آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 17 اردیبهشت ماه 1392 = 07-05 2013

اجاره ‌خانه هر روز کمرشکن‌تر می ‌شود

در پي گراني هاي بي ضابطه که شامل هر کالا، محصول و خدماتي شده، اکنون نيز با نزديک شدن به فصل تعطيلات و جابه جايي ها، اين گراني ها کام مستاجران را تلخ کرده است.

به گزارش خراسان رضوي، امسال به دليل برگزاري انتخابات رياست جمهوري، مدرسه ها يک ماه زودتر به پايان مي رسد. بنابراين به نظر مي رسد که جابه جايي مستاجران نيز زودتر انجام شود اين در حالي است که افزايش بيش از اندازه قيمت رهن و اجاره نسبت به سال گذشته به دغدغه هاي اين قشر افزوده است.

صاحبخانه ها مي گويند «همه چيز گران شده است و تورم رشد روزافزوني دارد پس چرا سر ما بي کلاه بماند»، در مقابل نيز مستاجران ادعاي صاحبخانه ها را بي انصافي مي دانند و خواهان رسيدگي مسئولان به اين وضعيت هستند. در کنار طرح اين موضوعات مسئولان نيز با اعتماد به نفس کامل از وجود ثبات در بازار مسکن خبر مي دهند. به گونه اي که وزير مسکن يکشنبه هفته جاري از ثبات نسبي بازار مسکن نسبت به سال هاي گذشته خبر داد.

اجاره نشيني هميشه خوش نشيني تعريف مي شد، اما اوضاع به هم ريخته رهن و اجاره طي چند سال اخير، اين خوش نشينان را کلافه کرده است.

مستاجران هر ساله در جدول محلات ومناطق شهر به پله پايين تر سقوط مي کنند به گونه اي که وقتي با مبالغ مطرح شده از سوي مشاوران املاک مواجه مي شوند، پس از عذرخواهي از بنگاه خارج مي شوند و راه محله پايين تري را در پيش مي گيرند.

اما گاهي اين مستاجران مجبورند در حاشيه شهرها ساکن شوند.

با يک زوج جوان که در محدوده ابوطالب مشهد از يک بنگاه خارج مي شوند هم صحبت مي شويم. مي گويند: حدود ۲ سال است که در عقد به سر مي بريم و چند ماهي است که آماده رفتن به خانه خودمان هستيم اما هرچه مي گرديم، واحدي که با حقوق ماهانه مان جور دربيايد، پيدا نمي کنيم.

مرد جوان مي گويد: ۵۵۰ هزار تومان حقوق ماهانه ام است که با احتساب يارانه نقدي اين مبلغ به ۶۴۰ هزار تومان مي رسد؛ اگر قرار باشد ۴۵۰- ۴۰۰ هزار تومان پول اجاره و ۳۴۰ هزار تومان هم قسط بدهم اول هر ماه ۱۵۰- ۱۰۰ هزار تومان بدهکارم!

وي ادامه داد: بدهکاري ۱۵۰ هزار توماني در اول ماه يعني «زندگي در شرايط سخت»

او مي گويد: با اين که هنوز خانه اي پيدا نکرده ام، از همين حالا دغدغه افزايش مجدد قيمت ها را در سال آينده دارم.

پول زور هم مي دهيم!
اميري يکي ديگر از جامعه مستاجران است که در منطقه کوي امير به دنبال واحد اجاره اي مي گردد؛ مي گويد: وقتي صاحبخانه ام از افزايش ۲۰۰ هزار توماني کرايه خانه نسبت به سال گذشته صحبت کرد، بلافاصله قول تخليه خانه را به او دادم و گفتم «هرگز حاضر نيستم پول زور بدهم».

او مي گويد: ۱۰ روز است که به دنبال خانه جديد مي گردم اما در نهايت به اين نتيجه رسيده ام که همان پول زور ۲۰۰ هزار تومان را بدهم و از جايم بلند نشوم چرا که قيمت ها بسيار غيرمنطقي رشد کرده است.

او اضافه مي کند: چند سالي به اميد خريد مسکن پس انداز کرده ام اما با توجه به افزايش قيمت ها، از خريد منصرف شده ام و آن مبلغ را کم کم بايد براي اجاره بها هزينه کنم.

حسن زاده يکي از مشاوران املاک محدوده فرامرز عباسي مي گويد: در حال حاضر قيمت اجاره بها در اين منطقه نسبت به سال گذشته، ۸۰ درصد رشد داشته است.

متقاضي زياد، معامله محدود
او مي گويد: با اين که انتظار مي رفت با تعطيلي زودهنگام مدارس بازار رهن و اجاره رونق بگيرد، اما معاملات در اين حوزه بسيار محدود است.

او مي افزايد: البته تعداد مراجعه کنندگان براي موردهاي رهن و اجاره بالاست اما توافق، بسيار محدود است.

حسن زاده مي گويد: تمام اميد ما به خردادماه يعني زماني است که وضعيت مستاجران بايد تعيين و تکليف نهايي شود چرا که اتمام بسياري از قراردادها در اين بازه زماني است.

رهن نه، فقط اجاره کامل
او مي گويد: مالکان به دنبال اجاره کامل و مستاجران به دنبال رهن هستند که در اين بين اغلب مستاجران مجبورند به خواسته مالکان عمل کنند.يکي ديگر از مشاوران املاک که خواست نامش ذکر نشود، مي گويد: بازار راکد است چرا که تعداد زيادي منتظرند انتخابات رياست جمهوري برگزار و تعيين تکليف شود.

وي مي افزايد: وقتي شايعه اي در بين مردم قوت بگيرد، معتبرترين منبع هم نمي تواند از پس آن بربيايد؛ موضوع انتخابات رياست جمهوري در بازار فعلي رهن و اجاره هيچ تاثيري ندارد اما مردم به آن دل خوش کرده اند.

او مي گويد: البته هيچ کس منکر تاثير انتخابات رياست جمهوري بر بازار مسکن نيست اما قطعا اين موضوع در کوتاه مدت تاثيرگذار نيست.

۷۵۰ - ۷۰۰ هزار تومان بابت اجاره يک واحد ۱۰۰ متري
از او درباره اجاره يک واحد ۱۰۰ متري در محدوده فرامرز عباسي مي پرسم که مي گويد: ۷۵۰- ۷۰۰ هزار تومان اجاره کامل يک واحد آپارتمان با امکانات معمولي در اين منطقه است.

نقش بنگاه ها در دامن زدن به گراني ها
از او درباره نقش مشاوران املاک در دامن زدن به گراني ها مي پرسم، مي گويد: نمي گويم مشاوران املاک در اين بازار نقشي ندارند اما وقتي موجر بر مبلغ پيشنهادي خود پافشاري مي کند ما نيز چاره اي نداريم که واحد وي را با اين قيمت به مستاجر واگذار کنيم.

يکي از مالکان که همزمان مستاجر هم هست، مي گويد: خدا مي داند من هم راضي به افزايش قيمت براي مستاجر خود نيستم اما چه کنم که همه در يک چرخه قرار گرفته ايم.

وي مي افزايد: منزل اصلي خود را به اجاره داده ام و واحدي در نزديکي محل کار خود گرفته ام بنابراين زماني که صاحب خانه من ۴۰ درصد اجاره را افزايش مي دهد من نيز مجبورم اجاره منزل خود را افزايش دهم.

وي مي گويد: افزايش قيمت هر ساله رهن و اجاره به يک روند معمول تبديل شده است و هيچ کس از منطق اين افزايش ها سر درنمي آورد.

از فرمول هاي بازار خودرو براي مسکن هم استفاده کنيد!
او به طنز مي گويد: همان طور که بازار خودرو را با آن معادله چند مجهولي به سامان رساندند، فرمولي هم براي مسکن تجويز کنند شايد افاقه کند!

او ادامه مي دهد: هميشه مسئولان وعده هايي براي کاهش قيمت ها مي دهند اما گذر زمان خلاف آن را به اثبات مي رساند.

رئيس اتحاديه مشاوران املاک مشهد هم در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به بازار اين روزهاي رهن و اجاره در اين شهر مي گويد: بازار رهن و اجاره کمي رونق گرفته و ميزان معاملات انجام شده بيشتر از خريد و فروش مسکن است.

عابدزاده افزايش قيمت رهن و اجاره در سال جاري را طبيعي دانست و افزود: با توجه به افزايش تورم در کشور، مالکان نيز قيمت ها را افزايش داده اند.

وي خاطرنشان کرد: قيمت هاي رهن واجاره در ارديبهشت ماه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته حداقل ۲۵ درصد رشد داشته است.

برنامه خاصي وجود ندارد، فقط توصيه مي کنيم
رئيس اتحاديه مشاوران املاک مشهد در پاسخ به سوالي مبني براين که آيا برنامه ضابطه مندي براي افزايش قيمت ها در بازار وجود دارد يا نه مي گويد: برنامه خاصي وجود ندارد. البته با توجه به تورم موجود در جامعه نمي توان انتظار داشت قيمت ها ثابت بماند.

وي مي افزايد: فقط خواهشي که از مالکان داريم آن است که بيشتر از توان مستاجر، بر افزايش قيمت ها پافشاري نکنند.

عابدزاده در پاسخ به سوال خبرنگار خراسان مبني بر اين که آيا شما سازوکاري براي اين کار داريد يا اين که فقط توصيه مي کنيد مي گويد: فقط توصيه مي کنيم!

رئيس اتحاديه مشاوران املاک مشهد با اشاره به نزديک شدن فصل جابه جايي گفت: علت افزايش قيمت در تابستان، افزايش تقاضاست. به عبارت ديگر وقتي تقاضا زياد مي شود طبيعي است که روي قيمت هاي عرضه شده کمي تاثيرگذار باشد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: