آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 21 مرداد ماه 1392 = 12-08 2013

موج گرانی اجاره بها به گلبهار رسید

قدس ویژه خراسان - امروزه تأمین مسکن برای کشوری که دارای جمعیت جوان است، یکی از مهمترین دغدغه‌های مشترک دولت و مردم به شمار می‌آید ...

و از همین رو، بعد از سال 86 تلاشهای خوبی برای تأمین مسکن نیازمندان در قالب طرح مسکن مهر برای آحاد مردم بخصوص اقشار کم درآمد صورت گرفت، هر چند که در ابتدا و هم اکنون این طرح با مشکلاتی رو به رو است، اما واقعیت آن است که تا حد زیادی توانسته است در بازار مسکن این طرح نقش آفرینی کند.
از طرفی می‌توان گفت، حمایت از ساخت و ساز مسکن علاوه بر حل مشکل دهکهای پایین جامعه، باعث سرعت گرفتن چرخه اقتصاد کشور نیز می‌شود.
در شهر جدید گلبهار که ساخت و ساز در آن از رونق بالایی برخوردار است، می‌تواند در کنار سرمایه گذاری‌های کلان دولت و موقعیت جغرافیایی مناسب شهری و در صورت ایجاد زیرساختهای لازم این شهر در آینده نزدیک جایگاه مناسب خود را در میان دیگر شهرها پیدا خواهد کرد و آینده روشنی را برای ساکنان خود رقم خواهد زد.

مغازه‌های تجاری گران‌تر از مشهد
چند نفر از بنگاه‌داران مسکن گلبهار در گفت و گو با خبرنگار ما درخصوص گرانی مغازه‌های تجاری می‌گویند که: معلوم نیست با توجه به اینکه تعدادی مغازه‌های تجاری نیز در این شهر ساخته و واگذار شده است، چرا اجاره بها و یا خرید یک باب مغازه تجاری گران است.
جهانشیری یکی از بنگاه داران با بیان اینکه سه میلیون و 500 هزار تومان هر ماه برای اجاره بنگاه پرداخت می‌کند، می‌گوید: به نظر من در این حوزه مدیریت خوبی اعمال نمی‌شود و متولیان شهر در این گرانی نقش دارند.
وی می‌افزاید: هر مغازه تجاری متری پنج تا هفت میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که با توجه به امکانات موجود در گلبهار قیمت آن بالاست.
رضوی یکی از سرمایه گذاران در گلبهار نیز می‌گوید: هفت هزار متر زمین را از شرکت عمران گرفته‌ام که سالانه اجاره آن را پرداخت می‌کنم که در این مجموعه 120 واحد تجاری را بنا نموده‌ام، اما با توجه به افزایش قیمتها در مصالح ساختمانی حدود سه میلیارد تومان باید برای احداث این 120 مغازه تجاری هزینه کنم.
وی می‌افزاید: محوطه سازی، هزینه‌های آب، برق، تلفن، گاز و غیره نیز برعهده من است که این در کنار افزایش شدید مصالح ساختمانی و دستمزدها هزینه ساخت را بالا می‌برد و این برخلاف تبلیغات برخی افراد برای من سودی ندارد.

شرکت عمران باید تدبیر درستی بیندیشد
عطار یکی از بنگاه‌داران گلبهار نیز درخصوص قیمتهای گران مغازه‌های تجاری می‌گوید: دلایل مختلفی وجود دارد، یکی آنکه زمینهای دولتی به تازگی خیلی افزایش قیمت داشته است، در حالی که در بازار ارزان‌تر از قیمت دولت، زمین خرید و فروش می‌شود و دوم اینکه شرکت عمران می‌بایست زمینهای تجاری 60 تا 50 متری خود را در قطعات کوچکتر 20 و 25 متری به فروش رساند نه به صورت 60 متری که اگر چنین اتفاقی بیفتد، قیمتهای مغازه‌های تجاری شکسته خواهد شد.
یکی دیگر از شهروندان گلبهاری هم می‌گوید: در این شهر با توجه به امکانات محدود، قیمت مغازه‌ها بسیار گران است و جز بنگاه داران افراد دیگری نمی‌توانند آن را اجاره کنند و اگر هم اجاره کنند، مجبورند به دلیل کسادی کار پس از چند ماه محل را تخلیه کنند که آن محل به بنگاه تبدیل می‌شود و به همین دلیل آمار بنگاه‌داران در این شهر کوچک بالاست.
وی می‌افزاید: مگر برای ساخت یک واحد 25 متری تجاری چقدر باید هزینه کرد که قیمتها را چنین بالا برده‌اند.

مسکن مهر هم نتوانست اجاره بها را پایین بیاورد
خانم اصلانی که منزلی را به تازگی در محله فرهنگیان گلبهار اجاره کرده است نیز می‌گوید: من پنج میلیون تومان پول رهن و 400 هزار تومان اجاره ماهانه پرداخت می‌کنم و هرگز تصور آن را نمی‌کردم، که اجاره بها در این شهر خیلی بالا باشد.
وی می‌افزاید: برای اجاره بها به واحدهای مسکن مهر هم مراجعه کرده بودم، اما اجاره بهای آنها نیز با توجه به دوری از بافت شهری و نبود امکانات رفاهی و آموزشی گران است و ترجیح دادیم در محله فرهنگیان گلبهار واحدی را اجاره کنیم.
دانشمند که در واحدهای مسکن مهر زندگی می‌کند، می‌گوید: اگر مجبور نباشیم، اینجا را برای سکونت انتخاب نمی‌کنیم، به دلیل نبود امکانات نامناسب و دوری راه و همچنین تبلیغات مسموم کمتر کسی حاضر می‌شود در این جا زندگی کند.

شرکت عمران عامل افزایش قیمتها
چند نفر از بنگاه داران دلیل افزایش مغازه‌های تجاری و مسکن در گلبهار را اطلاعیه فروش زمین شرکت عمران ذکر می‌کنند و می‌گویند: قطعات زمینهای 200 متری که در بازار آزاد بین 12 تا 15 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، شرکت عمران همان زمینها را با اقساط 36 ماهه به خودم می‌فروخت، ناگهان به قیمت پایه 60 میلیون تومان اکنون به فروش رساند و این اقدام باعث گرانی مسکن شده است.

امکانات باعث گرانی زمینها شده است
یکی از مسؤولان شرکت عمران گلبهار که از ذکر نامش خودداری می‌کند، می‌گوید: گرانی واحدهای تجاری و زمین با توجه به فراهم کردن امکانات توسط شرکت عمران، امری طبیعی است.
وی پروژه قطار شهری، فرودگاه و پروازهای آموزشی آن، دریاچه مصنوعی و آب و هوای خوب در این شهر را از جمله دلایل گرانی املاک در گلبهار ذکر می‌کند و می‌گوید: بسیاری از افرادی که زمینهای آنها در مسیر قطار شهری قرار دارد و تملک شده است، به این نکته اذعان دارند و می‌گویند که این اقدام باعث افزایش قیمت زمینها در مسیر قطار شهری شده است و مسلم است وقتی که در بیابانی که هیچ خدماتی وجود ندارد، زمین گران شود، آیا نمی‌بایست در گلبهار که هر روز بر خدمات آن افزایش می‌یابد، تأثیر گرانی به چشم نخورد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: