آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 16 خرداد ماه 1392 = 06-06 2013

رشد 356درصدی اجاره‌ بها در 7 سال گذشته

مرکز آمار ایران گزارشی از وضعیت مسکن در 20 سال گذشته منتشر کرده که بخش جالب آن مربوط به وضعیت مسکن در دولت‌های محمود احمدی‌نژاد است.
به‌گزارش «شرق»، براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت قیمت مسکن، زمین و اجاره بهای واحد‌های مسکونی از سال 84 تا نیمه نخست سال 91، بیشترین رشد در اجاره‌بهای واحدهای مسکونی اتفاق افتاده است. در سال 84 متوسط قیمت هر واحد مسکونی صد متری در نقاط شهری حدود 149‌هزار‌تومان بود که در این هفت سال که از دولت‌های محمود احمدی‌نژاد می‌گذرد، میزان اجاره آن به 528‌هزار‌تومان رسیده است. مقایسه این دو عدد در این دوره ‌زمانی نشان می‌دهد اجاره‌بهای یک واحد صدمتری در نقاط شهری 254‌درصد رشد یافته است.
اما کلانشهر تهران در وضعیت نامطلوب‌تری از نظر شاخص اجاره‌بها قرار دارد. براساس همین آماری که مرکز آمار منتشر کرده در پاییز 91 اجاره‌بهای یک واحد 100متری به یک میلیون و 590‌هزار‌تومان رسیده که رقم قابل‌ملاحظه‌ای است. زمانی که محمود احمدی‌نژاد زمام امور کشور را در پایان شهریور سال 84 به دست گرفت همین واحد مسکونی به مبلغ 356‌هزار‌تومان اجاره می‌شد. به این ترتیب تهرانی‌ها بیش از متوسط کشور یعنی حدود 347‌درصد افزایش را در اجاره‌بهای هر واحد مسکونی 100متری متحمل شده‌اند. افزایش‌هایی از این دست در تمامی ابعاد زندگی تهرانی‌ها دیده می‌شود و به همین دلیل است که اغلب کارشناسان اقتصادی معتقدند، تورم کلانشهر تهران باید به‌صورت جداگانه مورد محاسبه قرار گیرد.
رشد 220‌درصدی قیمت هر متر مربع واحد مسکونی
در این هفت سالی که از عمر دولت‌های نهم و دهم می‌گذرد، قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق شهری از متوسط 306‌هزار‌تومان به 980‌هزار‌تومان افزایش یافته که این امر نشان‌دهنده 220‌درصد رشد متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی است. اینجا هم شرایط تهرانی‌ها متفاوت است. قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران به‌طور متوسط حدود 659‌هزار‌تومان بود که بعد از گذشت هفت سال یعنی در نیمه نخست سال 91 به سه‌میلیون و 282‌هزار‌تومان رسید. مقایسه این دو رقم نشان می‌دهد که تهرانی‌ها در این بخش شاهد 398‌درصد رشد بوده‌اند.
کلنگی‌ها 81‌درصد رشد کردند
در مورد قیمت زمین هم کارنامه دولت‌های محمود احمدی‌نژاد رشد معادل 81‌درصدی را به نمایش گذاشته است. براساس گزارش مرکز آمار ایران، در سال 84 متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق شهری کشور معادل 251هزارتومان بوده که با رشد اتفاق افتاده در نیمه نخست سال 91 به 455‌هزار‌تومان رسیده است. این شاخص در مورد شهر تهران رشد اعجاب‌آور 526‌درصدی را نشان می‌دهد، متوسط قیمت هر مترمربع زمین یا واحد کلنگی در شهر تهران در تابستان 84 معادل 625‌هزار‌تومان بوده که در نیمه نخست سال 91 به رقمی معادل سه‌میلیون و 943‌هزار‌تومان افزایش یافته است. این رشد قیمت که قابل‌ملاحظه هم هست، رشد دلالی زمین در پایتخت را بیش از هر زمان دیگری به تصویر می‌کشد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: