آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 6 خرداد ماه 1392 = 27-05 2013

شمشادهای البرز در خطر نابودی کامل

ایلنا:‌ رئیس انجمن جنگل‌بانی، گفت: 300 هزار هکتار از درختان بلوط شمال کشور خشک شده و این درختان دچار نوعی بیماری ذغال قارچی شده اند که منجر به نابودی آنها شده است

هادی چیا دلیری در گفت و گو با ایلنا، ضمن بیان این مطلب افزود: روند تخریب جنگل ها و مراتع روند ثابتی است و این بدین معنا نیست که تنها در محدوده محافظت شده روند تخریب وجود دارد بلکه روند تخریب به صورت بومی و محلی در حال انجام است.

وی ادامه داد:‌ مشکل اصلی در تخریب جنگل ها و مراتع کمبود قوانین است چون مصوباتی که دولت و مجلس در راستای حفاظت از جنگل ها و مراتع و در کل محیط زیست دارند بیش از آنکه برای حفاظت از محیط زیست باشد ناخداگاه منجر به تخریب آن می شود.

چیا دلیری با بیان این که حفاظت از محیط زیست نیازمند برنامه ای بلند مدت است، تصریح کرد: پروژه های بلند مدت برای محیط زیست جواب نمی دهد متاسفانه سیاست گذاران ما در دولت و مجلس تنها به پروژه های کوتاه مدت محیط زیستی توجه دارند و این ضعف اساسی آنها است از سویی قوانین و لوایح مصوبی بیشتر دست تجاوز به این عرصه ها را باز کرده است.

رئیس انجمن جنگل‌بانی با بیان این که 300 هزار هکتار از درختان بلوط شمال کشور خشک شده است، تصریح کرد:‌ درختان بلوط در منطقه البرز دچار نوعی بیماری ذغال قارچی شده اند که منجر به نابودی آنها شده است عده ای از کارشناسان می‌گویند علت آن ریزگردها است در حالی که مجموعه عوامل از قبیل تغییر اقلیم، مدیریت نادرست، عدم آگاهی از وضعیت جنگل ها، وابستگی بیش از اندازه مردم به طبیعت موجب شده است تا شاهد نابودی درختان بلوط باشیم.

وی با اشاره به اینکه اگر این روند تخریبی ادامه یابد به زودی به سمت بیابانی شدن مراتع و جنگل ها حرکت می‌کنیم، گفت: حفظ درختان بلوط شمال کشور همانند منطقه البرز نیازمند کاری علمی و مانیتورینگ دائمی است از سویی باید اعتبارات آن تامین شود این در حالی است که در سه دهه گذشته هیچ گاه محیط زیست اولویت دولت نبوده است و متاسفانه شاهد نابودی آن هستیم.

به گفته رئیس انجمن جنگل‌بانی اگر این روند نابودی محیط زیست ادامه یابد مطمئنا بر منابع و ذخیره های نفتی نیز تاثیر می‌گذارد و موجب می شود تا ما وابستگی بیشتری به سایر ملل داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در کنار نابودی درختان بلوط البرز شاهد نابودی درختان شمشاد در استان گیلان هستیم، تصریح کرد: شمشادهای بومی ایران در منطقه گیلان به طور کل در حل نابودی هستند و نابودی آنها به مرز استان مازندران نیز رسیده است نابودی این درختان اقلیم منطقه را برهم می زند و قطعا نیاز است که اعتباراتی فراتر از اعتبارات استانی برای آن تخصیص یابد.

چیا دلیری با اشاره به اینکه علت نابودی این درختان شناسایی شده است، تصریح کرد: این نوع بیماری خطرناکی است که به صورت توده ای به درختان حمله می کند و از آنجا که شمشادها از نوع نادری هستند از این رو باید تلاش خود را برای حفظ سایر شمشادهای باقی مانده به کار ببریم.

رئیس انجمن جنگل‌بانی با بیان این که تاکنون هزار هکتار از شمشادهای شمال کشور نابود شده اند، گفت: فعلا نابودی شمشادها از گیلان تا تنکابن را شاهد هستیم و به سمت شرق مازندران این بیماری در حال حرکت است و باید مانع آن شویم.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: