آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 13 اسفند ماه 1391 = 03-03 2013

احتکار 70هزار خودرو در انبار خودروسازان

شفاف نیوز: در حالي كه برخي خبرها حاكي از اقدامات سودجويانه و احتكار خودرو در انبارهاي دو غول بزرگ خودروسازي كشوربوده ومعتقد است اين عامل به رشد قيمت ها دامن زده است،بررسي ها از دخالت عوامل ديگري در اين ماجراحكايت دارد.

براين اساس هم اكنون حدود ۷۰هزاردستگاه خودرو در انبارهاي ايران خودرو و سايپا موجود است ويك چنين انباشتگي صحت دارداما نكته اينجاست كه اين خودروها قابل ارايه به بازارنيستند. اين امربه دلیل برخی نواقص ناشی از عدم امکان تامین به موقع برخی قطعات بدلیل مسایل تحریم است که خودروسازان در حال رفع آن از طریق اقدامات اضطراری هستند.

محمود احمدي نژاد یک هفته قبل در گفت و گوي زنده تلويزيوني با انتفاد تند از خودروسازان گفت: " شنیدم که خودروها را پیش‌فروش کردند و بعد زیرش زدند و خودروها را با قیمت بالاتری می‌فروشند که این خیلی بد است".

اين گفته ها باعث انتشار برخي اخبار مبني بر اين شدكه دو خودروسازبزرگ كشور با امتناع از عرضه خودروهاي ساخته شده به بازار، در تلاش هستند تا مانع كاهش قيمت ها شوند. در همین ارتباط عکسی هوایی از انبار یکی از خودروسازان بزرگ نشان می داد تعداد زیادی خودرو در محوطه این خودروسازی انباشته شده است.

یک مقام آگاه در این ارتباط به خبرنگار شفاف گفت : هم اكنون حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو در ايران خودرو و ۲۵ تا ۳۰ هزار دستگاه خودرو در انبارهاي سايپا موجود است . اين خودروها اگر چه در نگاه اول كامل و قابل تحويل به مشتري به نظر مي رسند اما همگي آنها براي عرضه به بازار نياز به نصب قطعاتي دارند كه تامین اين قطعات با محدودیت هایی مانند تحريم روبرو است.

این مقام مطلع افزود: يكي از مشكلات بزرگ خودروسازان كمبود نقدينگي است، تکمیل و فروش این خودروها مي تواند نقدينگي زيادي را در اختيار خودروسازان قرار دهدومشكلات آنها راكم كند بنابراین چنانچه قطعات مورد نیاز این خودروها تامین شود و آنها بتوانند این خودروها را تکمیل و روانه بازار کنند، لحظه ای در این زمینه درنگ نخواهند کرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: