آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 21 اسفند ماه 1391 = 11-03 2013

توپولف‌ها دوباره به ناوگان هوایی باز می‌گردند

پس از زمین‌گیر شدن 34 فروند توپولف، رییس سازمان هواپیمایی کشور از احتمال بازگشت دوباره آنها به ناوگان هوایی کشور خبر داد و گفت: «توپولف 154 مشخصات فنی دارد که آنرا زمین گیر کرده‌است البته در میان آنها تعدادی هواپیمای سالم نیز وجود دارد. از دیگر سو خرید 35 موتور نو نیز انگیزه بازگشت توپولف‌‌ها را به ناوگان هوایی بیشتر می‌کند. اگر شرکت‌های سازنده، بهینه سازی و پارامترهای فنی مورد نظر را رفع کنند احتمال بازگشت دوباره توپولف به ناوگان هوایی کشور دور از ذهن نیست.»

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ حمل و نقل ـ نشست خبری معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشور با اصحاب رسانه صبح امروز در سازمان هواپیمایی کشور برگزار شد.

"حمیدرضا پهلوانی" با ارائه گزارشی درخصوص صنعت هواپیمایی کشور گفت: «سازمان هواپیمایی کشور عهده‌‌دار سیاست‌گذاری‌ و اعمال سیاست درخصوص صنعت هوایی کشور است در این راستا وضع قوانین دقیق و مناسب برای صنعت هوایی کشور و نظارت بر انجام دقیق آن از جمله وظایف این سازمان به شمار می‌رود چنانکه تاکنون آیین‌نامه‌ها و قوانین متعددی در راستای بهبود شرایط هوایی کشور تنظیم و تصویب کرده‌است.»

او همچنین از تهیه و تدوین سند جامع هواپیمایی کشور خبر داد و گفت:‌ «این سند در دست تهیه است تا سند چشم انداز صنعت هوایی تا سال 1404 را تدوین شود. البته با توجه به 7/5 میلیارد دلار سود خالصی که بنابر گزارشات جهانی نسیب شرکت‌های هواپیمایی شده می‌توان گفت این صنعت پتانسیل بسیار خوبی برای جذب سرمایه‌گذار است.»

به گفته پهلوانی، هرچند صنعت هواپیمایی کشور با افزایش نرخ سوخت و سایر موارد دچار تغییراتی شده اما سودی که شرکت‌های هواپیمایی از این صنعت بدست می‌آورند انگیزه‌ایست برای حضور سایر سرمایه‌گذاران در این صنعت. چنانکه در حال حاضر 18 شرکت هواپیمایی داخلی و 34 شرکت هواپیمایی خارجی در این صنعت فعال هستند و 30 شرکت دیگر نیز درخواست آغاز فعالیت خودرا به سازمان هواپیمایی کشور ارسال کرده‌اند.

رییس سازمان هواپیمایی کشور با اشاره به آنکه از میان 34 شرکت هواپیمایی خارجی که در کشور فعال بودند 2 یا 3 شرکت پروازهای خود را کاهش داده‌اند و 3 یا 4 شرکت پروازهای خودرا قطع کرده‌اند اظهار داشت: «با این وجود تنها 5/4 درصد پروازهای خارجی کاهش یافته‌است.»

او با تاکید بر آنکه در حال حاضر 217 فروند هواپیما فعال هستند گفت: «از ابتدای سال تاکنون 8 فروند هواپیما و 3 فروند هلی کوپتر وارد فضای هواپیمایی کشور شده‌است و درصدد حذف هواپیماهای خارج از سیستم و با عمر ناوگان بالا از سیستم هوایی کشور هستیم. از میان 8 فروند هواپیما، 3 فروند طولانی پرواز هستند و رییس جمهور برای کار خاصی که اخیرا برای انجام آن رفته بود از این هواپیماها استفاده کرد.»

به گفته پهلوانی، هواپیماهای تازه وارد به حوزه صنعت هوایی کشور توسط دو شرکت هواپیمایی ماهان و آسمان خریداری شده‌اند و با توجه به مولفه‌های پروازی در پروازهای خارجی فعال هستند.

رییس سازمان هواپیمایی کشور با اشاره به بازدیدی که بازرسان ایکائو از صنعت هوایی کشور داشتند تصریح کرد: «با توجه به مولفه‌های آنها می‌توان ایران را در میان 10 کشور برتر دنیا درخصوص ایمنی و امنیت پرواز قرار داد و به غیر از مولفه تسهیلات سایر مولفه‌ها بالاتر از حدی بود که مد نظر بازرسان قرار داشت.»

بدهی ایرلاین‌ها به شرکت نفت قسطی شد
این مقام مسئول با اشاره به تاثیر بیش از 18 مولفه در تعیین قیمت هواپیما درخصوص قیمت تمام شده بلیط هواپیما و آزادسازی نرخ‌ها گفت: «افزایش قیمت مواد مصرفی در صنعت هوانوردی منجر به افزایش نرخ بلیط‌ها شده‌است. در این میان نقدینگی از مهمترین مسائلی بود که مطرح شد.»

او درخصوص شرایط بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت نفت بابت خرید سوخت گفت:‌ «از تاریخ 1/9/91 به بعد سوخت با قیمت لیتری 700 تومان محاسبه و به صورت نقدی دریافت شد و همه فعالان این حوزه بر سر قیمت اعلام شده به توافق رسیدند و چگونگی پرداخت به میزان نقدینگی آنها بستگی دارد. درخصوص بدهی‌های قبل از این تاریخ نیز پارامترهایی برای محاسبه وجود داشت که باید به توافق می‌رسیدند تا در طول زمان به صورت اقساط پرداخت شود. بدین ترتیب آنچه که تا تاریخ اعلام شده خریداری شده بود به صورت اقساط و آنچه پس از تاریخ مذکور خریداری می‌شود به صورت نقدی محاسبه می‌شود.»

خبری از آزادسازی قیمت بلیط هواپیما نیست
پهلوانی افزود: «با توجه به آنکه در طول دوماه گذشته حدود 200 میلیون دلار ارز مبادله‌ای در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار دادیم و سوخت نیز لیتری 700 تومان محاسبه خواهد شد از این رو شرایط در سال آینده نیز به همین منوال ادامه خواهد یافت. آزادسازی نرخ بلیط‌ هواپیما مربوط به مولفه‌های اقتصادی است که اگر شرایط آن فراهم شود می‌توان به آن فکر کرد.»

به گفته او، شرایط حال حاضر صنعت هوانوردی کشور به نفع شرکت‌های هواپیمایی است و در عین حال از رکود و نزول درخواست‌ها جلوگیری شده‌است.

توپولف‌ها باز می‌گردند
رییس سازمان هواپیمایی کشور درخصوص بازگشت توپولف‌های از رده خارج به ناوگان هوایی کشور گفت: «توپولف 154 مشخصات فنی دارد که آنرا زمین گیر کرده‌است. تاکنون 34 فروند توپولف زمین گیر شده‌اند که در میان آنها تعدادی هواپیمای سالم نیز وجود دارد. البته نمی‌توان از 35 موتور نوئی که خریداری شده چشم پوشی کرد. تمام این عوامل انگیزه بازگشت توپولف‌‌ها را به ناوگان هوایی بیشتر می‌کند البته اگر شرکت‌های سازنده، بهینه سازی و پارامترهای فنی مورد نظر را رفع کنند.»

به گزارش CHN، در حال حاضر 7 فروند هواپیما در حال بررسی برای خروج از ناوگان هوایی کشور هستند چنانکه 3 فروند از آنها از ناوگان هوایی خارج شده‌اند. در این میان با ورود 8 هواپیمای جدید که گفته می‌شود نو نیستند ولی سن آنها کم است، میانگین سنی ناوگان هوایی کشور همچنان در 22 سال درجا می‌زند.

پهلوانی همچنین درخصوص پروازهای نوروزی گفت: «در برنامه نوروزی سال 1392 که از 20اسفندماه 91 آغاز و تا 15 فروردین ماه 92 ادامه خواهد داشت؛ در مجموع 2736 پرواز داخلی و خارجی برنامه ریزی شده است که 2400 پرواز توسط شرکت‌های هواپیمایی داخلی و 350 پرواز توسط شرکت‌های هواپیمایی خارجی درخواست شده‌اند.»

کاهش تاخیر هواپیماها تا 14 دقیقه
او همچنین با اشاره به تشکیل ستاد تاخیرات در فرودگاه کشور از کاهش تاخیر پرواز‌ها از 34 دقیقه به 20 دقیقه خبر داد و در پاسخ به CHN گفت: «طبق آمارهای ستاد تاخیرات پروازی با کاهش 14 دقیقه‌ای در پروازها روبه‌رو هستیم در این راستا سعی داریم در نوروز از تاخیر پروازها بکاهیم.»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: