آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 20 مرداد ماه 1392 = 11-08 2013

صالحی خبر داد: توافق جدید هسته ای با روسها

قدس آنلاین: علی اکبر صالحی در نشست مطبوعاتی خود که به مناسبت روز خبرنگار و برای وداع برگزار کرد، برای آخرین بار در کسوت وزیر خارجه به سوالهای خبرنگاران پاسخ گفت.

صالحی در این نشست و در سخنان آغازین خود با اشاره ای کنایه گونه به اینکه وقتی چند ماه پیش گفتم، پرونده هسته ای ایران از این پس در مسیر حل و فصل قرار خواهد داشت و ایران وارد مرحله تازه ای خواهد شد، برخی رسانه ها موضع گرفتند و اخبار 20:30 مرا «وزیر پیشگو» نامید، اظهار داشت: پیشگویی من در حال محقق شدن است و نشانه‌های ورود ایران به این دوره جدید در سال 92 را می‌بینیم و ایران سریعتر و بیش از گذشته رو به پیشرفت و اقتدار خواهد رفت. صالحی افزود: آنچه من آن زمان گفتم، بر اساس اطلاعاتی بود که ما در وزارت خارجه داشتیم و گردآوری و بر مبنای آنها تحلیل می‌شد.
وی گفت: با وجود اینکه هدف همه تحولات و رخدادهای منطقه و حتی شمال آفریقا، ایران و نظام ماست، اما همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، جمهوری اسلامی در حال ارتقا و پیشرفت مداوم است و از حالا به بعد ملت میوه 34 سال پایداری و انقلابش را خواهد چید.

به دانشگاه می‌روم
صالحی در پاسخ به این سؤال که پس از پایان دوره اش چه مسؤولیتی خواهد داشت، به شوخی گفت: از دانشگاه آمدم و به دانشگاه باز خواهم گشت، اما اگر سرنوشت چیز دیگری را رقم بزند، آن را به تقدیر واگذار می‌کنیم. وی افزود: من دو شب قبل، از شوق تا پاسی از شب مشغول خواندن کتابهایی بودم تا خودم را برای تدریس آماده کنم و به دانشگاه باز گردم.

فشارهای غرب نتیجه عکس داشت
صالحی در پاسخ به سوال دیگری درباره ریشه‌های تغییر مسیر چالش هسته‌ای ایران و غرب و ورود ایران به مرحله ای جدید به تعبیر او خاطرنشان کرد: آنها به گمان خودشان شدیدترین فشارها و تحریمها را علیه ملت ما به کار گرفتند تا آنجا که خود آن را فلج کننده تعبیر می‌کردند، اما ملت ما ایستاد و از استقلال خود دفاع کرد و ما توانستیم با هر روش ممکن این تحریمها را دور بزنیم ومقاومت کنیم.
وی افزود: الان آنها به این نتیجه رسیده اند که دیگر کاری نمی‌توانند بکنند، زیرا وقتی ارزش اسمی دارایی‌های مردم ما با فشارهای آنها 60 درصد کم شده، نظام و در حالت عادی همه می‌باید ناراضی می‌بودند، اما ملت ما یک حماسه سیاسی را رقم زد و بیش از 70 درصد پای صندوق‌های رأی آمدند.
وی تصریح کرد: با همه این فشارها به لحاظ تولید ناخالص ملی، حجم مبادلات و اندوخته ارزی 100 میلیارد دلاری ما در خارج موجب شده که پانزدهمین اقتصاد دنیا باشیم، در حالی که عملاً هیچ بدهی خارجی نداریم، ملت ما پشتیبان نظام است و دولت جدید نیز با شعار تعامل و تدبیر و به دور از افراط گرایی برسر کار آمده، پس باید با آن به نحو دیگری رفتار کنند.
صالحی گفت: هر یک از دولتهای گذشته نقشی را داشته اند و تحولی را در دوره خود به وجود آورده اندو دولت‌های نهم و دهم هم از این امر مستثنا نبوده اند و آن گسترش مفهوم عدالت و مهرورزی و طرح آن با جهان بود، همانطور که امروز دولت آقای روحانی بر نقش اعتدال و تدبیر تأکید دارد.
وزیرخارجه گفت: ما هم این را قبول داریم که هیچ دولتی بی عیب و نقص نبوده، اما در مجموع همه دولتها در مسیر منافع ملی حرکت کرده‌اند.

سیاست خارجی ما تغییری نمی‌کند
رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره تغییر رویکرد در وزارت خارجه، با طرح این پرسش که «مگر رویکرد ما در وزارت خارجه چه بوده که تغییر کرده باشد؟»، اظهار داشت:‌ مگر سیاست و ادبیات ما تغییر یافته است؟ زمانی که من عهده‌دار سیاست خارجی شدم، بزرگترین پرونده تنها بحث هسته‌ای بود و مشکل خاصی با کسی در منطقه نداشتیم.
وی در توضیح بیشتر، گفت: در همان ابتدا اعلام کردم که به دنبال ارتقای روابط با همسایگان هستیم که برخی خرده گرفتند که چرا از ترکیه و اتحادیه اروپا نام برده‌اید!
صالحی با بیان اینکه در مدت تصدی در این پست چندین بار درصدد بودم که به عربستان بروم، اظهار داشت: اما به دلیل اینکه باید اجماع حاصل شود، این سفر انجام نشد.
وی تأکید کرد: داشتن 500 مدرک دانشگاهی و تسلط به دو هزار زبان خارجی هم برای وزیر خارجه کافی نیست، چرا که اجرای سیاست خارجی در جمهوری اسلامی بسته به اجماع تصمیم‌سازان است.
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه زبان ما در سیاست خارجی همواره زبان مسالمت‌جویانه، تعامل‌گرایانه، آرمان‌خواهی، منصفانه و متعادل بود، گفت: آن زبان هنوز سر جایش است و آقای روحانی نیز همین حرف را می‌زند.

وزیر خارجه شدن در ایران دشوار است
رئیس دستگاه دیپلماسی درباره انتقاد یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه علیرغم اظهارات شما روابط با اروپا گسترش نیافت، پاسخ داد: اولین باری که با وزیر خارجه انگلستان در نیویورک در اوایل کارم ملاقات کردم، وی از من خواست که پادرمیانی کنم تا آگرمان سفیر این کشور که تا آن زمان صادر نشده بود، صادر شود که با پیگیری‌های انجام شده این اتفاق افتاد و سفیر جدید به تهران آمد که ناگهان بحث سفارت انگلستان پیش آمد.
وی با بیان اینکه ما این مسأله را در همان لحظات اول به خوبی مدیریت کردیم، اما برخی از رسانه‌ها از عملکرد ما انتقاد کردندو نوشتند که اول می‌بایست وزارت خارجه را تسخیر می‌کردیم، پرسید: چنین وزیر خارجه مظلومی در چنین شرایط پر التهابی چه کار می‌کرد؟
صالحی در این باره گفت:‌به یکی از همتایان خودم می‌گفتم که وزیر خارجه بودن در کشور شما کاری ندارد، چون یک دستتان در دست ناتو است و دیگری در دست عربستان سعودی، بیا و جایت را برای مدتی با من عوض کن،‌اگر توانستی دوام بیاوری!
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در برخی موارد همه کار را با یک کشور جلو می‌بردیم، اما یک موضعگیری از سوی فردی همه ساخته‌ها را از بین می‌برد.

با همه احزاب مصر فاصله یکسانی داریم
صالحی در پاسخ به انتقادها از سیاست خارجی ایران در حمایت از اخوانی ها در مصر نیز با اشاره به اینکه ما بعد از استقرار دولت جدید مصر با انتخابات با آنها تعامل کردیم و خواستار بهبود روابط شدیم، گفت: آنها بودند که پالس مثبت ندادند و ما هیچگاه حمایت مطلق از اخوانی ها نکردیم. صالحی تأکید کرد: فاصله ما با همه احزاب در مصر به یک اندازه است.
وی گفت: ما با ترکیه هم روابط خوبی داریم و تنها نقطه اختلاف ما در مورد سوریه است که آن هم امری طبیعی است.

توافق هسته ای جدید با روسها
وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سؤالی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر انحلال سازمان انرژی اتمی و الحاق آن به وزارت نیرو، با بیان اینکه اطلاعی در این زمینه ندارم، گفت: کسی این موضوع را با بنده به عنوان یک مسؤول مطرح نکرده است. شاید تصور این است که برخی سازمان انرژی اتمی را سازمانی می‌دانند که فعالیتهای تجاری انجام نمی‌دهد، در حالی که محور حیات این سازمان نیروگاه بوشهر است و این سازمان اهداف تجاری را دنبال می‌کند.
وی با بیان اینکه صحبتهای اولیه با روسها برای ساخت چندین نیروگاه مطرح شده، گفت: به زودی تفاهم‌‌نامه در این زمینه امضا خواهد شد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: