آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 26 خرداد ماه 1392 = 16-06 2013

برداشت 10 برابری عربستان از ميادين مشترک با ايران

روزنامه ابتکار: با وجود برداشت حدود 10 برابري عربستان از دو ميدان مشترک نفتي با ايران، پيش بيني مي‌شود طرح توسعه و توليد زودهنگام از ميدان فروزان در سالجاري راه‌اندازي شود اما توسعه ميدان مشترک اسفنديار در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.
تحريم نفت ايران توسط کشورهاي غربي بهترين فرصت به منظور کاهش توليد در ميادين مستقل و تمرکز به منظور سرمايه گذاري و توسعه ميادين مشترک نفت و گاز کشور است.بر اين اساس پس از تحريم‌هاي غير قانوني غرب هم بارها مقام معظم رهبري نسبت به شتاب در طرح توسعه ميايدن مشترک نفت و گاز کشور تاکيد فرموده بودند و خواستار تدبير مسئولان صنعت نفت نسبت به توسعه و جلوافتادگي در توسعه ميايدن مشترک نفت و گاز کشور شده اند.
ميادين فروزان و اسفنديار مهمترين ميايدن مشترک نفتي ايران با کشور عربستان سعودي بوده اما در يک دهه گذشته تاکنون طرح توسعه اين ميادين مشترک با پيشرفتي لاک پشتي همراه بوده است به طوري‌که هم اکنون آمارها حاکي از آن است که عربستان در اين دو ميدان مشترک حدود 10 برابر بيشتر از ايران نفت استخراج مي‌کند.از اين رو هم اکنون ميران توليد نفت عربستان از اين دو ميدان نفتي بيش از 400 هزار بشکه در روز است که مجموع توليد نفت ايران از دو ميدان فروزان و اسفنديار به 50 هزار بشکه در روز هم نمي‌رسد.
با اين وجود از ابتداي برنامه پنجم توسعه سياست و نگاه شرکت ملي نفت ايران نسبت به توسعه اين دو ميدان مشترک نفتي دريايي تغيير کرد و توسعه ميادين فروزان و اسفنديار در دستور کار اين مجموعه قرار گرفته است.
در شرايط فعلي مراحل مختلف حفاري، طراحي، ساخت، نصب و راه‌اندازي سازه‌هاي فراساحلي ميدان مشترک فروزان توسط متخصصان داخلي در حال انجام است اما با وجود توسعه ميدان فروزان، شرکت ملي نفت ايران هنوز وضعيت توسعه اسفنديار ديگر ميدان مشترک نفتي با عربستان تعيين تکليف نشده است.
شرکت ملي نفت تاکنون دو طرح توسعه بلندمدت و ضربتي را براي افزايش توليد نفت در ميدان فروزان پياده سازي کرده است و در مجموع پيش بيني مي‌شود در صورت اجراي دو طرح ضربتي توسعه اين ميدان نفتي مشترک با عربستان، امکان استخراج روزانه 100 هزار بشکه نفت و بيش از 250 ميليون فوت مکعب گازهاي همراه نفت فراهم شود.مطابق با برنامه زمان‌بندي با اجراي طرح توسعه زودهنگام و ضربتي اين ميدان مشترک نفتي با عربستان، تعمير و بازسازي چاه‌هاي موجود و تزريق گاز در حال انجام است و با اجراي اين پروژه بدون نياز به حفاري چاه‌هاي جديد، امکان افزايش 55 تا 60 هزار بشکه‌اي توليد روزانه نفت وجود دارد.
همچنين يک طرح توسعه 24 ماهه از ابتداي سال 1391 براي توسعه اين ميدان نفتي تعريف و عملياتي شده که در اين بخش، براي طراحي، ساخت، نصب و راه اندازي 2 پايه سکو، 2 سکوي توليد و زيست، 156 کيلومتر خط لوله زير دريايي تا جزيره خارگ و بين سکويي و حفاري چاه‌هاي جديد دريايي برنامه ريزي شده است.از اين رو تاکنون دو پايه سکوي ميدان فروزان در آب‌هاي خليج فارس نصب شده ضمن آنکه پيش بيني مي‌شود با تکميل مراحل نصب و راه اندازي خطوط لوله زير دريايي پيش بيني مي‌شود در سال 1392 شرايط براي افزايش توليد نفت در ميدان فروزان فراهم شود.
در اين بين جکت FY-A ميدان نفتي فروزان به وزن تقريبي يکهزار و 800 تن ارديبهشت ماه در خليج فارس نصب شد و بر روي اين سازه غول پيکر يک سکوي مسکوني به وزن حدود دوهزار و 500 تن بوده که پس از ساخت روي اين جکت نصب خواهد شد.
محمدباقر سليماني مدير توليد شركت نفت فلات قاره خرداد ماه سالجاري درباره آخرين وضعيت توسعه ميدان فروزان، گفت: عمليات بازسازي و نوسازي سكوي فروزان نهايي شده و فعاليت‌هاي مربوط به توسعه اين ميدان هم از پيشرفت مناسبي برخوردار است.به گفته وي سكوي اين ميدان كه هم اكنون در حال ساخت است، تا پايان سالجاري آماده مي‌شود و در صورت پيشرفت كارها مطابق برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته، افزايش پنج تا 10 هزار بشكه اي توليد نفت از اين ميدان مشترك در آينده اي نزديك محقق مي‌شود.به گزارش مهر، ميدان نفتي فروزان که در کيلومتري جنوب غربي جزيره خارگ واقع شده، در سال شمسي با ذخيره نفت درجا دو ميليارد و ميليون بشکه کشف شده که اين ميدان با مرجان عربستان سعودي مشترک است.
با وجود پيشرفت نسبي توسعه ميدان فروزان، اما هم اکنون توسعه ميدان اسفنديار به عنوان دومين ميدان مشترک با عربستان سعودي در خليج فارس وضعيت مبهمي و نامشخصي دارد.
محمود زيرکچيان زاده مديرعامل شرکت نفت فلات قاره در آخرين اظهار نظر خود (ارديبهشت 92) درباره وضعيت توسعه ميدان مشترک نفتي اسفنديار، گفت: در حال حاضر طرح جامع توسعه اين ميدان نفتي در شرکت ملي نفت تعريف شده است.وي با اشاره به مذاکرات متعدد با سرمايه گذاران داخلي و خارجي براي توسعه اين ميدان مشترک نفتي با عربستان، تاکيد کرده است: با تعيين تکليف سرمايه گذاران توسعه ميدان بلافاصله با مرحله اجرايي خواهد شد.از سوي ديگر با وجود اينکه وزارت نفت توسعه ميادين مشترک را همواره يکي از سياست‌هاي کليدي خود عنوان کرده است اما تاکنون وضعيت پيمانکاران، تامين منابع مالي و نحوه توسعه اين ميدان مشترک نفتي مشخص نشده است.
براي توسعه اين ميدان مشترک نفتي در خليج فارس به حدود 500 تا 700 ميليون دلار سرمايه گذاري نياز است که تاکنون شرکت نفت برنامه نهايي خود براي توسعه اين ميدان را اعلام نکرده است. ميدان اسفنديار هم يکي ديگر از ميادين مشترک نفتي ايران و عربستان در خليج فارس بوده که قرار است با توسعه اين ميدان در مجموع روزانه 12 هزار بشکه نفت برداشت شود.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: