آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 14 دی ماه 1391 برابر با 2013 Thursday 03 January

طلاق، ‌اعتیاد و بیکاری در تهران بیشتر است

سایت همصدا: برابر نتایج یک پژوهش میدانی، 80 درصد تهرانی‌ها معتقدند که طلاق، اعتیاد و بیکاری در پایتخت نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر است

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران گفت: برابر نتایج یک پژوهش میدانی، 80 درصد تهرانی‌ها معتقدند که طلاق، اعتیاد و بیکاری در پایتخت نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر است.

به گزارش ایسنا، احمد مسجدجامعی در همایش آسیب‌های اجتماعی شهری که روز گذشته به همت مرکز علمی کاربردی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار شد،‌ پدیده خانه به دوشی را یکی از مشکلات جدی شهر تهران برشمرد و افزود: در جریان بررسی آسیب‌های اجتماعی باید علاوه بر توجه به عوامل اقتصادی و اجتماعی، به عوامل فردی هم توجه کنیم.

وی به وضعیت نابهنجار کودکان خیابانی در تهران اشاره کرد و گفت: امروز آگهی را در روزنامه مشاهده کردم که پلیس به دنبال بچه کفاشی می‌گشت. در محدوده بازار تهران و اطراف میدان اعدام هم بچه‌هایی را دیده‌ام که شناسنامه ندارند و به این ترتیب حتی اگر خیران بخواهند آنها را در مدرسه ثبت نام کنند،‌این امکان وجود ندارد. بر اساس این مشاهدات گزارشی با عنوان «کودکی به نام هیچ» تنظیم شده که به بررسی مسائل کودکانی که در نظام برنامه‌ریزی و توسعه دیده نمی‌شوند، می‌پردازد.

مسجد جامعی به وجود پنج پهنه، 22 منطقه و 374 محله در پایتخت اشاره کرد و گفت:‌در مجموع بسیاری از آسیب‌های اجتماعی تهران در این پهنه‌ها به هم پیوسته است.

مسجد جامعی در ادامه با تاکید بر ضرورت انجام مطالعات عمیق و ریشه‌ای برای حل مسائل اجتماعی گفت: مطالعات اجتماعی باید از سطح محله آغاز شود تا اثرگذار باشد.

وی به نتایج یکی از مطالعات این‌چنینی اشاره کرد و گفت: ‌نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که بسیاری از مشکلات شهر ناشی از فقدان روشنایی است و در حقیقت بین میزان روشنایی و جرم رابطه معکوس وجود دارد.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه به نقش عوامل اقتصادی در بروز آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: ‌بسیاری از مسائلی که برای جامعه رخ می‌دهد ریشه در ناتوانی در تامین معیشت دارد. به عنوان مثال بین گرانی و طلاق نسبت معناداری وجود دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

وی خاطرنشان کرد: چطور هنگامی که یک نوجوان در المپیادهای علمی حائز رتبه می‌شود، مسئولان این موفقیت را ناشی از برنامه ریزی خود برای داشتن جامعه‌ای دانایی محور می‌دانند اما درباره مسئله اعتیاد آنرا تنها ناشی از عوامل فردی و خانوادگی می‌دانند؟!

وی با اشاره به وجود اسناد ارزشمندی در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: سندهای ارزشمندی وجود دارد اما آیا واقعا آسیب‌های اجتماعی کاهش یافته است؟ تحقیقات نشان می‌دهد که اینطور نیست بنابراین این موضوع به سخنرانی و سند ارتباطی ندارد. بلکه باید حلقه مفقوده مقابله با آسیب‌ها را جستجو کنیم.

وی با اشاره به انجام مطالعاتی درباره گرایش‌ها و باورهای مردم شهر تهران ، یادآور شد: 80 درصد پاسخ‌گویان تهرانی معتقدند که طلاق، اعتیاد و بیکاری در پایتخت نسبت به سایر نقاط کشوربیشتر است. اما از آنجا که این آسیب‌ها به هم پیوسته است، تا زمانی که مسئله بیکاری حل نشود، مشکل طلاق هم حل نخواهد شد.

مسجدجامعی به پژوهشگران توصیه کرد که از ظرفیت شورایاری‌ها به عنوان نمایندگان محلات در پژوهش‌های خود استفاده کنند.

خوراکیان رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم در این همایش اظهار کرد: 9 پژوهش مهم در اوایل دوره فعالیتم پیرامون وضعیت تهران در حوزه‌های مختلف انجام شد تا بر این اساس اولویت‌های کاری سازمان فرهنگی و هنری تعیین شود که یکی از این اولویت‌ها مقابله با آسیب‌های اجتماعی است.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت فرهنگسراها در این حوزه خاطرنشان کرد: معتقدیم که فرهنگ سرا تنها نباید کلاس آموزش زبان و کامپیوتر برپا کند. هرچند این فعالیت‌ها منعی ندارد اما ماموریت اصلی ما ترویج اخلاق و آموزش‌های شهروندی است.

خوراکیان با بیان اینکه تاکنون 900 رشته تحصیلی در مرکز علمی کاربردی سازمان فرهنگی و هنری تدوین و طرح درس آن تبیین شده است گفت: حدود 200 محصول آموزشی هم در ارتباط با حوزه آسیب‌های اجتماعی تهیه شده که در فرهنگسراها توزیع خواهد شد. در این محصولات به مسائلی همچون وب‌گردی، اعتیاد مدرن و سایر مسائل مربوط به دختران و پسران جوان بررسی شده است.

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه این نهاد به دستاوردهای پژوهشگران اجتماعی نیازمند است گفت: هم اکنون مسیر بهره‌برداری از نتایج پژوهش‌ها طراحی شده و ظرفیت مناسبی برای نتیجه بخش بودن مطالعات در شهر تهران وجود دارد.

دکتر موسی خدمتگزار دبیر کمیته علمی همایش آسیب‌های اجتماعی شهری هم با اشاره به ارسال مقالاتی از سراسر کشور به دبیرخانه این همایش اظهار کرد: در مرحله اول 90 چکیده مقاله به دبیرخانه رسید و پس از داوری اولیه متن کامل مقالات برگزیده ارائه شد که 9 مورد آنها در قالب سه پنل تخصصی «کودکان خیابانی، دختران فراری، ‌متکدیان و دستفروشان»، «فضای شهری، احساس امنیت و هویت شهری» و «حاشیه نشینی، ‌اسکان غیررسمی و خشونت‌های خانگی» ارائه می‌شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved