آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 2 اسفند ماه 1391 برابر با 2013 Wednesday 20 February

پیشنهاد ثبت ملی مراسم دراویش و شیوخ کردستان

به گزارش روزنامه شرق، پیشنهاد ثبت ملی مراسم عرفانی و معنوی شیوخ و دراویش کردستان در صحن علنی مجلس مطرح شد.

حامد قادرمرزی، نماینده قروه و دهگلان بر این باور است که ثبت این آیین می‌تواند در توسعه توریسم فرهنگی تاثیر مثبتی داشته باشد و در این میان به استقبال توریست‌ها از برگزاری مراسم پیرشالیار اشاره دارد. مراسمی که گردشگران زیادی از گوشه و کنار ایران برای شرکت در آن راهی اورامان کردستان می‌شوند. پیشنهاد ثبت ملی مراسم دراویش و شیوخ کردستان در شرایطی از سوی یکی از نمایندگان کرد مجلس مطرح می‌شود که تاکنون سازمان میراث فرهنگی برنامه‌ای در این زمینه نداشته و اقدامی انجام نداده است.

این پیشنهاد البته چندان با نظر مساعد نمایندگان مواجه نشده و برخی از همان ابتدا از نماینده پیشنهاد‌دهنده گلایه کرده‌اند که چرا باید چنین مساله‌ای را در صحن مجلس مطرح کند اما حامد قادرمرزی، نماینده قروه و دهگلان در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: «اگر برای ثبت ملی چنین آیین تاثیرگذاری اقدام شود آن وقت مطمئن باشید که نحله‌های خرافی به آن راه نخواهند یافت.

گزارش مذکور می افزاید: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که جمهوری اسلامی است و در پناه این جمهوریت نظام حقوق اقلیت‌های دینی و مناسک آنها به رسمیت شناخته می‌شود.»به گفته او، همانطور که نوروز ثبت منطقه‌ای شده، می‌توان برای ثبت ملی و منطقه‌ای، مراسم دراویش کرد در ایران، کردستان عراق، ترکیه و بخش‌هایی از ارمنستان اقدام کرد.

برگزاری آیین دراویش می‌تواند فرصت مناسبی برای جذب توریست فرهنگی باشد، آنچه کشورهایی مانند ترکیه به خوبی به آن توجه کرده و سالانه از قبل برگزاری همین آیین درآمد بالایی از طریق گردشگری و توریسم فرهنگی جذب می‌کنند. او همچنین تاکید دارد: «به منظور حفظ و صیانت از فرهنگ اسلامی منطقه و مبارزه با نحله‌ها و جریان‌های انحرافی ضروری است تا مراسم‌های عرفانی و معنوی که مختص شیوخ و دراویش طریقت، قادری، نقش‌بندی، هاشمی و عباسی است، ثبت ملی شود تا مورد احترام و تکریم همگان قرار گیرد.»

تاسیس فرهنگستان زبان‌های ایرانی به ویژه فرهنگستان زبان کردی، تدریس و آموزش زبان‌های ایرانی در مدارس و تدوین کتب آشنایی با زبان‌های ایرانی برای تدریس در سطح کشور از دیگر پیشنهادهای این نماینده کرد زبان در صحن علنی مجلس بود. پنجشنبه سوم اسفند روز زبان مادری است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved