آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 24 فروردین ماه 1392 = 13-04 2013

شلیک موشک کره شمالی یا زلزله ژاپن؟ سفر کری به چین

یکی از کارکنان اداره هوانوردی اوزاکا ژاپن امروز (شنبه) به جای ارسال پیامی در باره وقوع زمین لرزه شدید در غرب این کشور، به اشتباه پیام شلیک موشک توسط کره شمالی را ارسال کرد.

باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه نوشت: وزارت حمل و نقل ژاپن اعلام کرد یکی از کارکنان اداره هوانوردی اوزاکا، وابسته به این وزارتخانه، مرتکب اشتباهی بزرگ شد و برای ۸۷ دفتر هوانوردی نامه‌ای الکترونیکی مبنی بر شلیک شدن یک موشک توسط کره شمالی ارسال کرد.

وی می‌خواست با ارسال پیامی از گروههای امداد بخواهد وضعیت محل وقوع زمین لرزه شش و سه ریشتری امروز را در غرب ژاپن بررسی کنند اما به اشتباه یک پیام فوری از پیش آماده شده درباره شلیک موشک کره شمالی را ارسال کرد.

وزارت حمل و نقل ژاپن خاطر نشان کرد این پیام اشتباه، شش دقیقه بعد لغو شد اما سبب تاخیر در دست کم یک پرواز داخلی شد.

ژاپن از چند روز پیش خود را برای چنین رویدادی آماده کرده است.


سفر جان کری به چین

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با هدف راضی کردن چينی ها براي اعمال فشار به کره شمالی به پکن رفته است. خبرنگار شبکه فرانس24 در پکن گفته اما به نظر می رسد چین در نظر ندارد به تقاضای جان کری پاسخ مساعد دهد.

خبرنگار این شبکه افزود اگر پکن واقعا به درخواست آمریکا بر کره شمالی فشار آورد و کمکهایش را به پیونگ یانگ متوقف کند، رژیم کره شمالی از هم فرو می پاشد و در این صورت موج گسترده ای از پناهجویان کره شمالی وارد چین می شوند.

در ثانی پکن از آن بیم دارد که در صورت فروپاشی رژیم پیونگ یانگ، کره جنوبی بر کره شمالی سلطه پیدا کند از آنجا که بیست و هفت هزار سرباز آمریکایی در کره جنوبی حضور دارند، ارتش آمریکا و نیروهای آمریکایی در مرز با چین مستقر خواهند شد .

پس از آنکه سیاستهای خارجی آمریکا حول چین تغییر محور داد، پکن به واشنگتن مشکوک شده است تلاشهایی را با هدف محاصره چین آغاز کرده است.

این خبرنگار ادامه داد به همین علت اکثر تصمیم گیرندگان سیاسی در پکن ترجیح می دهند کره شمالی را به عنوان کشوری حائل حفظ کنند و اهمیتی به جنگ طلبی های دیکتاتور جوان کره شمالی نمی دهند.

این خبرنگار درباره راههای فشار چین بر کره شمالی گفت بدون کمک گسترده چین به کره شمالی ، رژیم پیونگ یانگ دوام نخواهد آورد. چین کمکهای نظامی، اقتصادی، غذایی به کره شمالی می کند و انرژی این کشور را تامین می کند.

چین هشتاد درصد از انرژی کره شمالی را تامین می کند و قطع این کمکها ممکن است یک شبه موجب تاریکی مطلع کره شمالی شود. در چنین وضعی چین اهرم فشار قدرتمندی در برابر کره شمالی دارد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: