آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 30 خرداد ماه 1392 = 20-06 2013

احضار اجنه؛ یکی از شغل های پردرآمد

دنبال این کارها رفتن شاید عواقب خوشی نداشته باشد

قدس آنلاین: بی تردیدی یکی از موجوداتی که خداوند در بدو آفرینش به وجود آوردن آن پرداخته است «جن» می باشد و حقیقت امر این است که جن وجود دارد و در همین عالم ما و کره ی خاکی و در کنار ما زندگی می کند و دلیل اثبات آن نیز آیات سوره های انعام، اعراف، اسراء، نمل، سباء، احقاف، الجن، الرحمن، فصلت، کهف و ذاریات می باشد!

جدا از آیات فراوان، گه گاه بعضی از مردم دنیا اجنه را مشاهد کرده اند، از جمله در ایران، به نحوی که شیخ بهایی که از علمای بزرگ شیعه می باشد در کشکول خود فرموده است: «اهل دربند از شهرهای شروان، همچنین مردم میانه ی آذربایجان شرقی، بسیار اجنه را مشاهده کرده اند» و همچنین فخر رازی در تفسیر کبیر خود می نویسد: «جن را بسیاری از مردم دیده اند، رسول خدا (ص) نیز ایشان را دیده است و همچنین دیگران پس از ایشان بسیار اجنه را مشاهده کرده اند».
در این بین عده ای نیز وجود دارند که قادر به ارتباط برقرار نمودن با اجنه و به اصطلاح تسخیر آن ها می باشند و سپس به احضار آن ها می پردازند و از آنان انجام کارهایی را که برای انسان ها ممکن نیست خواستار می شوند به نحوی که جعفر حمزه می نویسد: از جمله آن کارها این است که بطور مثال می خواهند شیئی را از جای دور دست دنیا برای شخصی بیاورند و یا از شهری دور از افراد خاصی خبر بیاورند و یا این که از مال دزدیده شده خبر دهند و دزد مال را پیدا نمایند و...، و از جمله اولیاء خدا که اجنه در تسخیر او بودند و برای او کار می کردند، حضرت سلیمان (ع) بود.
البته تسخیر جنی که اولیاء خدا دارای آن بوده اند با تسخیر جن توسط انسان های کافر و فاسق تفاوت بسیاری دارد، زیرا اولیاء الهی با انجام بعضی عبادات و خواندن ادعیه به آن مرحله می رسیدند و تسخیر آنان به اذن الله می بود، مانند تسخیر جنیان توسط حضرت سلیمان (ع). ولی افراد فاسد و ساحر از راه نیازها و قربانی های ناروا و همچنین از طریق معصیت خداوند به این کار می پردازند.

نظرات علما
یکی از سوالاتی که شاید برای بسیاری از افراد پیش بیاید این است که آیا تسخیر جن از نظر احکام فقهی اسلام جایز است یا حرام؟ که در این بین هر یک از علما نظرات گوناگونی دارند به نحوی که آیت الله کشمیری که از علماء بزرگ و شخصی خود ساخته و سالک بوده است می فرماید: «بهتر است کسی به دنبال تسخیر جن نرود»، البته این جمله ایشان بدین معناست که تسخیر جن حرام نیست، ولی دنبال این کارها رفتن شاید عواقب خوشی نداشته باشد.
آیت الله صافی گلپایگانی در این باره می فرمایند: «بنا بر احتیاط واجب، تسخیر جن حرام است».
آیت الله شیخ جواد تبریزی می فرمایند: «چنانچه تسخیر جن موجب اضرار بر نفس تسخیرکننده یا دیگری باشد حرام است و در هر حال اعتباری به اخبارات جن نیست و نمی شود کسی را به اخبار جن متهم نمود».
آیت الله سیدعلی خامنه ای نیز در این باره می فرمایند: «این کار فی النفسه اشکال ندارد، مشروط بر این که از راه هایی که شرعاً حلال هستند اقدام شود».
آیت الله فاضل لنکرانی می فرمایند: «اگر منجر به سحر و جادو شود حرام است».
آیت الله نوری نیز بیان می دارند که «این کار اشکال دارد» و آیت الله سیستانی می فرمایند: «چنانچه همراه اضرار به شخص محرم الاضرار باشد جایز نیست».
آیت الله بهجت نیز می فرمایند: «(اگر) سبب ایذاء مومنین آن ها باشد و خطر و ضرر بر کسی باشد اشکال دارد و حرام است» و همچنین آیت الله مکارم شیرازی می فرمایند: «جایز نیست و هرگز(به دنبال) این کارها نروید».

منابع:
1- نصراللهی، محمدابراهیم. هزار و یک ختم، ختم 85.
2- حمزه، جعفر. دنیای ناشناخته ی جن.
3- شیخ بهایی، کشکول.
4- فخر رازی، تفسیر کبیر.



Leila June 20, 2013 02:57 PM

بهتره به املای صحیح هم دقت بفرمایید .... 'احضار اجنه' نه 'اظهار'
واقعا زشته

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: