آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 9 خرداد ماه 1392 = 30-05 2013

افزايش نرخ تورم از۲ برابر هم گذشت

طبق اعلام مركز آمار ايران نرخ كلى تورم در كشور در ۱۰ سال گذشته باافزايش بيش از ۲ برابرى از ۱۳‎/۹ به ۲۸‎/۶ درصد رسيده است.به گزارش ايسنا، مركز آمار ايران پس از اينكه در اولين اعلام رسمى خود در فروردين امسال نرخ تورم اسفندماه ۹۱ را بر مبناى سال ۸۱ محاسبه و اعلام كرد، اكنون شاخص قيمت كالاها و خدمات مصرفى خانوارهاى شهرى را به تفكيك گروه هاى خوراكى و غير خوراكى بر اساس سال پايه ۸۱ و ۹۰ منتشر كرد.
افزايش ۷ برابرى شاخص خوراكى، آشاميدنى و دخانيات در۱۰ سال
براساس اين گزارش شاخص كل گروه خوراكى، آشاميدنى و دخانيات از رقم ۱۰۰ در سال ۸۱ به ۵۰۷‎/۶ در سال ۹۱ افزايش يافته كه تغييرى نزديك به هفت برابر را نشان مى دهد. همچنين شاخص گروه هاى غير خوراكى، آشاميدنى و دخانيات با طى كردن روندى صعودى از شاخص ۱۰۰ در سال ۸۱ به ۴۳۴‎/۵ در سال ۹۱ افزايش يافته كه بيانگر رشدى حدود ۴برابر است.شاخص كل گروه هاى خوراكى، غير خوراكى و دخانيات بر اساس سال پايه ۸۱ با رشد بيش از پنج برابر از شاخص ۱۰۰ در سال ۸۱ به ۷۰۸ در سال ۹۱ افزايش يافته است.نرخ تورم در سال هاى ۸۲ تا ۹۱ بر مبناى سال ۸۱ از ۱۳‎/۹ درصد به ۳۱‎/۵ درصد رسيده كه بيانگر افزايش بيش از دو برابرى سطح قيمت ها در اين سال ها بود. براين اساس در حالى نرخ تورم گروه خوراكى ها، آشاميدنى ها و دخانيات در سال ۹۱ حدود ۴۷ درصد بوده كه نسبت به سال ۸۲ با نرخ تورم ۱۵ درصد بيش از سه برابر شده است.البته كمترين ميزان تورم طى اين سال ها در اين گروه مربوط به سال ۸۴ با ۱۰‎/۴ درصد و بيشترين ميزان در سال ۹۱ يعنى ۴۷ درصد است.اما در گروه غير خوراكى ها، آشاميدنى ها و دخانيات نيز افزايش نرخ تورم در سال هاى ۸۲ تا۹۱ قابل تامل است چرا كه از ۱۳‎/۵ درصد در سال ۸۲ به ۲۳‎/۸ درصد در سال ۹۱ افزايش يافته است.بر اين اساس كمترين تورم طى اين سال ها در سال ۸۸ با تورم تك رقمى ۸ درصد بوده در حالى كه سال ۹۱ داراى ركورد تورم در اين ۱۰ سال است.
شاخص قيمت كالا و خدمات بر پايه سال ۹۰
شاخص كل قيمت ها به تفكيك گروه هاى خوراكى، غير خوراكى و دخانيات بر پايه سال ۹۰ از ۲۵‎/۹ در سال ۸۱ به ۱۲۸‎/۶ در سال ۹۱ افزايش يافته است. در حالى شاخص گروه خوراكى ها، آشاميدنى ها و دخانيات در سال ۹۱ برابر با ۱۴۵‎/۸ است كه شاخص گروه غير خوراكى ها، آشاميدنى ها و دخانيات در اين سال به ۱۲۲‎/۶ رسيده است.
تورم تك رقمى در سال ۸۸
بر اساس اين گزارش نرخ تورم كل در گروه خوراكى ها، غيرخوراكى ها، آشاميدنى ها و دخانيات بر پايه سال ۹۰ با افزايش بيش از دو برابرى از ۱۳‎/۹ در سال ۸۲ به ۲۸‎/۶ در سال ۹۱ افزايش يافته است. اين درحالى است كه تورم در گروه خوراكى ها، آشاميدنى ها و دخانيات نيز با ۱۵ درصد در سال ۸۲ به ۴۵‎/۸ در سال ۹۱ افزايش سه برابرى داشته است. اما كمترين نرخ تورم اين گروه طى اين سال ها مربوط به ۱۰‎/۴ درصد در سال ۸۴ و بيشترين آن مربوط به سال ۹۱ است در مقابل درصد تغييرات شاخص گروه غير خوراكى ها،آشاميدنى ها و دخانيات در سال ۹۱ با تورم ۲۲‎/۶ درصدى مواجه بوده است. همچنين كمترين نرخ تورم اين گروه هشت درصد در سال ۸۸ و بيشترين مقدار در سال ۹۱ است.بر اساس اين گزارش تورم در گروه غير خوراكى ها وآشاميدنى ها و دخانيات بر اساس سال پايه ۹۰ از ۱۳‎/۵ در سال ۸۲ به ۲۲‎/۶ در سال ۹۱ افزايش يافته در حالى كه كمترين مقدار تورم اين گروه طى اين سال ها مربوط به سال ۸۸ با هشت درصد است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: