آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 12 اسفند ماه 1391 = 02-03 2013

آخوند حکومتی: زبان فارسی آفت حوزه‌های علمیه است

ایرنا: یک محقق علوم انسانی گفت: منابع علمی موجود در حوزه و دانشگاه کمتر و پایین تر از سطح نیازهای انقلاب است.

به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز، حجت الاسلام دکتر ˈاحمد رهدارˈ در همایش روحانیان دانشگاه های آذربایجان شرقی در این دانشگاه با بیان این که تولید علم در زمان حاضر یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب است، اظهار کرد: اگر کسی در بهترین شرایط استفاده از تمام منابع نیز باشد باز همتراز با انقلاب اسلامی نخواهد بود و نفراتی که از نظر فکری و یا عملی و علمی برای انقلاب اسلامی مفید بوده اند به طور قطع به منابع موجود اکتفا نکرده اند.

وی با انتقاد از دور بودن برخی علما از منابع و کتب عربی افزود: تغییر زبان تدریس از عربی به فارسی آفت بزرگی برای پیشرفت حوزه های علمیه است.

حجت الاسلام رهدار گفت: انقلاب اسلامی علاوه بر نیازهای مادی به نیازهای معنوی بشر نیز توجه دارد، اما منابع موجود در دست ما جوابگوی بخش دوم نیازهای انقلاب نیست.

حجت الاسلام رهدار با اظهار تاسف از اینکه تلاش چشمگیری برای بازخوانی کتب موجود در جهان اسلام و مذهب تشیع نشده اضافه کرد: متاسفانه هیچ برنامه و طرحی برای ارتباط دانشگاه ها با شخصیت های بزرگ جهان اسلام وجود ندارد.

این محقق علوم اسلامی با تشریح نسبت علم با ثروت، مساله ˈهجرتˈ برای تولید علم را لازمه این امر دانست و گفت: ˈهجرت علمیˈ در گذشته ها عامل پیشرفت علم و تولید علم بود، اما در زمان حاضر ˈهیات علمیˈ شدن در دانشگاه ها مانع بزرگی برای هجرت علمی و تولید علم شده است.

حجت الاسلام رهدار همچنین در کارگاه فعالان فرهنگی، سیاسی دانشجویان دانشگاه های آذربایجان شرقی که با محور ˈگفتمان رهبری، گفتمان برترˈ برگزار شد، گفت: با قرار دادن بیانات رهبری در کنار هم، مسوولیت دانشجویان برای گفتمان سازی در زمینه انقلاب اسلامی آشکار می شود.

این محقق علوم انسانی اظهار کرد: ما در آستانه پیروزی انقلاب سه تئوری کلان مدیریت دینی داشتیم؛ تئوری اول ˈنظارت فقیهˈ بود که در آن رسالت فقیه نظارت بر دستگاه سیاسی بود که تذکر، هجرت و تحصن به عنوان اعتراض در این نوع تئوری دیده می شد و فقیه شاخص این نظریه آیت الله خویی بود.

حجت الاسلام رهدار افزود: ˈوکالت فقیهˈ تئوری دومی بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح شد که فقیه حاکم توسط مردم انتخاب می شد و موکل‌(مردم) هر وقت می خواست می توانست وکیل را عزل کند.

وی ادامه داد: تئوری مطرح شده دوم هیچ گونه سابقه فکری در حوزه علمیه نداشت و ریشه اش در فلسفه سیاسی جدید غرب بود.

حجت الاسلام رهدار ˈولایت فقیهˈ را به عنوان سومین تئوری خواند و توضیح داد: در این نظریه رسالت فقیه تنها در تذکر دادن نیست، بلکه اقدام برای تاسیس حکومت و دخالت حکومتی از مبانی فکری این نظریه سوم است.

وی، امام خمینی(ره) را چهره شاخص این نظریه معرفی و اظهار کرد: بعد از رحلت امام خمینی(ره)، آیت الله خامنه ای تکامل بخش این نظریه بود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: