آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 21 اردیبهشت ماه 1392 = 11-05 2013

منبع حکومتی: کمبود دارو قطعی است

قدس آنلاین: اگرچه تاچند روز قبل نگرانی مردم در مورد دارو و درمان منحصر به برخی داروهای خاص وکمیاب یا بیماران صعب العلاج ولاعلاج مانند بیماریهای خونی و سرطان وقلب و امثال ان میشد , اما این روزها کار از این هم فراتر رفته و کمبود وگرانی ساده ترین داروها , مانند انتی بیوتیکها و مسکنها وحتی داروهای بیهوشی و نخ بخیه هم مرد م والبته برخی پزشکان با وجدان را نگران کرده است .
درهمین راستا , رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم هشدار داد: برخی بیماران بستری در بیمارستان و خصوصا بخشهای مراقبت ویژه و جراحی نیازمند آنتی بیوتیک‌هایی هستند که هم کمیاب شده‌اند وهم هزینه تامین آنها افزایش یافته است.
دکتر مسعود مردانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: امروزه ایجاد بخش مراقبتهای ویژه در بیمارستان‌ها موجب افزایش امید به زندگی در کشور شده است. همچنین پیشرفتهای پزشکی منجر به دستاوردهای بزرگ در انجام جراحی‌های وسیع در پیوند اعضا شده است و هرگونه کمبود در تامین اینگونه داروها به معنای اختلال جدی در فرایند درمانی است که می‌تواند همه تلاش‌های کادر درمانی را بی اثر سازد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان با اشاره به این موضوع که برای مقابله با عفونتهای بیمارستانی که مقاومت آنها تشدید شده است، چاره‌ای جز تجویز آنتی بیوتیک مناسب وجود ندارد، تاکید کرد: واقعیت این است که کمبود یا نبود دارو، استرس و نگرانی برای بیماران و خانواده وی ایجاد می‌کند به طوری که از نظر روحی و فرایندهای زندگی را با محدودیت‌هایی مواجه می‌سازد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: دلهره‌ای که به دلیل کمبود دارو در بیمار یا همراهان وی بوجود می‌آید خود می‌تواند روند درمان و فعالیت این بیماران را تحت شعاع قرار دهد و حتی برای پزشک معالج نیز مشغله فکری ایجاد کند. مشاهده وضعیت خانواده‌هایی که برای تامین دارو مجبور هستند به یک یک داروخانه ها سر بزنند و یا حتی از تهران به شهرستانها و یا برعکس از شهرستان‌ها به تهران مراجعه کنند برای کادر درمانی نیز رنج آور و طاقت فرسا است ولی رفع این مشکل نیازمند سیاستگذاری صحیح در حوزه دارویی است و کادر درمانی بیمارستانها در این خصوص نمی‌توانند مشکل گشای مردم باشند.

این متخصص بیماری های عفونی اضافه کرد: امروز گرانی و کمبود داروهای اساسی و نیز افزایش فراوان هزینه‌های درمانی از جمله اصلی ترین دغدغه‌ها و گرفتاری‌های مردم است که مسئولان باید برای رفع آن به طور جدی چاره اندیشی کنند.

وی افزود: علت کمبود برخی داروها ممکن است به دلیل وارداتی بودن و عدم تخصیص بموقع ارز مرجع برای آنها باشد. تامین و تهیه داروهایی که جنبه حیاتی دارند از اهمیت خاصی برخوردار است. قیمت دارو باید منطقی باشد تا هم برای کارخانه داروسازی و یا شرکت تامین کننده دارو سود منطقی داشته باشد و هم بیمار قادر به تهیه آن شود. از آن جمله توسعه و بسط بیمه همگانی جهت بیماران نیازمند می‌تواند خاطر بیماران و خانواده‌های آنها را در این سهم آسوده سازد.
همچنین , رییس انجمن جراحان ارتوپدی با اشاره به اصل 29 قانون اساسی مبنی بر این که تامین دارو وظیفه دولت است، اظهار کرد: این موضوع هم در چشم انداز 20 ساله و هم در برنامه توسعه پنجم گنجانده شده است.
دکتر سیدتقی نوربخش ، با اشاره به اینکه بیمه‌ها هزینه افزایش قیمت دارو را پرداخت نکرده‌اند، گفت: این موضوع فشار زیادی را به مردم و صنعت درمان وارد می‌کند و خلاف برنامه پنجم است.
***ادعاهای دولت
با وجودیکه مردم در مراجعه به داروخانه ها , بیمارستانها و حتی در مراجعه به پزشکان با جمله این دارو نیست , کمیاب است , گران شده , وارد نمیشود , دربازار سیاه دنبالش بگردید و امثال این مواجه میشوند و اظهاراتی مانند انچه دربالا خواندیم به طور رسمی نشان از مشکل درواردات دارو یا مواد اولیه ان است , اما مسوولان دولت زیربار نمیروندو همچنان همه چیز را گل وبلبل میبینند , درهمین راستا , بانک مرکزی با اعلام اینکه هیچ مشکلی جهت تخصیص ارز برای کالاهای اساسی و مواد اولیه داروئی و تجهیزات پزشکی وجود ندارد، اعلام کرد: از آغاز سال جاری تا تاریخ شانزدهم اردیبهشت ماه جاری مبلغ یک میلیارد و 600 میلیون دلار برای کالاهای اساسی و بالغ بر157 میلیون دلار برای دارو ، مواد اولیه داروئی و تجهیزات پزشکی
اختصاص داده است.
مدیر اداره نظارت ارز بانک مرکزی هم گفت : تخصیص ارز برای تامین دارو و کالاهای اساسی 25 درصد بیشتر از توافق بانک مرکزی و وزارت صنعت ، معدن و تجارت بوده است.
غلامرضا قاسمی گفت: در 33 روز کاری سال جاری یک میلیارد و 600 میلیون دلار برای کالاهای اساسی و 157 میلیون دلار هم برای دارو ، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی پرداخت شده که بیشتر از مدت مشابه پارسال است.

این درحالی است که چندی قبل برخی مطالب منتشر شده بود که دران به نقل از رییس کل بانک مرکزی عنوان شده بود « ارز مرجعی برای واردات دارو اختصاص داده نشده است»
درهمین حال , رئیس سازمان غذا و دارو هم گفت: مهمترین خبر خوبی که امسال می‌توانیم برای مردم داشته باشیم این است که دسترسی مردم به دارو بهتر از پارسال خواهد بود و کمبود دارویی کمتر می‌شود.
عباس حاجی آ‌خوندی ، افزود: مهمترین خبر خوب ما برای مردم این است که تدابیر لازم برای جلوگیری از کمبود دارویی اندیشیده شده است و امسال تأمین دارو بهتر از سال گذشته انجام می‌شود و دسترسی مردم به دارو بیشتر سال گذشته خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی برنامه های اصلی سازمان غذا و دارو تلاش برای افزایش تولید مواد اولیه و مواد پیش اولیه ساخت دارو در کشور است و برای این کار مجمع شیمیدانها و داروسازان را تشکیل داده‌ایم و فراخوان داده‌ایم تا افراد توانمند برای تولید این اقلام در کشور وارد عرصه فعالیت شوند.
وی اضافه کرد: در مورد تأمین دارو نیز با اختصاص 2200 میلیارد تومان ما به التفاوت ارز مرجع با ارز مبادلاتی برای دارو، مشکلی نخواهیم داشت و هیچ آسیبی به بیماران نیازمند دارو وارد نمی‌شود.
وی ادامه داد: کمبود مقعطی دارو همیشه وجود داشته است، با این حال مسئولان دارویی وزارت بهداشت در سال گذشته توانستند با مدیریت مناسب و نیت خیری که داشتند،کمبود دارویی را روی دو رقمی نگه دارند که قابل تقدیر است اما امسال قطعاً وضعیت بهتر از سال گذشته خواهد بود و قدمهای بزرگی به خصوص در حوزه صنعت دارو برخواهیم داشت.
اما وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بجای مقابله با گرانی و کمبود دارو , سیاست حمله پیشداستانه را پیش میگیرد تا نه تنها خود را از پاسخگویی معاف کند که دراین ماجرا خود نیز مدعی تلقی شود , بویژه که درنشست معاونان غذا وداروی دانشگاههای علوم پرشکی کشور میگوید: کمیسیون تعیین قمیت ها برای افزایش قیمت داروها دلیل قانع کننده داشته باشد.
وی اظهار داشت: ما اصل را بر برائت می گذاریم و امیدواریم که برخی افزایش قیمت ها متناسب با روند موجود باشد و مواردی نظیر افزایش قیمت ارز باعث آن شده باشد وگرنه اگر چنین نباشد من خود اولین شاکی این افزایش ها هستم.
وزیر بهداشت البته نمیتواند کمبود دارو را هم انکار کند اما راهی برای ان جستجو کرده وبه پزشکان راهکاری میدهد که با هیچ عقل سلیمی جور درنمیاید , او در اینباره می افزاید: بحث دیگر در خصوص دارو، مدیریت تجویز آن توسط پزشکان است، به عنوان مثال دلیل ندارد یک پزشک همان دارویی که در یک شهرستان وجود ندارد یا کمیاب است را برای بیمار تجویز کند.
او البته درنهایت نیز به تبعیت از رییس دولت که اسامی مفسدان را درجیب دارد ورو نمیکند , پای اشخاصی موهوم رادر ماجرای مشکلات دارو وسط میکشد و میگوید : نمی‌خواهیم کسی را متهم کنیم اما در مورد کمبود داروهای بیهوشی دلایل پشت ‌پرده‌ای وجود دارد و اگر مردم به هر دلیلی با کمبود آن مواجه شدند، به ما اطلاع دهند.
طریقت‌منفرد افزود: دلایل پشت‌پرده‌ای وجود دارد که فرصت نمی‌کنیم آنها را بازگو کنیم.
وی ادامه داد: عده‌ای به دنبال داروهای خاص هستند و با قیمت نسبتاً گزاف آن را در بازار عرضه کرده‌اند و فکر می‌کنند اگر دارویشان برای مدتی در بازار وجود نداشته باشد دنیا به آخر می‌رسد.
وزیر بهداشت در مورد این افراد و اینکه چه کسانی هستند گفت: نمی‌خواهیم کسی را متهم کنیم سیستم ضابطه خود را باید داشته باشد و همه باید از آن تبعیت کنند. اما از مردم می‌خواهیم اگر به هر دلیلی اعمال جراحی آنها به دلیل کمبود داروی بیهوشی انجام نشده به ما اطلاع دهند.
***وزیر مشکل گشا نیست
درحالی که وزیر افرادی خارج از مدیریتش را مسوول همه مشکلات این حوزه معرفی میکند , چند نماینده مجلس به اظهارات فرافکنانه او که البته دردولت دهم مسبوق به سابقه هم هست , پاسخهای جالبی میدهند .
درهمین راستا , رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اظهارنظر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اطلاع از پشت‌پرده دلایل کمبود داروی بیهوشی در کشور و نبود فرصت برای بیان آن، را فرافکنانه خواند و گفت: چنین اظهار‌نظر‌هایی مشکل گرانی و کمبود داروی مردم را حل نمی‌کند.
حسینعلی شهریاری درباره کمبود‌ دارو به ویژه داروهای بیهوشی، تصریح کرد: وزارت بهداشت و درمان مسئول مستقیم نظارت بر دارو و کمبود‌های این حوزه است و این وزارتخانه باید در این زمینه پیگیر و پاسخگو باشد.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: اگر تخلفی در زمینه دارو ودرمان وجود دارد، وزارت بهداشت و درمان باید با شناسایی متخلفان آنان را به مراجع ذی صلاح معرفی کند.
شهریاری در مورد اظهارنظر وزیر بهداشت و درمان مبنی بر اطلاع از پشت‌پرده دلایل کمبود داروی بیهوشی در کشور و نبود فرصت برای بیان این دلایل، افزود: چنین اظهار‌نظر‌های فرافکنانه‌ای مشکل داروی مردم را حل نمی‌کند و مسئولان به ‌جای چنین اظهار‌نظر‌هایی باید در راستای ارایه راهکار‌های عملی برای مقابله با کمبود دارو در کشور اقداماتی عاجل کنند.
وی با تأکید بر پیگیری کاستی‌های دارویی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ادامه داد: ‌کمبود دارو در کشور تنها به دارو‌های بیهوشی محدود نمی‌شود و بسیاری از دارو‌های اثربخش برای درمان بیماری‌ها کمیاب شده‌اند.
همچنین , یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: وعده‌های تحقق نیافته وزیر بهداشت و درمان عامل چند برابر شدن قیمت دارو در کشور شده است.
شهلامیرگلو بیات ، با انتقاد از افزایش قیمت دارو، افزود: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش از این ، از واردات دارو با ارز مرجع و همچنین اختصاص بیش از 2 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به حوزه دارو خبر داد اما در عمل این امر تحقق نیافت و اظهار نظر وزیر باعث افزایش قیمت دارو در بازار شد.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، افزود: مسئولان باید در اظهار‌نظر‌های خود دقت بیشتری داشته باشند چرا که اگر وعده‌های آنان تحقق نیابد می‌تواند پیامد‌های نامطلوب و ناگواری را برای جامعه به همراه داشته باشد.
میرگلو بیات، با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی با تبدیل ارز دارو از مرجع به مبادله‌ای تنها به‌دنبال شانه خالی کردن از زیر باز مشکلات است، تصریح کرد: سیاست این وزارتخانه در سه ماه گذشته تنها انداختن مشکلات بر دوش مردم بوده است، به‌صورتی که هم‌اکنون سهم مردم از حوزه درمان 70 درصد و سهم دولت حدود 30 درصد است.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه افزایش فشار بر مردم و گرانی قیمت دارو تنها به‌علت سوء مدیریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده است، گفت: متأسفانه تنها نتیجه این سیاست‌ها متلاطم شدن حوزه سلامت کشور است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اظهارات طریقت‌منفرد مبنی‌بر اینکه ایران ارزان‌ترین کشور برای خرید دارو است، یادآور شد: شاید در کشورهای دیگر دارو با قیمت بالاتری به‌فروش برسد، اما باید این را هم گفت که در آن کشورها میزان خدمات حمایتی و رفاهی و حتی پرداخت حقوق چند برابر ایران است، از این‌رو این اظهارات تنها فرافکنی و فرار به جلو است.
*** جلسه بی نتیجه برای دارو
درعین حال مجلس طی روزهای گذشته در جلسه ای غیر علنی که برای بررسی گرانیهای اخیر اختصاص یافته بود , مشکلات بخش دارو راهم مورد توجه قرار داد, هرچند از خروجی ها ان مسایل ضد ونقیضی به گوش میرسد , اما انچه از اظهارات عمده نمایندگان مرتبط با بهداشت ودرمان برداشت میشود اینکه این دولت درمانگر درد داروی کشور نخواهد بود وچشم امید مردم باید به دولت بعدی باشد .
عبد الرضا مصری , سخنگوی هیات رییسه مجلس درخصوص برونداد جلسه به خبرنگاران گفت : نمایندگان از رئیس بانک مرکزی خواستند تا تأمین ارز مورد نیاز دارو را در اولویت قرار بدهند چرا که این امر برای کشور حیاتی است.
این درحالی است که پس از این جلسه هیچ مقام دولتی از جمله وزیر بهداشت یا رییس کل بانک مرکزی سخنی از وعده تامین ارز مورد نیاز دارو مطرح نکردند , وبه طور قطع همین مساله هم باعث شده تا نمایندگان به حل مشکل خوشبین نباشند.
دراین خصوص یک عضو مجمع نمایندگان مردم کردستان گفت: بسیاری از داروهای اساسی مورد نیاز بیماران از دریافت ارز مرجع حذف شده اند.
قادرمرزی گفت:‌نمایندگان دولت آمده بودند تا تنها خود را توجیه کنند و پاسخ قانع کننده ای برای نمایندگان در اختیار نداشتند.
وی افزود: کالاهای اساسی که ما از آنها نام می بریم با کالاهای اساسی که آنها مد نظرشان است بسیار فاصله دارد و آنها کالاهای اساسی ما را کالای اساسی نمی دانند.
وی ‌در رابطه با تخصیص ارز مرجع به داروها نیز گفت: ارزی که به داروها می دهند به همه داروهای مورد نیاز بیماران تعلق نمی گیرد و خیلی از داروها از گرفتن مرز مرجع حذف می شوند. اگرچه دولت می گویند پرداخت می کنیم اما آنچه ما می بینیم و می دانیم آنچه اینها می گویند نیست.
عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت مجلس هم در این خصوص گفت:«اظهارات رئیس بانک مرکزی با واکنش شدید کمیسیون بهداشت مواجه شده است و این ادعا متناقض با ادعای قبلی ایشان است که می گفتند ارز دارو بطور کامل پرداخت شده است.»
فتاحی با اشاره به آمارهای ضد و نقیض در این باره گفت: «آمارهای وزارت بهداشت، بانک مرکزی و معاونت غذا و دارو در تضاد با هم است و این موضوع باعث شده است که حل بحران دارو با مشکل مواجه شود.»
وی با اظهار نگرانی از افزایش قیمت دارو در سال جاری گفت: «افزایش دو برابری قیمت ارز در بودجه قطعا موجب افزایش دوبرابری دارو خواهد شد و ما نگران این موضوع هستیم. مجلس تمام تلاش خود را در این خصوص بکار خواهد برد اما به نتیجه رسیدن آن بعید به نظر می رسد.
حسن تامینی لیچایی نائب رئیس کمیسیون بهداشت نیز در واکنش به اظهارات رئیس بانک مرکزی گفت: «علیرغم ادعاهای متعدد مبنی بر عدم اختصاص ارز دارو بانک مرکزی تاکنون ارز مرجع به دارو پرداخت می کرده است. این موضع به تایید کارشناسان مجلس نیز رسیده است اما بانک مرکزی دیگر قادر به پرداخت ارز مرجع به دارو نیست.»
امینی با اشاره به بحران دارو در کشور و دارو هایی که که در گمرک به دلیل عدم اختصاص ارز در حال فاسد شدن هستند گفت: «باید برای دارو یک فکر اساسی کرد چرا که افزایش قیمت دارو به طور مستقیم به بیماران فشار می آورد. تلاش مجلس بر این است فشار ناشی از افزایش قیمت دارو کاهش دهد.»
وی در پاسخ به این سوال که آیا با حذف ارز 1226 تومانی و جایگزینی آن با ارز 2450 تومانی، به وارد کنندگان یارانه پرداخت خواهد شد یا نه گفت: «بحث پرداخت یارانه در میان نیست تنها از تولیدکنندگان دارویی که با ارز آزاد هنوز به تولید ادامه می دهند حمایت خواهد شد.»/
***دولت درد دارو ندارد

لپ کلام اینکه این دولت درد دارو و درمان مردم را ندارد ,یا حداقل به اینصورت نیست که منتظر باشیم تا گرانی دست از سر درد بی درمان حوزه بهداشت ودرمان مردم بردارد , بویژه که تاکنون حتی در این خصوص هیچ حرکت مثبتی که خود نشانه ای از تلاش برای کاهش قیمت یا رفع کمبودها باشد دیده نشده است , یک نماینده مجلس که اتفاقا تجربه وزارت بهداشت را هم دارد , اب پاکی را روی دست مردم میریزدو ختم کلام را میگوید .



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: