آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 24 تیر ماه 1392 = 15-07 2013

گم‌شدن 130 میلیارد تومان از اعتبار سازمان نوسازی تهران

شورای شهر تهران در جلسه غیرعلنی امروز بودجه 799 میلیارد تومانی سازمان نوسازی شهر تهران را تصویب کرد. بودجه سازمان‌های شهرداری در نهایت باید تا اردیبهشت ماه به تصویب می‌رسید اما شورای شهر برای روشن‌شدن برخی مسائل مالی در سازمان نوسازی تصویب بودجه این سازمان را به تعویق انداخت.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه شهری ـ رئیس کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورا در جریان بررسی این بودجه سال 92 را سال سررسید پرداخت اصل و سود اوراق مشارکت فروخته شده از سوی سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد. به گفته رسول خادم طولانی شدن سیر بررسی بودجه سازمان به دلیل شفاف شدن وضعیت مالی و همچنین مشخص شدن میزان اصل و سود معوق اوراق مشارکت بود.

او همچنین اعلام کرد که 130 میلیارد تومان از این بودجه برای پرداخت جریمه تاخیر تادیه سود اوراق مشارکت مربوط به سالهای قبل در نظر گرفته شده است. به گفته خادم مشابه این مبلغ در بودجه سال 91 در نظر گرفته شده بود که در اختیار سازمان قرار نگرفت. به همین دلیل معادل آن در سال 92 تصویب شده است.

موضوع 130 میلیارد تومان در نظرگرفته شده برای پرداخت جریمه تاخیر پرسشی برای حمزه شکیب، رئیس کمیسیون توسعه وعمران شورا ایجاد کرد. او می‌گوید اگر این اعتبار به سازمان داده نشده مشخص شود کجا هزینه شده است؟

او همچنین به 400 میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته شده در زمان مدیریت قبلی سازمان هم ایراد می‌گیرد و می‌گوید مشخص نیست این پول کجا هزینه شده است. شکیب نگرانی خود را از این موضوع اعلام کرده و اضافه می‌کند اگر هر سال شورا بودجه تصویب کند ولی بدهی‌های سازمان به بانکها و مردم پرداخت نشود بحران به وجود خواهد آمد.

رسول خادم برای پاسخ به پرسش شکیب به فعالیت‌های مدیر فعلی سازمان اشاره کرد. به گفته او مدیریت فعلی سازمان در نظر دارد که در تعامل با بانکها از طریق دریافت وام‌های کم بهره و تهاتر املاک از طریق شهرداری، بانک شهر ، اصل مبلغ 400 میلیارد تومان و سودهای معوقه را پرداخت کند.

رئیس شورای شهر هم به گونه‌ای دیگر سوال شکیب را تکرار می‌کند. مهدی چمران می‌گوید شورای شهر در بودجه سال 91 تمام تلاشش را کرد تا بدهی سازمان به مردم و بانکها پرداخت شود اما اینکه گفته می‌شود با وجود بودجه مصوب هنوز بدهی‌ها موجود است جای سوال دارد؟

او از سازمان نوسازی شهر تهران خواست برای پرداخت بدهی‌هایش برنامه داشته باشد چرا که اگر این بدهی‌ها پرداخت نشوند سازمان« به جای ورشکسته شدن منفجر خواهد شد.» چمران به مدیران سازمان یادآور شد وقتی بودجه مصوب وجود دارد ولی بدهی‌ها و معوقات پرداخت نمی‌شود عین بی هنری است.

معاون شهرسازی شهردار تهران هم که در این جلسه حضور داشت سعی کرد از عملکرد سازمان نوسازی شهر تهران دفاع کند. به گفته علیرضا جاوید سازمان نوسازی دیگر وضعیت بحرانی را ندارد و طی یکسال گذشته با حمایت شورا تمام موضوعاتی که سازمان را باچالش مواجه کرده بود بررسی و منابع سازمان معادل هزار میلیارد تومان شناسایی شده است.

این توضیح‌ها نتوانست حسن بیادی، نایب رئیس شورای شهر تهران را قانع کند. بیادی معتقد است مدیریت قبلی سازمان نوسازی شهرداری تهران باید پاسخگوی نابسمانی‌هایی که با بی برنامه‌گی در هزینه کرد، 400 میلیارد تومان اوراق مشارکت ایجاد کرده باشد.

او به همکاران‌اش گوشزد کرد اگر افرادی که تخلفاتی را انجام دادند و چیزی به آنها نگفتیم را مجبور به پاسخگویی می‌کردیم خیلی از مشکلات امروز را نداشتیم. نایب رئیس شورای شهر بیش از هر کس دیگری شورای شهر را شماتت کرد و از همکاران‌اش خواست او از خودشان انتقاد کنند. به گفته او وقتی با 400 میلیارد تومان طی 4 سال تنها 400 خانه ساخته شد با سازمان نوسازی برخورد نشد، در حالی که اگر این پول را به یک بنگاه دار داده می‌شد، 400 هزار پلاک می‌ساخت.

با وجود همه این انتقادها در نهایت بودجه سازمان نوسازی تصویب شد. براساس ماده واحده این مصوبه بودجه سال 92 این سازمان معادل 799 میلیارد تومان است که از این مبلغ ، معادل 211 میلیارد تومان آن هزینه‌های جاری است که شامل 36 میلیارد تومان هزینه‌های پرسنلی ، 30 میلیارد تومان هزینه سررسید 4 ماهه سال 92 سود اوراق مشارکت ، 130 میلیارد تومان جریمه تاخیر تادیه سود اوراق مشارکت مربوط به سنوات قبل و 15 میلیارد تومان هزینه دفاتر تسهیل گری است. همچنین هزینه‌های سرمایه‌ایی شامل سرمایه گذاری و بازپرداخت وام‌ها و دیون سرمایه‌ایی معادل 588 میلیارد تومان است.

از سوی دیگر در تبصره‌های این مصوبه نیز آمده است ،سازمان نوسازی موظف است برنامه‌های عملیاتی خود در خصوص باز پرداخت اصلی اوراق مشارکت به سررسید سال 92 را قبل از هرگونه اقدام در قالب بودجه اصلاحی سال 92 به تصویب شورا برساند. همچنین سازمان می‌بایست گزارش ماهانه خود را از نحوه اجرای بودجه مصوبش به شورای شهر تهران ارسال کند و کمیسیون بودجه شورا باید این موضوع را پیگیری کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: