آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 22 بهمن ماه 1391 برابر با 2013 Sunday 10 February

افزایش ۱۵ درصدی اعتیاد زنان در همدان در سال جاری

معاون پیشگیری بهزیستی استان همدان از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی اعتیاد صنعتی در بین خانم‌ها در همدان خبر داد.

ابوالفضل باب‌الحوائجی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر عنوان کرد: امسال اعتیاد به مواد مخدر صنعتی در بین خانم‌ها در استان همدان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به جمعیت خانم‌ها افزایش یافته است.

وی افزود: یکی از علت‌های اصلی افزایش اعتیاد در بین خانم‌ها افزایش تحصیلات و استفاده از داروهای تبلیغاتی ضد افسردگی و لاغرکننده است به گونه‌ای که با افزایش سطح تحصیلات در جامعه، خانم‌ها در اجتماع بیشتر حضور دارند و با استفاده از داروهای تبلیغی لاغرکننده و ضد افسردگی به مواد مخدر اعتیاد پیدا می‌کنند.

باب‌الحوائجی تاکید کرد: داروهای تبلیغاتی ضد افسردگی و لاغری که در بین خانم‌ها رواج یافته به علت داشتن "آمفتامین" موجب کاهش اشتها و شادابی می‌شود که در نتیجه موجب لاغری افراد می‌شود،‌ اما بعد از مدتی فرد بدون مصرف این مواد دوام نمی‌آورد و به مواد مخدر وابسته می‌شود.

وی گفت: مردم نباید خود را به داروهای تبلیغاتی بسپارند و بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف آن‌ها کنند چراکه این داروهای تبلیغاتی هیچگاه بدون عوارض نیست.

باب‌الحوائجی اظهار کرد: اعتیاد به مواد مخدر سنتی در بین خانم‌ها با روند یک تا سه درصد در حال افزایش بوده اما مواد مخدر صنعتی در بین خانم‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در حال افزایش است.

وی بیان کرد: اعتیاد به مواد مخدر در بین آقایان با روند پنج تا شش درصد در حال افزایش است، در حال حاضر با توجه به گران شدن قیمت ارز، اعتیاد به مواد مخدر هروئین در حال افزایش است چراکه قیمت هروئین ارزان‌تر بوده بنابراین اعتیاد تزریقی افزایش می‌یابد که خطر افزایش بیماری ایدز را به دنبال خواهد داشت.

باب‌الحوائجی اذعان کرد: اعتیاد به مواد مخدر تزریقی و بیماری ایدز با یکدیگر رابطه مستقیم داشته و هرچه اعتیاد به مواد مخدر تزریقی افزایش یابد آمار ابتلا به ایدز نیز بالا می‌رود.

وی اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار از مجموعه بهزیستی، ۲۰ نفر مجرد در استان همدان مبتلا به بیماری ایدز شناسایی شدند که از این تعداد ۹۰ درصد اعتیاد به مواد مخدر داشته و ۱۰ درصد باقیمانده را سایر عوامل تشکیل می‌دهد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان همدان اضافه کرد: مباحث آموزش پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در طی سال‌های اخیر به مجموعه آموزش و پرورش سپرده شده که این موضوع تنها در حالی خروجی مثبت به همراه دارد که کارشناس و متخصص برای امر آموزش در این خصوص حضور داشته باشند.

وی در پایان گفت: سه مرکز DIC تحت نظارت مجموعه بهزیستی در همدان وجود دارد که با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی به معتادان تزریقی، کارتن خواب‌ها و سایر افراد خدماتی از جمله بسته‌های بهداشتی ارائه می‌دهند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved