آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 1 مرداد ماه 1392 = 23-07 2013

در انتخاب شهردار از گفتمان رهبری کوتاه نمی‌آییم

هنوز مشخص نیست در رقابت انتخاب شهردار اصولگرایان پیروز خواهند شد یا اصلاح‌طلبان؛ رایزنی‌ها به شدت ادامه دارد و هر گروه سعی می‌کند وزن خود برای تاثیرگذاری در این انتخاب را افزایش دهد. ''مجتبی شاکری'' از اعضای اصولگرای شورای چهارم می‌گوید نامزدهای اصولگرایان هنوز در حد گمانه‌زنی است اما این طیف در انتخاب شهردار از گفتمان انقلاب اسلامی و رهبری کوتاه نخواهد آمد.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه شهری ـ عضو شورای چهارم شهر تهران معتقد است که انتخاب شهردار آینده بدون درنظرگیری مسائل سیاسی است. با این حال اضافه می‌کند بالاخره همه آدم‌ها خاصیت و تفکری سیاسی دارند ولی نمی‌توان این گرایش سیاسی را دلیل انتخاب‌اشان قرار داد.

شاکری با اینکه به غیرسیاسی بودن انتخاب شهردار اصرار دارد اما در لفافه هشداری به رقیبان هم می‌دهد. به گفته او معیار انتخاب شهردار تهران «کار و تلاش و فکر کردن به شهر مناسب» است اما این به معنی این نیست که آدم‌ها جهت‌گیری سیاسی نداشته باشند. حتما هر آدمی افق نگاهی دارد که این افق سیاسی باید با گفتمان انقلاب اسلامی و رهبری هماهنگ باشد و آنها از این موضوع کوتاه نخواهند آمد.

منتخب شورای چهارم شهر تهران البته می‌گوید بحث‌های مربوط به انتخاب شهردار بیشتر گمانه‌زنی است چون تا زمانیکه شورا به صورت رسمی تشکیل نشود نمی‌توان در این زمینه اظهارنظر قطعی کرد. او معتقد است بعد از تشکیل شورای شهر که یک ماه بعد از استقرار دولت است بحث‌های جدی درباره انتخاب شهردار مطرح خواهد شد.

شاکری جنس کار شورای شهر را عمران و ساخت و ساز و مسائل آموزشی و فرهنگی می‌داند که با مجلس متفاوت است و برهمین اساس مسائل سیاسی کمتر در آن دخیل است. به گفته او نوع ارتباط آن با شهرداری متفاوت از ارتباط مجلس با دولت است. مجلس ملاحظات بین‌المللی و داخلی و منطقه‌ای دارد ولی در مورد شهرداری تهران این ملاحظات وجود ندارد و شورای شهر هم در ملاک‌هایی که دارد بحث‌های بین‌المللی و سیاسی و جناحی را در نظر نمی‌گیرد.

شورای چهارم شهر تهران تا اواخر تابستان به صورت رسمی تشکیل جلسه خواهد داد. انتخاب شهردار و رئیس شورا از اولین دستورجلسه‌های این شورا است. شاکری می‌گوید باید گزینه‌ها در کنار هم قرار بگیرند و شاخص‌هایی که شورا می‌تواند درباره افراد امتیازگذاری کند مشخص شود. با وجود گفته او تاریخ انتخاب شهردارهای تهران نشان داده گرایش سیاسی اولین شاخصه‌ای است که در انتخاب شهردار دخیل است. معیارهایی که شاکری و همفکران‌اش مطرح می‌کنند هم نشان می‌دهد رقابت سیاسی آرام آرام در شورا چهره‌اش را از زیر تعارف‌ها بیرون می‌کشد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: