آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 6 شهریور ماه 1392 = 28-08 2013

دریاچه شیرابه ۱۲ هکتاری در جنوب تهران

دفن سنتی و غیر‌بهداشتی زباله‌های پایتخت در منطقه کهریزک شهرستان ری در طول سال‌های گذشته، موجب ایجاد دریاچه شیرابه ۱۲ هکتاری از این زباله‌ها و تجمیع ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز متان در این منطقه شده است.

به گزارش رجانیوز، وسعت این اراضی زباله‌های شهری تهران در آن‌ها دفن شده است، به دو هزار هکتار و ارتفاع زباله‌های دفن شده بعضاً به ۱۰۰ متر هم می‌رسد، به‌طوری که در بخش‌های مختلف مرکز دفن زباله، شاهد ایجاد حوضچه‌های شیرابه زباله هستیم که از به هم پیوستن این حوضچه‌ها، یک دریاچه شیرابه ۱۲ هکتاری به‌وجود آمده است. بوی نامطبوع این دریاچه در تمام شهر منتشر شده و زندگی را بر اهالی و مردم بی‌زبان این منطقه سخت و دشوار کرده است، به طوری که بیشتر آنها با انواع و اقسام بیماری‌های پوستی و تنفسی و حتی سرطان دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

از سوی دیگر اجرای کمپوست به صورت روباز موجب پخش و انتشار آلودگی‌های مختلف در محیط شده و شرایط مناسبی برای زیست و تکثیر حشرات موذی ایجاد کرده است. محل اجرای کمپوست روباز با مناطق مسکونی نیز فاصله کمی دارد.

همچنین اراضی منابع طبیعی که برای جنگل‌کاری به سازمان بازیافت شهرداری تهران تحویل داده شده بود، در معرض تهدید جدی قرار دارد. این اراضی طبق مصوبه شورای عالی بهداشت استانداری تهران در سال ۱۳۷۹ به سازمان بازیافت تحویل داده شد تا عملیات جنگل‌کاری در آن اجرا شود.

جعفر فرجی فرماندار ری در این زمینه می گوید: «مهمترین خواسته ما مکان یابی و انتقال مرکز دفن زباله به مکانی مناسب است، چرا که با این شرایط، جان مردم در خطر است.»

در این زمینه، اداره محیط زیست شهرستان ری از طریق مراجع قضایی شکایتی را علیه مرکز بازیافت کهریزک مطرح کرد که هم‌اکنون در دادگاه کهریزک پرونده‌اش مفتوح است و علی رغم گذشت بیش از یکسال و نیم از اعلام دعوی محیط زیست علیه سازمان بازیافت در دادگاه کهریزک تاکنون رای صادر نشده است.

پیش از این به دستور قاضی پرونده ، کارشناسان رسمی دادگستری وارد عمل شده و پس از بازدید و بررسی حدود ۱۸۰ هکتار از اراضی کهریزک و مراجعه به ادارات و سازمان‌های مختلف، گزارشی ارائه دادند.

در بخش‌هایی از این گزارش آمده است: «مجتمع مورد بحث دارای قدمتی ۴۵ ساله است و در شبانه‌روز حدود ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار تن زباله دریافت می‌کند که به وسعت هزار و ۵۰۰ هکتار در شهرستان ری در منتهی‌الیه جاده قدیم تهران- قم، کیلومتر ۲۳ بعد از شورآباد واقع شده است… حجم وسیع از شیرابه‌ها به صورت دریاچه‌ای به وسعت حدود ۱۲ هکتار در قسمت شمال محل مورد ترافع قرار گرفته که علاوه بر بوی شدید ترش هوا باعث آلودگی آب‌های زیرزمینی در پائین دست شده است… شیرابه زباله دارای آلاینده‌های آلی و معدنی، غلظت سنگین و آلاینده‌های شیمیایی خطرناک است… گاز متان و انفجارات احتمالی ناشی از گازهای موجود و تخریب دیواره ترانشه محل دفن و سرازیر شدن شیرابه‌های اسیدی آن به مناطق مسکونی در اثر حوادث غیرمترقبه از قبیل زلزله از دیگر موارد خطرات ناشی از وجود عدم کنترل مناسب گازهای متان در منطقه است…»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: