آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 1 بهمن ماه 1391 برابر با 2013 Sunday 20 January

ميوهاى ترك جاى ايران را در بازار اروپا گرفتند

رئيس اتحاديه بارفروشان ميدان تره بار بزرگ با بيان اين كه صادرات ميوه در سال جارى نسبت به سال گذشته نصف شده است افزود: ميوه هاى صادراتى براى فروش به بازار داده شده اند.مصطفى دارايى نژاد در گفت وگو با ايسنا، اظهار كرد: ذخيره سازى پرتقال و سيب بيش از نياز شب عيد انجام شده است. توليد سيب و پرتقال بسيار زياد است كه به دنبال بازار هاى هدف هستيم تا مازاد نياز خود را صادر كنيم. در كنار ميوه توليدات مركبات امسال بسيار باكيفيت و بيش از نياز بازار بوده است.وى افزود: سال جارى به اصطلاح سال آور ميوه و مركبات بود و محصولات باكيفيت به ميزان زياد توليد داشته است. به طور مثال مى توان به توليد سيب و پرتقال اشاره كرد كه بالغ بر ۴‎/۵ ميليون تن توليد كل كشور بوده است.
ذخيره سازى ميوه براى شب عيد
وى در مورد ذخيره سازى تصريح كرد: با جلسات مختلفى كه با نهاد رياست جمهورى داشته ايم ذخيره سازى خوبى براى شب عيد صورت گرفته است. پرتقال هايى كه در حال ذخيره سازى هستند وزنى بين ۱۸۰ گرم تا ۲۵۰ گرم دارند كه بسيار متناسب براى ذخيره سازى هستند. وزن بيش از ۲۵۰ گرم را نيز در بازار براى مصرف فعلى به فروش مى رسانيم، چون آنچنان قابليت ذخيره سازى ندارد.به گفته وى بيش از ۱۰۰ هزار تن سيب و پرتقال براى شب عيد ذخيره سازى شده است.رئيس اتحاديه بارفروشان ميدان تره بار بزرگ در مورد مصرف داخلى و صادرات توضيح داد: بايد براى مصرف داخلى و صادرات برنامه اى داشته باشيم تا به طور اصولى، علمى و بنا بر نياز توليد داشته باشيم. براى نمونه مى توان به توليد گوجه فرنگى اشاره كرد كه در سال جارى توليد آنچنان زياد بوده كه هزينه بذر و جابه جايى براى فروشنده از محل فروش آن بازگردانده نمى شود كه اين موضوع كاملا عكس سال گذشته است.
دارايى نژاد همچنين بيان كرد: برنامه ريزى بايد در تمامى مراحل كشت،برداشت، مصرف و صادرات باشد. بايد بدانيم مقدار نياز بازار داخل براى يك سال چه مقدار است تا براى صادرات برنامه ريزى كنيم، به ميزان نياز داخلى برداشت كنيم و مابقى توليد را با بسته بندى شكيل به بازار هاى هدف صادر كنيم.وى براى نمونه تركيه را مثال زد و گفت: تركيه ۷۰ درصد توليد خود را به اروپا صادر مى كند. اين در حالى است كه اين كشورتا سال گذشته وارد كننده ميوه و مركبات ايران بود، اما در حال حاضر با برنامه ريزى درست و علمى جاى ايران را در بازار هاى اروپا گرفته است.رئيس اتحاديه بارفروشان ميدان تره بار بزرگ ادامه داد: براى دستيابى به توليد علمى بايد بذر، كود و سم استاندارد در اختيار توليد كنندگان قرار گيرد. متاسفانه در حال حاضر توليد كننده يك كيسه كود را با قيمت ۴۰ هزار تومان خريدارى مى كند.دارايى نژاد تصريح كرد: محصول بايد سر زمين درجه بندى و بسته بندى شوند تا زمانى كه به بازار و ميدان مى آيد خريدار بداند چه محصولى را بنا به نياز انتخاب و خريدارى كند.
امسال به جز موز واردات ميوه نداشتيم
وى در پاسخ به سوالى مبنى بر واردات پرتقال گفت: هيچ وارداتى تا به اين لحظه با مجوز و از مبادى قانونى صورت نگرفته است و بازار تماما از محصولات داخلى به جز موز استفاده مى كند.وى با بيان اين كه بايد بعد از برداشت محصول كشت شده داخلى بنابر نياز بازار واردات داشته باشيم گفت: در حال حاضر تنها شايد براى ميوه شب عيد به واردات نارنگى نياز داشته باشيم كه در زمان نياز دولت اجازه واردات نارنگى را مانند سال هاى گذشته صادر خواهد كرد.دارايى نژاد بيان كرد: اين احساس نياز به دليل تمام شدن نارنگى سارى و عدم دوام زياد براى ذخيره سازى است و در كنار آن نارنگى بم كه درحال حاضر در ميادين به فروش مى رسد نيز حجم توليد بالايى ندارد كه در ذخيره سازى بتوانيم برنامه ريزى براى آن داشته باشيم.
نبود نظارت روى ميوه فروشان دوره گرد
وى گفت: فروشندگان دوره گرد كه بار خود را پشت خودروهاى نيسان به فروش مى رسانند، در ميادين مى گردند و محصول كف بازار را پيدا مى كنند و با سود ۲۰ درصدى به فروش مى رسانند كه هيچ نظارتى روى اين افراد نيست.رئيس اتحاديه بارفروشان ميدان تره بار بزرگ بيان كرد: در قانون آمده است كه سود مغازه دار ۳۵ درصد است، اما به دليل اجاره هاى سنگين و هزينه بالاى كارگر سود بيشترى را بر روى ميوه مى كشند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved