آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 26 فروردین ماه 1392 = 15-04 2013

رونمایی از پروژه جدید برای تایید صلاحیت مشایی

جوان آنلاین: هرچه به زمان انتخابات رياست‌جمهوري نزديك مي‌شويم تلاش جريان‌هاي سياسي كشور براي تاثيرگذاري بر روند منتهي به انتخابات بيشتر مي‌شود.در این میان اما سوال اصلی بسیاری از سیاسیون و حتی افکار عمومی این است که بالاخره از جیب دولتی ها چه کسی به عنوان کاندیدا بیرون خواهد آمد؟

اسفندیار رحیم مشایی؟ نیکزاد؟صالحی؟حاجی بابایی؟الهام؟به راستی چه کسی گزینه اصلی دولتی ها خواهد بود.

از آنجایی که پروژه "بهار " از مدت ها پیش وبعد از بازگشت رئیس جمهور از سفر مصر کلید خورده و بعد از آن در ۲۲ بهمن بر آن تاکید شده است و پس از آن در همایش فرهنگی-نوروزی دولت! اسفندیار رحیم مشایی از سوی رئیس دولت دهم "مرد بهاری بهاری بهاری" لقب گرفت، بسیاری کاندیدای اصلی دولت را رحیم مشایی می دانند.

اما از آنجا حجم تخلفات جریان انحرافی بالاست و احتمال تایید صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی از سوی شورای نگهبان بسیار کم است، دولتی ها بازی جدیدی را برای تحت فشار قرار دادن شورای نگهبان آغاز کرده اند.

رمز صلاحيت‌ها، كليد واژه مورد استفاده دولتي‌ها – حتي رئيس‌جمهور- و رسانه‌هاي منسوب به دولت براي انتخابات آتي رياست‌جمهوري است.

براين اساس رئيس‌جمهوري چندبار در اظهارنظرهاي خود درباره انتخابات بارها بر واژه «سلامت» انتخابات تاكيد كرده و از سويي با طرح مساله رد يا تاييد صلاحيت‌ها و به چالش كشاندن نقش نظارتي شوراي نگهبان تلاش كرده تا پروژه بازي انتخاباتي دولت را تكميل كند.

براساس اين پروژه تلاش شده رد يا تاييد صلاحيت كانديداي دولت به مهم‌ترين بحث انتخابات تبديل شده تا در سايه آن بتوان اهداف مهم‌تري را پيگيري و اجرا كرد.

احمدي‌نژاد در چند ماه اخير با مخاطب قرار دادن نهادهاي مختلف از جمله ناظران انتخابات كوشيده است تا این پروژه را پيگيري كرده و ان را ادامه می دهد.

مروري بر مواضع رئيس‌جمهور و رسانه‌هاي مختلف منتسب به جريان وي نشان مي‌دهد كه اين پروژه با هدف بدل كردن كانديداي دولت در نقش يك مرد ويژه و متفاوت! پيگيري مي‌شود.

اميد دولتي‌ها آن است كه با استفاده از فضاسازي صورت گرفته هم بتوانند نهادهاي قانوني را براي تاييد صلاحيت ليدر جريان خاص تحت فشار قرار دهند و هم آنكه به سادگي خود را در مقام جريان متفاوت انتخابات معرفي كنند.

در اين ميان بازي انتخاباتي دولت از شگرد خاصي پيروي مي‌كند كه عمدتا متمركز بر برجسته‌سازي لیدر جریان خاص به عنوان كانديدای دولتي‌ها و از سوي ديگر برجسته‌سازي موضوع احتمال رد صلاحيت وي است.

تمركز بر اين موضوع از سويي با هدف برجسته‌سازي و اصطلاحا بزرگ كردن گزينه مورد نظر خود به عنوان كانديداي ويژه انتخابات و از سويي ديگر با هدف منحرف كردن ذهن منتقدان به فضايی غير از فضاي سوال و پرسشگري از رئيس‌جمهور درخصوص عملكرد ۸سال گذشته؛ دستاوردها و مسئوليت دولت در شكل‌گيري وضع فعلي اقتصاد در ماه‌هاي پاياني دولت است.

به عبارت ديگر رئيس‌جمهور و دولتي‌ها با بدل كردن موضوع تاييد يا رد صلاحيت كانديداي خود به موضوعی مهم در فضاي سياسي و رسانه به دنبال آن هستند تا با يك تير دو نشان بزنند: هم به آساني و با استفاده از رسانه‌ها و ظرفيت‌هاي ديگر گروه‌ها براي فرد مورد نظر خود فضا‌سازي كنند و او را فرد ويژهانتخابات سازند و هم آنكه به جاي نشستن در مقام پاسخگويي درخصوص مسئوليت خود در مورد وضعيت دشوار كنوني؛ ديگر نهادها را به كارشكني و تلاش براي حذف گزينه دولت متهم كنند.

باید منتظر ماند و دید آیا دولتی ها موفق به تکمیل این پروژه می شوند یا با آگاهی مسئولین این تلاش ها نیز نا کام خواهد ماند؟



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: