آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 30 تیر ماه 1392 = 21-07 2013

طلبه‌ها از شدت فقر نیمی از سال را روزه می‌گیرند

دیگربان: ابراهیم فیاض و محمدرضا زائری در یک برنامه تلویزیونی درباره وضعیت «وخیم» معیشتی روحانیون و طلبه‌ها در ایران سخن گفته و از ارائه تصویری «جعلی» از روحانیت در جامعه انتقاد کرده‌اند.

این دو در برنامه تلویزیونی «راز» به آسیب‌شناسی موقعیت روحانیون و طلبه‌ها در ایران پرداخته و درباره برخی باید‌ها و نباید‌های رفتاری روحانیت سخن گفته‌اند.

ابراهیم فیاض، استاد دانشگاه و پژوهشگر جامعه‌شناسی گفته که جامعه ایران در حال حاضر به «آخوند مسلط به رسانه نیاز دارد» و یک طلبه باید «علم بلاغت اینترنتی، رادیو و تلویزیون را یاد بگیرد.»

فیاض درباره وضعیت معیشتی طلبه‌ها نیز اظهار کرده است: «الان با ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان٬ طلبه ما نیمی از سال به طور غیررسمی در روزه به سر می‌برد.»

محمدرضا زائری نیز در این برنامه از اینکه در رسانه‌ها تصویر روحانیت «جعلی» نشان داده شده و آن‌ها عامل «گرانی‌ها» معرفی می‌شوند٬ انتقاد کرده است.

زائری همچنین افزوده که «درآمد طلبه به طور میانگین جزو پایین‌ترین درآمد‌ها در طبقه اجتماعی است» در خالی که «دائما عکس این قضیه در رسانه نشان داده شده است.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرده است: «روحانیت باید درباره حجاب، مشروبات الکلی، واقعیت‌های اجتماعی و مسائلی که با آن درگیریم و با تعارف با هم صحبت می‌کنیم، حرفی بزنند.»

زائری همچنین افزوده که «در خارج از کشور احترام بیشتری برای طلبه و روحانی قائل می‌شوند و گفتمان بین روحانی و حوزه علمیه بهتر پذیرفته شده است.»

موقعیت روحانیون در ایران در پی ناکار‌آمدی آن‌ها در اداره جامعه ایران روز به روز نزد افکار عمومی متزلزل‌تر می‌شود٬ اما گروهی از آن‌ها حاضر نیستند مشکلات ناشی از عملکرد خود در جامعه را بپذیرند.

در سال‌های اخیر چند مرجع تقلید و روحانی سر‌شناس نیز با افزایش اعتراض‌ها به گرانی‌های افسار گسیخته گفته‌اند روحانیت مسئول این گرانی‌ها نیست.



aria July 21, 2013 10:38 PM

این مسئله مربوط به پیش از انقلاب است که طلبه ها انقدر فقیر بودند که نماز و روزه ای را که بگردن مرده گان بود از وراث آنها میخریدند که بجای آنها بجا آورند بنابرین نیمی از سال را روزه بودند !
ولی الان که دیگر مالک چاه های نفت هستند و منابع کشور را در اختیار دارند حتی روزه خودشان را هم نمیگیرند !

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: