آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 12 دی ماه 1391 برابر با 2013 Tuesday 01 January

ترديد مرغداران به جوجه ريزی

روزنامه خراسان: مرغداران استان براي جوجه ريزي و تامين گوشت مرغ بازار به ويژه براي ايام نوروز ترديد دارند و معتقدند توليد و پرورش مرغ بدون حمايت مسئولان توجيه اقتصادي ندارد و اگر مسئولان به فکر بازار عيد هستند، بايد از مرغداران حمايت کنند، در غير اين صورت دست از توليد خواهند کشيد.البته برخي از مرغداران هم خوش بين هستند ولي با ۵۰درصد ظرفيت در تدارک جوجه ريزي اند.

مرغداران استان از ضرر ۵۰۰تا۶۰۰ توماني در توليد هر کيلو مرغ خبر مي دهند و اظهار مي دارند، بايد مسئولان از مرغداران براي توليد مرغ و تخم مرغ حمايت کنند در غير اين صورت شرايطي که در بازار بحراني و بلبشوي مرغ در تابستان امسال ايجاد شد، در آستانه عيد نوروز هم تکرار خواهد شد.ستاد تنظيم بازار هر چند ذخيره سازي مرغ را انجام داده است تا در هنگام نياز از بازار حمايت کند ولي اين راهکار کافي نيست و دلالان و واسطه ها به راحتي مي توانند بازار را با مشکلاتي مواجه کنند.

به گفته برخي از مسئولان جلساتي در چند روز گذشته براي حمايت از مرغداران تشکيل شد و جلسه اي هم در چند روز آينده در استانداري برگزار مي شود و مسئولان درصدد هستند نهاده ارزان قيمت به مرغداران تحويل دهند تا مرغداران با اطمينان بيشتري به فکر توليد و جوجه ريزي باشند.

در اين گزارش نظر توليدکنندگان و مسئولان ذي ربط را جويا شديم.

خالي بودن ۵۰درصد ظرفيت توليد مرغداري ها
يک توليدکننده مرغ و تخم مرغ در مشهد به خراسان رضوي گفت: در حال حاضر ميزان جوجه ريزي در مرغداري ها مانند گذشته نيست چون به علت وضعيت نابسامان بازار، مرغدار تمايلي به جوجه ريزي ندارد.

وي افزود: برخي از توليدکنندگان هم اميدوارند که بازار بهتر شود.

وي گفت: مرغداران ۵۰درصد ظرفيت توليد خود را خالي کرده اند و فقط با ۵۰درصد ظرفيت به توليد مي پردازند.

وي متذکر شد: اگر دولت و ستاد تنظيم بازار فکري نکنند نرخ مرغ و تخم مرغ افزايش مي يابد.


عطاي مرغداري را به لقايش بخشيدم
يک توليدکننده ديگر هم به خراسان رضوي گفت: در دوره گذشته جوجه ريزي 10.5 ميليون تومان ضرر کردم به همين دليل ديگر به جوجه ريزي فکر نمي کنم.

وي افزود: گراني نهاده ها، مشکلات تامين سوخت و بي توجهي مسئولان باعث شد عطاي پرورش مرغ را به لقايش ببخشم و فعلاً قصد ندارم جوجه ريزي کنم و پرورش مرغ را ادامه دهم.وي گفت: بسياري از توليدکنندگان هم وضعيت سختي را سپري مي کنند که در اين شرايط مسئولان بايد از توليدکنندگان حمايت کنند.


مرغداران استان براي جوجه ريزي ترديد دارند
مرغداران استان به علت اقتصادي نبودن توليد مرغ تمايلي به جوجه ريزي جديد ندارند و چنان چه اين روند ادامه يابد بازار گوشت مرغ در آستانه سال ۹۲ بحراني خواهد بود.معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزي با اشاره به اين که بايد از مرغداران حمايت کرد، به خراسان رضوي گفت: چون مرغدار در حال حاضر در هر کيلوگرم توليد گوشت مرغ ۵۰۰تا۶۰۰تومان ضرر مي کند، در فصل جوجه ريزي چندان تمايلي به جوجه ريزي ندارد و اگر اين روند ادامه يابد، بازار عيد بحراني خواهد بود.

مهندس صفرپور افزود: در حال حاضروضعيت بازار توليد مرغ و تخم مرغ مناسب نيست و احتمال اين که براي بازار عيد مرغداران کمتر جوجه ريزي کنند، وجود دارد.

وي متذکر شد: من به مسئولان استان گوشزد کرده ام بايد هر چه زودتر ميزان زيان دهي در مرغداري ها کم شود و حداقل مرغ دار با توليد مرغ و تخم مرغ متضرر نشود.

وي گفت: اگر اين امر محقق نشود احتمال اين که جوجه ريزي انجام نشود و يا کمتر شود، وجود دارد.

وي با اشاره به جلساتي که در استانداري و سازمان صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزي برگزار شده است، گفت: جلسات ديگري هم هفته جاري در استانداري خواهيم داشت تا از مرغداران به نوعي حمايت کنيم.

وي افزود: در حال بررسي هستيم تا شرکت پشتيباني امور دام توليدات مرغداران را با يک نرخ مناسب خريداري کند يا اين که نهاده ارزان قيمت در اختيار مرغداران قرار گيرد تا تشويق شوند جوجه ريزي کنند.وي خواستار حفظ امنيت توليد داخلي مرغ و تخم مرغ در استان شد و گفت: ستاد تنظيم بازار حداقل براي مصرف مردم به مدت ۳تا۴ماه مرغ ذخيره کرده است و علاوه بر آن کشتي هاي حامل نهاده هاي دامي در بنادر کشور لنگر انداخته است و به زودي نهاده هاي دامي مي رسد.

وي افزود: اگر به نوعي از مرغدار حمايت شود، نگاه آن ها براي جوجه ريزي تغيير خواهد کرد.


کاهش انگيزه مرغداران براي جوجه ريزي
مدير عامل اتحاديه کشاورزي مرغداران گوشتي خراسان رضوي هم با اشاره به اين که هزينه تمام شده توليد بالاتر از نرخ بازار مصرف است، به خراسان رضوي گفت: انگيزه مرغداران براي جوجه ريزي و توليد کاهش يافته است و اگر تمهيداتي براي حمايت از توليدکنندگان اتخاذ نشود، در چند ماه آينده بازار مرغ و تخم مرغ آشفته خواهد شد.علي راسخي افزود: با توجه به اين که هزينه سوخت در فصل زمستان به ديگر هزينه هاي توليد مرغداران افزوده مي شود، مشکلات مرغداران افزايش مي يابد.وي گفت: براي متعادل کردن هزينه تمام شده توليد، مسئولان جلساتي را تشکيل داده اند و در حال اتخاذ تمهيداتي هستند و پيش بيني مي شود نهاده ارزان قيمت به مرغداران تحويل داده شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved