آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 16 خرداد ماه 1392 = 06-06 2013

فضای بازار طلا و سكه درحال حاضر گنگ است

روزنامه اعتماد: فروشندگان مي‌گويند روزهاي آرامي را سپري مي‌كنيم، اما خريداران همچنان از قيمت‌ها گلايه دارند و از نداشتن قدرت خريد مي‌گويند. البته فروشندگان هم از كاهش تقاضا نگران هستند و اينكه ديگر كمتر كسي براي خريد مي‌آيد؛ مگر اينكه مجبور به اين كار باشند.

اينها شرح حال اين روزهاي بازار سكه و طلا است كه با وجود قيمت‌هاي متفاوت نسبت به آبان ماه سال گذشته، يعني اوج افزايش قيمت‌ها، باز هم خريدار آنچناني ندارد؛ دوره‌يي كه يك مثقال طلا 604 هزار تومان و هر گرم طلاي 18 عيار 139 هزار تومان بود. همان زمان براي سكه تمام بهار آزادي هم بايد يك ميليون و 400 هزار تومان پول پرداخت مي‌شد.

اين در حالي است كه امروز تمام اين نرخ‌ها تقريبا متفاوت با گذشته است و الان در بازار تهران براي يك مثقال طلا بايد 536 هزار تومان و براي هر گرم طلاي 18 عيار بايد 123 هزار و 740 تومان پول پرداخت كني. سكه تمام بهار آزادي طرح قديم هم يك ميليون و 270 هزار تومان، سكه تمام بهار آزادي طرح جديد يك ميليون و 302 هزار تومان، نيم سكه 688 هزار تومان، ربع سكه 423 هزار تومان و سكه يك گرمي 293 هزار تومان در بازار تهران قيمت دارد.

گرچه در طول چند ماه گذشته بالا و پايين شدن اونس طلا، بازار طلا و سكه را هم جهت با خود بالا و پايين مي‌كرد، اما در كل كاهش نرخ اونس تاثير بسياري در بازار داخلي گذاشت و سطح قيمت‌ها را پايين آورد. اونس طلادر آبان‌ماه سال گذشته 1721 دلار قيمت داشت كه در حال حاضر با افت شديدي روبه‌رو شده و 1397 دلار هم خريد و فروش مي‌شود.

در اين ميان، عده‌يي نيز دليل فضاي گنگ بازار را انتخابات مي‌دانند و معتقدند كه به هر صورت حواشي انتخابات روي بازار تاثيرگذار است؛ گرچه نمي‌توان پيش‌بيني‌اي از آينده بازار طلا و سكه پس از انتخابات داشت. در همين ارتباط، «اعتماد» به گفت‌وگو با محمد كشتي‌‌آراي، رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهر پرداخت كه در ادامه مي‌خوانيد.

در حال حاضر بازار طلا و سكه در چه شرايطي به سر مي‌برد و پيش‌بيني شما از آينده بازار چيست؟

آينده بازار قابل پيش‌بيني نيست. به هيچ‌وجه نمي‌توان وضعيت بازار سكه را حتي براي يك ساعت ديگر پيش‌بيني كرد، اما با توجه به شرايط موجود، قيمت طلا در بازار جهاني نوسان زيادي نداشته است و نوسان‌ها در حد بين 5 تا 15 دلار است. حتي روز دوشنبه هفته جاري بعد از دو روز تعطيلي بورس‌ها، قيمت طلا تقريبا با 7 دلاركاهش 1395 دلار رسيد. در دو سه روز گذشته همچنين پايين آمدن سطح معاملات و كاهش تقاضا باعث شده كه قيمت‌ها كاملا متعادل با قيمت‌هاي جهاني باشد و آن روند هيجاني و افزايشي كه قبلا داشت، از بين رفته و به نوعي مي‌توانيم بگوييم سرمايه‌گذاري در بازار طلا و سكه جاذبه خود را از دست داده و قيمت‌ها در حال كاهش است. به طوري كه روز دوشنبه با اينكه قيمت طلا در بازار جهاني 7 دلار افزايش پيدا كرد، اما شاهد بوديم كه قيمت سكه حدود 20 هزار تومان نسبت به يكشنبه كاهش داشت. اين نشان مي‌دهد كه تقاضا براي خريد طلا و سكه در حال كاهش است.

به عبارتي، بازار به ركود رفته است؟

بله، ما با كاهش تقاضا براي خريد طلا و سكه روبه‌رو هستيم. به همين دليل قيمت طلا و سكه روند كاهشي دارد. همانطور كه گفتم با وجود افزايش قيمت اونس جهاني طلا، ما برعكس شاهد كاهش قيمت‌ها در بازار هستيم. كاهش قيمت‌ها در دوره اخير به گونه‌يي بوده كه اكثر مردم به دليل نگراني از ارزان شدن طلا در روزهاي آينده، قصد فروش طلاهاي خود را دارند.

شما اين حركت معكوس بازار داخلي را ناشي از چه مي‌بينيد؟ در اين بازار انتخابات تاثيري دارد؟

خير، ما در بازار داخلي كشور يك تفاوت قيمتي را با قيمت‌هاي جهاني داشتيم كه اين فاصله در حال پر شدن است و قيمت‌ها به سمت واقعي شدن خود نزديك مي‌شود. تفاوتي هم كه با بازار جهاني داشتيم، در دو،سه روز گذشته، امروز به حداقل به خود رسيده است. البته قيمت طلا تابع قيمت جهاني است و انتخابات مساله‌‌يي نيست كه بتواند روي قيمت اين كالا تاثيرگذار باشد.

شما در بازار طلا و سكه مي‌گوييد نمي‌توانيم پيش‌بيني از آينده بازار داشته باشيم. اما در بازارهاي ديگر عده‌يي معتقدند كه بعد از انتخابات به دليل ثبات سياسي قيمت‌ها كاهش مي‌يابد و نوسان قيمت‌ها از بين مي‌رود. بازار طلا و سكه اين‌گونه نيست؟

بازار ما همين الان هم در ثبات به سر مي‌برد، ولي نكته‌يي كه بد نيست به آن اشاره كنم و اين است كه گاهي اوقات نوسان قيمت بازارهاي جهاني با يك اتفاق در بازار داخلي همزمان مي‌شود و بعضي‌ها اين موضوع را با هم ربط مي‌دهند؛ در صورتي كه اين‌گونه نيست. طلا تابع نرخ‌هاي جهاني است و نوسان قيمت جهاني در بازار داخلي نوسان مي‌كند. بر همين اساس، همين الان در داخل كشور و بازار سكه و طلا ثبات قيمت را داريم.

آقاي كشتي آراي طرح نصب صندوق‌ها مكانيزه به كجا رسيد؟

قرار بود طلافروشان اول خرداد ماه صندوق مكانيزه يا نرم‌افزار فروش را در واحدهاي خود نصب كنند كه اين موضوع تا پايان خردادماه تمديد شده است. اين صندوق‌ها معاملات مالي واحدها را ثبت مي‌كند؛ البته به جز طلافروشي‌ها، 10 واحد صنفي ديگر نيز ملزم به نصب صندوق‌هاي مكانيزه هستند و بايد اين موضوع را رعايت كنند. آهن‌فروشان، لوازم‌خانگي، هتل‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌هاي لوازم رايانه‌يي ملزم به نصب صندوق‌هاي مكانيزه هستند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: