مجمع در تناقضي آشكار با آنچه در جمع مردم گفته بود، بيان كرد: حمایت از سوریه و لبنان باید ادامه پیدا کند؛ چون این کشورها در خط مقدم مقاومت در برابر اسرائیل هستند.

در اين خصوص مهدي كوچك زاده نماينده مردم تهران در گفتگو با بي باك اظهار داشت: اين نحوه سخن گفتن يك فردي مانند آقاي هاشمي رفسنجاني موجب خدشه در وحدت ملي مي شود كه در شريط فعلي كشور و منطقه و جهان، وحدت ملي از نان شب براي ملت ايران واجب تر است.

وي بيان داشت: اينكه آقاي هاشمي حرف هايي بزنند كه با سياست كلي نظام جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با استكبار و صهيونيست ايجاد خدشه و خلل كند و در ميان مردم ايجاد ترديد نماید، در نهايت باعث آسيب به وحدت ملي در قبال مسائل بين المللي مي شود.

نماينده مردم تهران افزود: در اين جا به صحت و سقم مطالب عنوان شده توسط آقاي هاشمي نمي پردازم، البته نمي دانيم كه آقاي هاشمي با استناد به چه مدرك و اخبار و اطلاعات و منابعي اين نوع حرف ها را مي زنند ولي با فرض بر اينكه اطلاعات ايشان قابل قبول باشد، گفتن اين حرف در جمع مردم بدون توضيح كافي از مقدمات و موخرات موجب تفرقه مي شود.

دکتر كوچك زاده تاكيد كرد: اميدوارم آقاي هاشمي اين سخنان را تعمدا و از روی تصميم قبلي انجام نداده باشند و تنها اظهاراتی باشد كه اشتباها گفته باشند و به اصطلاح از دهانشان پريده باشد، كه در اینصورت شايد قابل جبران باشد.

گفتنی است؛ یک روز پس از انتشار فیلم و صوت سخنرانی هاشمی رفسنجانی در جمع مردم سوادکوه و ایراد اتهام علیه دولت سوریه مبنی بر نقش داشتن در حملات شیمیایی اخیر، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از اعتراض برخی خبرگان رهبری از این مواضع عقب نشینی کرده و اعلام کرده است اخبار و فایل صوتی مذکور جعلی و ساختگی بوده است.

یک عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اعتراض نمایندگان خبرگان به هاشمی رفسنجانی، به پرسش و پاسخ مستقیم و رودرروی خود با هاشمی رفسنجانی پیرامون سخنان وی درباره مردم سوریه در سوادکوه اشاره کرده و گفت: هاشمی صراحتاً تاکید کرد که صدای منتشره منتسب به وی جعلی است و او دولت سوریه را درباره کاربرد سلاح‌های شیمیایی علیه مردمش متهم نکرده است.
آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان و نماینده این استان در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به صوت منتشر شده منتسب به هاشمی رفسنجانی با مضمون اتهام‌افکنی علیه حکومت سوریه درباره استفاده از بمب‌های شیمیایی علیه مردمش، خاطرنشان کرد: من وقتی این خبرها را و پیامک‌ها را دیدم، پیش خودم گفتم که بهترین راه آن است که از خودش (هاشمی رفسنجانی) بپرسم. وقتی از وی صحت و سقم این گفته‌هایش را پرسیدم دیدم خیلی ناراحت است. هاشمی رفسنجانی به من گفت: هیچ عاقلی قبول می‌کند که من چنین حرفی را زده باشم؟
آیت‌الله طباطبایی‌نژاد اضافه کرد: من به هاشمی گفتم که آنها صدا را دارند. هاشمی رفسنجانی در پاسخ به من گفت: "من صدا را خودم دیدم. صدا را درست کرد‌ه‌اند و خواسته‌اند که مثل من حرف بزنند. اصلاً این حرف و موضع من نیست. من گفتم آمریکا بهانه کرده که دولت سوریه علیه مردمش بمب‌های شیمیایی زده. گفتم آمریکا این‌طور گفته است نه‌اینکه موضع من باشد. این جزو اسرائیلیات است که من چنین حرفی را زده باشم".
این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه "در جلسه امروز خبرگان بعضی آقایان به من اعتراض کردند و گفتند که صدای هاشمی هم منتشر شده"، اظهار داشت: من به آنها گفتم وقتی خودش این‌طور می‌گوید که «نه این‌طور نیست و نگفته‌ام»، چرا باید بگوییم که این شخصیت این حرف غیرمرتبط نامربوط را زده است. روایت داریم اگر 50 نفر هم بگویند فردی حرفی را زده ولی خود آن فرد بگوید نگفته‌ام، فصدقه و کذبهم (آن فرد را تصدیق کن و آنها را که می‌گویند گفته، تکذیب کن). این روایت امام صادق علیه السلام است.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا آقای هاشمی رفسنجانی صراحتاً تأکید کرد که حرفی مبنی بر استفاده حکومت سوریه از بمب‌های شیمیایی علیه ملت سوریه نزده است، گفت: بله من این موضوع را از ایشان پرسیدم و ایشان صراحتاً اعلام کردند که نگفته‌اند و صدایی که منتشر شده جعلی است.
صرف نظر از صحت و سقم ادعای هاشمی رفسنجانی مبنی بر ساختگی بودن یا نبودن صوت و فیلم سخنرانی او در شهر سوادکوه و با وجود اعلام آمادگی تعداد قابل توجهی از حاضران در جلسه سخنرانی برای شهادت دادن به صحت فایل‎های منتشر شده، عقب نشینی هاشمی رفسنجانی از این مواضع غیرمسئولانه در قبال موضوع سوریه و بازگشت به موضع نظام نشان می‎دهد که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به خوبی به غیرقابل قبول بودن این نوع رویکردها در میان چهره‎های برجسته سیاسی پی برده باشد.
بر همین اساس اعتراض نمایندگان خبرگان رهبری به عنوان علماء بلاد به رویکرد غیرقابل قبول هاشمی که امام جمعه اصفهان نیز به آن اشاره کرده است، می‎تواند زنگ هشداری جدی و قابل تامل برای رئیس هشتاد ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام در موارد مشابه باشد.
به نظر می‎رسد که در نظر گرفتن تمهیدات لازم درباره اظهارنظرهای مشابه به اظهار نظر هاشمی از سوی دولت غیرقابل اجتناب باشد، تا به این ترتیب ضمن جلوگیری از تکرار موضع‎گیری افراد غیرمسئول در زمینه سیاست خارجی، هزینه‎ها و دردسرهای بعدی تکذیب برای دولت مسئولیت مضاعفی بوجود نیاورد.



بهنام September 5, 2013 09:44 PM

اینکار هاشمی باعث ایجاد آبرو و وجه خوبی برای نظام در منطقه شده است و بقیه افراد نظام هم با حمایت از هاشمی باعث ایجاد آبرو برای ملت و کشور ایران شوند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: