آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 10 اردیبهشت ماه 1392 = 30-04 2013

بحران سوریه؛ می‌تواند باعث جنگ با رژیم تهران شود

یک سناتور جمهوری‌خواه کنگره آمریکا گفت بی‌فعالیتی واشنگتن در رابطه با استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه می‌تواند به جنگ میان رژیم ایران و آمریکا و تجزیه خود سوریه منجر شود.

به گزارش رادیو فرانسه به نقل از ریانووستی، لیندسی گراهام، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا، اظهار داشت: "اگر ما در جهت حل مساله سوریه اقدام نکنیم، می‌توانیم به جنگ با رژیم ایران کشانده شویم چون تهران این بی‌فعالیتی را به مثابه نشانه‌ای از برخورد سبک‌سرانه نسبت به برنامه هسته‌ای این کشور تلقی می‌کند".

سناتور آمریکایی همچنین تأکید کرد که اگر آمریکا سیاست خود را در مورد درگیری بین اپوزیسیون و دولت سوریه تغییر ندهد، سوریه می‌تواند تا پایان امسال دچار تجزیه شده و به «بهشتی امن برای تروریست ها» تبدیل شود.

مقامات آمریکا روز پنج شنبه گذشته اعلام کردند دولت سوریه در جریان درگیری از سلاح شیمیایی علیه اپوزیسیون این کشور استفاده کرده است و دولت باراک اوباما این عملیات را "خط قرمز" برای رژیم بشار اسد می داند.

با این حال واشنگتن اعلام کرد که این اطلاعات هنوز مورد تایید قرار نگرفته است و تحقیقات در این جهت ادامه خواهد یافت.


گفتگوی اوباما و پوتین

رادیو آلمان: باراک اوباما طی گفت‌و‌گویی تلفنی با ولادیمیر پوتین، مراتب نگرانی آمریکا را از احتمال استفاده رژیم سوریه از سلاح‌های شیمیایی ابراز داشت. کاخ سفید اعلام کرد وزیران خارجه دو کشور این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

باراک اوباما در گفت‌و‌گویی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نسبت به احتمال به کارگیری سلاح‌های شیمیایی توسط رژیم سوریه ابراز نگرانی کرد.

کاخ سفید اعلام کرده است این گفت‌و‌گو میان روسای جمهور آمریکا و روسیه روز دوشنبه (۲۹ آوریل/۹ اردیبهشت) صورت گرفته و طی آن اوباما مراتب نگرانی خود را از گزارش‌های منتشر شده در روزهای اخیر در مورد اوضاع سوریه اعلام کرده است.

طی این گفت‌و‌گوی تلفنی اوباما و پوتین همچنین توافق کرده‌اند، به رایزنی در مورد بحران سوریه ادامه دهند. طی این توافق به جان کری و سرگئی لاورف وزیران خارجه آمریکا و روسیه ماموریت داده شده است، در زمینه پیگیری اوضاع سوریه با یکدیگر همکاری کنند و به گفت‌و‌گو‌ها ادامه دهند.

پیش‌تر باراک اوباما نسبت به استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی دولت بشار اسد هشدار داده و آن را "خط قرمز آمریکا" خوانده بود.

روز جمعه اتحادیه اروپا نیز در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر استفاده از جنگ افزارهای شیمیایی و گازهای سمی از سوی دولت سوریه، خواهان شفاف سازی در این زمینه شد.

هفته گذشته وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که سرویس‌های اطلاعاتی این کشور به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد ارتش سوریه از سلاح شیمیایی به ویژه "گاز سارین" علیه مخالفان دولت استفاده کرده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: