آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 19 دی ماه 1391 برابر با 2013 Tuesday 08 January

آلودگی هوا موجب افزایش بیماری یرقان در نوزادان

رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم گفت: آلودگی هوا و دیگر آلاینده های محیطی سبب افزایش تعداد نوزادان مبتلا به بیماری یرقان (زردی) شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر ابوطالب صارمی با اعلام این خبر افزود: طولانی شدن یرقان فیزیولوژیک نوزادان، متاثر از آلودگی هوا و نیز آلودگی صوتی است.

وی با اشاره به اینکه بیماری یرقان یا زردی نوزادان از معضلات شهرنشینی و آلودگی در کلان شهرهاست، یادآور شد: به دلایل متعدد از جمله آلودگی های محیطی و نوع تغذیه، کبد نوزادان به هنگام تولد برای این گونه اعمال فیزیولوژیک، فعالیت کافی ندارد و به همین دلیل شاهدیم، یرقان فیزیولوژیک نوزادان طولانی می شود که گاهی پرتو درمانی یا حتی تعویض خون نوزادان ضرورت پیدا می کند.

صارمی ادامه داد: حدود 70 درصد نوزادان در روزهای نخست زندگی، زرد می شوند. زمان بروز زردی معمولا از روز سوم تولد آغاز شده، پس از یک هفته خود به خود بهبود می یابد . اما در موارد معدودی زردی سبب آسیبهای مغزی غیرقابل برگشت، مانند کری و فلج مغزی شده، حتی مرگ نوزاد را به همراه دارد.

وی از دیگر عوارض شهرنشینی را بیماری به نام "آندومتریوز" عنوان کرد و اظهار داشت: آندومتریوز به صورت ضایعه التهابی لگن و یا کیست های خونی (شکلاتی) تخمدان ها تظاهر می کند که با چهار درجه خفیف، متوسط و شدید است که امروزه به عنوان یکی از عوامل نازایی شناخته می شود.

صارمی ادامه داد: شاید در 30 سال قبل در سال 4 مورد هم مراجعه کننده برای درمان آندومتریوز نداشتیم، اما در حال حاضر در روز 4 مورد بیمار مبتلا به این بیماری برای درمان مراجعه می کنند.

رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم ادامه داد: آندومتریوز هر چند یک بیماری پیش رونده است، اما خوشبختانه سرطانی نبوده، قابل درمان است.

وی گفت: مصرف غذاهای آماده (فست فود) چاقی را به همراه دارد و چاقی از علل ابتلا به تخمدانهای پلی کیسیک است.

این فوق تخصص زنان، زایمان و نازایی اظهار داشت: براساس یافته های پژوهشهای انجام شده در داخل و خارج کشور، آلودگیهای محیطی به ویژه آلودگی هوا طی سالهای اخیر سبب کاهش تعداد اسپرم در مردان شده که این امر به عنوان یکی از دلایل افزایش ناباروری با علت مردانه شناخته شده است.

وی تاکید کرد: اصلاح سبک زندگی از طریق دوری از آلودگیهای محیطی، استرس، حذف غذاهای آماده و استراحت کافی، هر چند اقدام هایی موثر برای حفظ سلامت افراد در تمام زمینه هاست، اما کنترل آلودگیهای زیست محیطی نیازمند توجه هر چه بیشتر مسئولان است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved