آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 24 اردیبهشت ماه 1392 = 14-05 2013

پدربزرگ کاندیداها کیست؟

اکبر هاشمی رفسنجانی که نحوه ورود به انتخابات ریاست جمهوری پس از مدت ها بحث بر سر آمدن یا نیامدن وی، با حاشیه های فراوانی همراه شده بود، به تنهایی و با اختلاف قابل توجهی نسبت به سایر کاندیداها، عنوان مسن ترین کاندیدای این انتخابات را به خود اختصاص داده است.

"گروه سیاسی صراط" - رهبر معظم انقلاب تا کنون در مقاطع زمانی مختلف و در بیانات متعددی، ویژگی های رییس جمهور مطلوب کشور را بیان کرده اند. ایشان در در دیدار زائرین و مجاورین حرم مطهر رضوی در روز اول فروردین ماه 84، درباره برخی ویژگی های رییس جمهور مطلوب، تاکید کرده بودند: «مردم باید با چشم باز در این صحنه ى مهم حاضر شوند و ان شاءاللَّه خداى متعال کمک کند و دل هاى مردم را هدایت کند تا فرد با کفایت، شجاع، با اخلاص، داراى روح مردمى، شاداب و با نشاط، مؤمن به هدفها و ارزشهاى انقلاب، مؤمن به مردم، مؤمن به نیروى مردم و معتقد به حق مردم را انتخاب کنند.»
تاکید مقام معظم رهبری روی ویژگی «شاداب و بانشاط» بودن رییس جمهور، نشان دهنده حساسیت کار رییس جمهور و لزوم برخورداری از روحیه و انگیزه لازم برای به دست گرفتن سکان اجرایی کشور است. در این نوشتار تلاش داریم تا سن کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 92 را به عنوان یک از مهم ترین مولفه ها و شاید اصلی ترین مولفه موثر در تحقق «شاداب و بانشاط» بودن، مرور کنیم.

پدربزرگ
اکبر هاشمی رفسنجانی که نحوه ورود به انتخابات ریاست جمهوری پس از مدت ها بحث بر سر آمدن یا نیامدن وی، با حاشیه های فراوانی همراه شده بود، به تنهایی و با اختلاف قابل توجهی نسبت به سایر کاندیداها، عنوان مسن ترین کاندیدای این انتخابات را به خود اختصاص داده است. او متولد 1313 است و هم اکنون 79 سال دارد.

بعد از او محمد سعیدی کیا 68 و علی اکبر ولایتی و غلامعلی حداد عادل 67 ساله اند. در میان جوان ترین کاندیداها نیز نام روح الله احمدزاده کرمانی 36 ساله و بعد از او سعید جلیلی و کامران باقری لنکرانی 48 ساله به چشم می خورد. سن برخی از کاندیداها به ترتیب زیر است:‫‫‫
اکبر هاشمی رفسنجانی ۷۹ /‫ محمد سعیدی کیا ۶۸ / علی اکبر ولایتی ۶۷ / غلامعلی حدادعادل ۶۷ / ‫ حسن روحانی ۶۴ / علی فلاحیان ۶۳ / ‫‫ محمدرضا عارف ۶۱ / محمدحسن ابوترابی ۵۹ / ‫‫‫ حسن سبحانی ۵۹ / منوچهر متکی ۵۹ / محسن رضایی ۵۸ / اسحاق جهانگیری 55 / اسفندیار رحیم مشایی 53 / محمد شریعتمداری ۵۲ / محمدباقر قالیباف ۵۱ / مصطفی ‫کواکبیان ۵۰ / ‫ کامران باقری لنکرانی 48 / سعید جلیلی 48 / روح الله احمدزاده 36
به این ترتیب مشخص می شود که فاصله میان مسن ترین (اکبر هاشمی رفسنجانی) و جوان ترین (روح الله احمدزاده) کاندیدا، 43 سال است؛ به عبارت دیگر هاشمی رفسنجانی از نظر سن و سال در جایگاه پدربزرگ جوان ترین کاندیداهای این انتخابات قرار دارد!
البته پرواضح است که جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران نیاز به تجربه و سوابق اجرایی کافی دارد و تها سن ملاک نیست ولی به وضوح نمی توان نقش سن و سال کاندیداها را در شادابی و بانشاط بودن آنها نادیده گرفت.



irani May 15, 2013 12:47 AM

اوپوزیسیون ایران نباید بنشیند‌ و فقط کاندیداهأدر انتخابات را تجزیه و تحلیل کند ، بلکه از تاکتیک طرف مقابل که همان نمک به زخم پاشیدن است باید در این زمان بهره بجوید ، حتی با یادآوری خواستهای بحق ملت در چهار سال پیش که ملیونها نفر فریاد می‌زدند ، رای من کو ، و دامن زدن به آن می‌توان رژیم را در این شرایط که هزار بار ضعیفتر از چهار سال پیش است را به زانو درآورد .

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: