آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 11 خرداد ماه 1392 = 01-06 2013

خبرنگاران: فضای استانبول امنيتی و نظامی است

حزب عدالت و توسعه ترکیه (اسلامگرایان) اداره امور و دولت را در این کشور در کنترل خود دارد. به نظر معترضان ترک، این جامعه به سمت اسلامی شدن با سیاستهای حزب حاکم پیش می رود. معترضان می گویند این سیاستها با اصول زیربنایی ترکیه تناقض دارد که بر جامعه ای سکولار تاکید دارد.
********

خبرنگاران فضای امروز شهر استانبول ترکیه را امنیتی و نظامی توصیف کردند که با شلیگ گاز اشک آور همراه شده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی، امروز شهر استانبول ترکیه ناآرام است. امروز نیز مردم معترض ترکیه پس از تظاهرات دیشب در میدان تقسیم استانبول در خیابانهای این شهر تجمع کرده اند.

شب گذشته پلیس ترکیه برای متفرق کردن معترضان به استفاده از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش متوسل شد. در تظاهرات شهر آنکارا(پایتخت ترکیه) نیز همین کار انجام شد.

پلیس ترکیه امروز نیز برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرد. شرکت کنندگان در این تظاهرات با استفاده از پارچه های سرخ رنگ کوشیدند از خودشان در مقابل آثار گاز اشک آور محافظت کنند.

خبرنگار بی بی سی در استانبول در این باره گفت، حدود یک هزار نفر در تظاهرات امروز استانبول حضور دارند. معترضان ترک با عبور از پل معروف استانبول به سمت میدان تقسیم رفتند تا به اعتراضهایی ادامه بدهند که شب گذشته به هرج و مرج و درگیری کشیده شد.

در حال حاضر، تردد خودروها در اکثر پلهای بزرگ شهر استانبول متوقف شده است. پلیس ترکیه در این شهر حضور بسیار پررنگی دارد و می کوشد مانع گسترش تظاهرات شود.

میدان تقسیم عملا با تدابیر امنیتی منطقه ای غیرقابل دسترسی برای معترضان ترک شده است.

این تحصن و تظاهرات در ابتدا در اعتراض به طرح تخریب یک پارک معروف و تبدیل کردن آن به مرکز تجاری بود اما در ادامه به فرصتی برای بیان اعتراضهای کلی تر به سیاستهای دولت رجب طیب اردوغان ، نخست وزیر ترکیه تبدیل شده است.

در ابتدای امر شمار شرکت کنندگان در این تظاهرات محدود بود اما در پنج روز گذشته شمار معترضان بسیار بیشتر شده است. باید توجه داشت که قرار است بازی های المپیک سال دو هزار و بیست در ترکیه برگزار شود و استانبول یکی از کانونهای این مسابقات است.

دولت ترکیه برای آماده کردن فضا برای المپیک به اجرای پروژه های گسترده روی آورده است.

اما مردم به این طرحها اعتراض دارند. به هرحال، تظاهرات شب گذشته با حال و هوایی اعتراضهای ضددولتی همراه شد. واقعیت این است که مردم ترکیه بویژه جوانان این کشور از برخی از سیاستهای دولت به شدت ناراحت هستند.

در حال حاضر حزب عدالت و توسعه ترکیه، اداره امور و دولت را در این کشور در کنترل خود دارد. به نظر معترضان ترک، این جامعه به سمت اسلامی شدن با سیاستهای حزب عدالت و توسعه حاکم می رود.

معترضان می گویند این سیاستها با اصول زیربنایی ترکیه تناقض دارد که بر جامعه ای سکولار تاکید دارد. به هرحال، به نظر می رسد روزهای دشواری پیش روی استانبول قرار دارد. شدت عمل پلیس ترکیه نگران کننده شده است. شماری از سازمانهای بین المللی و برخی از کشورها ازجمله آمریکا نیز در این زمینه ابراز نگرانی کرده اند.

خبرنگار بی بی سی افزود: خود من شب گذشته در هنگام برپایی تظاهرات استانبول در میدان تقسیم بودم. برای پراکنده کردن مردم از افشانه های گاز فلفل نیز استفاده شد. میزان استفاده از گاز فلفل در استانبول بسیار زیاد بود. شدت برخورد با معترضان درمقایسه با تعداد شرکت کنندگان در تظاهرات، هیچگونه تناسبی نداشت.پلیس ترکیه از باتوم هم استفاده می کرد و می کوشید با این کارها مانع از تجمع مردم در میدان تقسیم شود.




حقیقتگو June 1, 2013 11:01 AM

علی خامنه ای خونخوارعرب زاده و پوتین روسی اینطور که معلومه باید چند تا چمدون پراز اسکناس دلارنشون بین راننده تاکسی ها و دست فروش های ترکیه ای پخش کرده باشن که با این کارشون بزرگترین خسارت رو در فصل بهار و تابستان که فصل ورود توریست های خارجی به ترکیه است به ترکیه وارد کنند و در آینده نزدیک احتمالا" کار به بمب گذاری و ترساندن توریست ها خارجی هم خواهد رسید .....!!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: