آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 19 اردیبهشت ماه 1392 = 09-05 2013

گرانی بنزین زین شد/ پرونده

افزایش قیمت بنزین طی دو سه هفته گذشته یکی از خبرسازترین مباحث مطرح در رسانه ها بود.آذرجزایری: دولت با ارسال بودجه سال 92 در نهایت پس از کشمکش های سال گذشته در خصوص اجرا یا عدم اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها، بودجه ای را تسلیم مجلس کرد که با شعار کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، درآمد حاصل از هدفمند سازی یارانه ها در سال 92 را تا 120 هزار میلیارد تومان افزایش داده بود. در نهایت نیز مجلس چاره ای جز تن دادن به اجرای این قانون نداشت. از روزهای ابتدایی سال که پس از تعطیلات نوروز بررسی بودجه امسال در مجلس استارت خورد تاکنون بحث در خصوص تعیین قیمت حامل های انرژی به یکی از معضل های اساسی بهارستانی ها بدل شده است. از سویی مجلس تلاش دارد تا با افزایش اندک قیمت ها فشار اقتصادی بر خانوارهای ایرانی را کمتر کند و از سویی دیگر دولت برای مجلس نشینان چاره ای جز افزایش محسوس قیمت حامل های انرژی را نگذاشته است.

تا جایی که محمدرضا فرزین، دبیرستاد هدفمندی یارانه ها از سه سناریوی دولت می گوید و اینکه معتقد است نظر دولتی ها بنزین 2160 تومان بوده که در نهایت با مخالفت بهارستانی ها مواجه شده و در نهایت دولت ناگزیر به بنزین 1060 تومانی تن داده است. البته فرزین درعین حال بر منتفی شدن یارانه 250 هزار تومانی دولت در پی منتفی شدن اجرای سناریوی بنزین 2160 تومانی می گوید.

در پی انتشار این خبر، افزایش قیمت بنزین تا بیش از یکهزار تومان رنگ قطعیت به خود می گیرد و این نگرانی ایجاد می شود که بنزین به یکباره با رقمی بالای 2 هزار تومان عرضه شود.

البته گفته می شود که قرعه اجرای افزایش قیمت بنزین به نام دولت یازدهم افتاده و دولت بعدی باید خود را آماده کند تا فاز جدید هدفمندی یارانه ها را در کشور اجرایی کند.

هرچند که کارشناسان با تاکید بروضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها در شرایط کنونی را بسیار حساس تر از اجرای مرحله اول آن می دانند.

دراین بین با محاسباتی مشخص می شود که سه سناریو دولت برای قیمت بنزی از کجا آمده است.

در حال حاضر هر لیتر بنزین در خلیج فارس به نرخ 70 سنت بفروش می رسد که در صورت احتساب دلار 1226 تومانی، قیمت هر لیتر بنزین وارداتی در ایران، 1052 تومان در هر لیتر خواهد بود. البته این رقم در صورت احتساب دلار مبادلاتی(2477تومان)، به هر لیتر 1733 تومان افزایش می یابد. درعین حال در صورت برآورد قیمت هر لیتر بنزین براساس نرخ ارز آزاد(3560تومان) قیمت هر لیتر بنزین به 2 هزار و 492 تومان می رسد.

دراین بین به نظر می رسد سه سناریو دولت در خصوص قیمت بنزین نیز به محاسبه قیمت بنزین براساس نرخ ارز مرجع،مبادلاتی و آزاد بر می گردد.

همچنین در صورت آنکه سناریو سوم دولت مورد تایید مجلس قرار می گرفت و هر لیتر بنزین به نرخ 2160 تومان بفروش می رسید درآمد دولت از محل فروش ماهانه بنزین در کشور با کسر هزینه تولید و انتقال(هزار تومان) به حدود 3 هزار میلیارد تومان می رسید که در اینصورت اگر قصد بر واریز 250 هزار تومان یارانه نقدی می بود دولت می توانست ماهانه تنها از محل درآمد ناشی از فروش بنزین یارانه 9 میلیون نفر را پرداخت کند.

البته این تنها درآمد حاصل از فروش بنزین است که در صورت احتساب درآمد ناشی از افزایش قیمت برق،آب،گازوئیل،گاز را به آن اضافه کنیم در اینصورت دولت ماهانه در قالب این افزایش قیمت ها، پول را از مردم می گیرد و پایان هر ماه به آنها پس می دهد.

از سویی دیگر رئیس کانون انجمن جایگاهداران نیز از نحوه اجرای افزایش قیمت بنزین و اعلام آن ابراز نگرانی کرد و تاکید کرد: باید مسوولان به نحوی افزایش قیمت بنزین را اجرایی کنند که تجربه 5 تیرماه سال 1386 شبی که سهمیه بندی بنزین رسما اعلام شد تکرار نشود.

به هرحال آنچه مشخص است افزایش قیمت بنزین تا بیش از یکهزار تومان قطعی است اما یک احتمال دیگر هم وجود دارد و آن اینکه سهمیه بندی بنزین منتفی شود و بنزین به صورت تک نرخی و با رقم یکهزار تومان از تابستان امسال عرضه شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: