آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 2 تیر ماه 1392 = 23-06 2013

دانشجويان همچنان پوند و يورو دريافت نمی‌كنند

روزنامه اعتماد: دولت امسال هم مطابق سال قبل از پرداخت پوند و يورو به دانشجويان خودداري كرد. اين درحالي است كه در سال‌هاي گذشته به دانشجوياني كه در دانشگاه‌هاي اروپا و انگلستان تحصيل مي‌كردند پوند و يورو پرداخت مي‌شد. با توجه به گران شدن نرخ ارز از سال گذشته تاكنون دولت اين سياست را در پيش گرفته است كه به همه فقط دلار تعلق مي‌گيرد. براساس آماري كه وزارت علوم منتشر كرد تعداد دانشجويان ايراني در كشورهاي خارجي به ترتيب پس از مالزي كه بيشترين تعداد دانشجوي ايراني را دارد، كشور امريكا با 7830 دانشجو، كانادا با 5796 دانشجو، آلمان با 3356 دانشجو، انگلستان با 3152، تركيه با 3060 دانشجو و ايتاليا با 3009 دانشجوست. دانشجويان زيادي هستند كه براي ادامه تحصيل در مقطع ارشد و دكترا به فكر تحصيل در خارج از كشور مي‌افتند. به جرات مي‌توان گفت بزرگ‌ترين مشكلي كه در يك سال اخير سر راه اين گروه قرار دارد مساله ارز است. از زماني كه يورو و پوند به نسبت دلار قيمت بالاتري پيدا كرده است دانشجوياني كه در كشورهاي اتحاديه اروپا و انگلستان تحصيل مي‌كنند يا مي‌خواهند تحصيل كنند با مشكل مواجه شده‌اند. وزارت علوم براي تحصيل در كشورهاي خارجي براي دانشجوياني كه داراي پذيرش تحصيلي از دانشگاه‌هاي خارجي هستند كمك هزينه مالي را متقبل مي‌شود كه به تازگي براي بيشتر دانشجويان اين كمك هزينه مالي بي‌فايده شده است. روز سي و يكم خرداد مديركل امور بورس و دانشجويان خارج وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از آغاز توزيع 4499 معرفي‌نامه ارز دانشجويي دانشجويان غير بورسيه از روز اول تيرماه خبر داد.

با توجه به آمار حضور دانشجويان ايراني در كشورهاي اروپايي و انگلستان به اين نتيجه مي‌رسيم كه تعداد زيادي از دانشجويان از يورو و پوند استفاده مي‌كنند. به همين خاطر روز شنبه كه نخستين روز توزيع معرفي‌نامه‌ها بود به وزارت علوم رفتيم و با بعضي از دانشجوها درباره اين مشكلات صحبت كرديم. علي سهرابي دانشجوي رشته برق كه در آلمان تحصيل مي‌كرد، گفت: «با توجه به گراني پوند و يورو در چند ماه گذشته وزارت علوم از پرداخت هزينه‌هاي تحصيلي به پوند و يورو جلوگيري كرده است و به همه دانشجويان فقط دلار پرداخت مي‌كند.» يعني دانشجوياني كه بايد شهريه دانشگاه‌هاي اروپايي را به يورو پرداخت كنند در ايران فقط دلار دريافت مي‌كنند كه با توجه به صحبتي كه با شهره رضايي دانشجوي پزشكي دانشگاه بهشتي داشتيم به اين نكته اشاره كرد كه تا قبل از گراني‌ها يورو و پوند هم پرداخت مي‌كردند. اين درحالي است كه دانشجويان دلار با نرخ مبادله‌يي دريافت مي‌كنند و آن را بايد تبديل به يورو و پوند با نرخ آزاد كنند. در اين شرايط دانشجو كاملا ضرر مي‌كند ولي در عين حال هيچ راه ديگري هم ندارد. مصطفي حقيقت طلب دانشجوي رشته عمران كه در مالزي تحصيل مي‌كرد پايين بودن هزينه‌ها و سطح علمي خوب دانشگاه‌هاي مالزي را از ويژگي‌هايي مي‌دانست كه ايرانيان آن كشور را انتخاب مي‌كنند. مي‌توان گفت انتخاب براي دانشجوياني كه مستقيما بورس تحصيلي از دانشگاه‌هاي ايران دريافت نمي‌كنند بسيار كم شده است.

اگر شما جزو افرادي باشيد كه احيانا نقص پرونده نداشته باشيد و همه امور بر وفق مراد شما پيش رفته باشد تازه مي‌توانيد اين معرفي‌نامه را دريافت كنيد. دريافت معرفي‌نامه به اين معني نيست كه دانشجو ارز را به دست آورده بلكه بعد از گرفتن معرفي‌نامه با مراجعه به بانك، تازه اول شروع مشكلات است تا اين مقدار دلار ناقابل در مقابل داشتن شرايطي خاص به شما تعلق بگيرد. مريم قرباني دانشجوي رشته مكانيك درباره شرايط اخذ اين معرفي‌نامه به ما گفت: «ارز دانشجويي غير بورسيه فقط براي تحصيل در مقطع ارشد و دكترا پرداخت مي‌شود و آن هم به مدت فقط سه سال. در واقع اگر دوره تخصص در كشورهاي خارجي به طول بينجامد به ناچار خود دانشجو بايد ادامه هزينه‌هاي تحصيلي‌اش را پرداخت كند. براي هر سال رقمي حدود 15000هزار دلار پرداخت مي‌شود كه دانشجوياني كه شهريه دانشگاه خارجي را پرداخت كرده‌اند با فيش پرداخت خود بايد به وزرات علوم بروند و مبلغ خود را دريافت كنند.» حال مساله اصلي همين جا رخ مي‌دهد كه دانشجويي كه شهريه دانشگاه اروپايي را پرداخت كرده است و آن را هم به يورو پرداخت كرده بايد دلار دريافت كند.

حمايت نكردن خيلي از دانشگاه‌هاي ايراني براي اعزام دانشجو به خارج از كشور يا وجود برخي مشكلات ديپلماتيك با كشورهاي غربي از جمله مشكلاتي است كه به جز نرخ ارز شرايط دانشجويان ايراني را سخت مي‌كند. اگر دانشگاه دولتي و دانشگاه‌هاي ديگر ايراني بورس مستقيم تحصيلي به دانشجويان خود اختصاص مي‌دادند اين همه مشكل و سختي در مقابل دانشجويان نبود. در چند سال اخير شاهد اين ماجرا بوديم كه هر سال و هر ترم تعداد دانشجويان با بورس تحصيلي مستقيم بسيار كم شده است و شرايط گرفتن بورس اينقدر سخت شده كه دانشجويان ترجيح مي‌دهند به صورت مستقل براي تحصيل در خارج از كشور اقدام كنند.



حقیقتگو June 23, 2013 12:20 PM

"دانش" جویان خارج نشین باید "طلبه" جویان تغییر رشته دهند اون وقتکه لطف آخوند ولایت تنقیه "ولایت فقیه" شامل حالشون میشه و دلار و یورو به حسابشون واریزمیشه ...در اصل آخوندها قبول دارند و می گویند علم و دانش تکنیکی مربوط به جوامع کشورهای غربی مو زرد و چشم آبی و چشم سبز و ژاپنی هاست ...بچه مسلمون های معتقد به آخوند پرستی ایران نشین به این چیزها و علم های خارجی چه مربوطه که براش راهی خارج شدن و حالا یورو و دلار که باید در حقیقت حقوق خالد مشعل و شیخ نصراالله وبشاتر اسد وزنانشون با هزارتا بچه بشه خرج میکنن ..برگردن همشون برن شهر قم و مشهد طلبه بشن و رشته های اموراسلامی از قبیل دروغ گفتن - خرافات پرستی - تکنیک تولید خرافات - پرورش دادن آخوند دوستان و آخوند پرستان - شکنجه دادن - دار زدن شرکت کنن ..یه جا نماز و یه کاسه آبگوشت هم براشون حاضره !!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: