آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 16 دی ماه 1391 برابر با 2013 Saturday 05 January

پیوند آینده سوریه به پرونده اتمی؛ درخواستی غیرقابل قبول

روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای با اشاره به بحران هسته ای جمهوری اسلامی نوشت، در حالی سال نو آغاز می شود که دولت اوباما و شرکايش انتظار دارند مذاکرات اتمی با رژيم تهران پس از شش ماه وقفه از سرگرفته شود. گروه کشورهای 5+1 قصد دارد نسبت به پيشنهادی که در ماه ژوئن گذشته به رژيم تهران داد، تغييرات جزيی را در نظر بگيرد، اما همچنان بر خطرناک ترين بخش اين برنامه يعنی غنی سازی اورانيوم، بستن تاسيسات زيرزمينی فردو و ارسال موجودی اورانيوم غنی شده به خارج از کشور تاکيد دارد.

این روزنامه نوشت، در مقابل رژيم تهران خواسته هايی دارد که بسياری از آنها از نظر دولت باراک اوباما غيرقابل قبول هستند. از جمله اين درخواستها به رسميت شناختن غنی سازی اورانيوم برخلاف چندين قطعنامه شورای امنيت است که توقف آن را مقرر کرده است. يا اينکه رژيم تهران می خواهد آينده سوريه را به پرونده اتمی پيوند دهد، امری که دولت آينده سوريه بر سر آن تصميم می گيرد و نه از طريق يک پيمان بين المللی.

واشنگتن پست تاکيد می کند اگر رژيم تهران به غنی سازی 20 درصدی با سرعتی که در جريان است ادامه دهد، ممکن است در همين سال به بمب اتمی دست يابد، امری که رئيس جمهور اوباما متعهد شده است از آن جلوگيری کند. بنابراين در صورتی که مذاکرات در بن بست بماند، آقای اوباما بايد پيشنهادی جامع به اين رژيم بدهد که به وسيله آن لغو تحريم در مقابل اعمال محدوديت دائم بر غنی سازی اورانيوم و بازرسی شديد بين المللی صورت خواهد گرفت. اين پيشنهاد، رژيم تهران را با يک انتخاب سخت مواجه می کند تا روشن شود آيا راه حل ديپلماتيک اصلا وجود دارد يا خير.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved