آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 10 دی ماه 1391 برابر با 2012 Sunday 30 December

رژیمهای تهران و دمشق؛ دو پرونده همزمان برای اوباما

سایت "دیپلماسی ایرانی": واشنگتن پست در مطلبی به قلم Jim Hoagland تاکید می کند که رویای باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا دست یافتن به توافقی همزمان با روسیه بر سر دو پرونده ایران و سوریه است.

نویسنده این مطلب در این خصوص می نویسد: دولت علوی ها در سوریه به ظاهر از درون و بیرون در حال فروپاشی است. به نظر می رسد که مخالفان بشار اسد موفقیت هایی در این خصوص را از آن خود کرده اند. سیاست باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا در قبال سوریه در ماه های پیشین بر صبر و همراهی با مخالفان از پست صحنه استوار بوده است. استراتژی که ظاهرا این روزها طعم گس شکست را تجربه می کند. اگر در حال حاضر تنها پرونده روی میز رئیس جمهوری آمریکا عدم کناره گیری بشار اسد از قدرت بود شاید لزومی برای نگرانی وجود نداشت اما گاهی همزمانی تحولات در عالم سیاست کار دست رئیس جمهور می دهد. بحران در سوریه درست در روزهایی از مدار تحمل خارج می شود که فرصت باراک اوباما برای یافتن راهکاری جهت پایان دادن به بحران در پرونده هسته ای ایران هم رو به اتمام است. آخرین بارقه های امید در باراک اوباما این است که بتواند در معامله ای پرسود با روس ها هم پرونده هسته ای ایران را روی میز بگذارد و هم از داستان سوریه سخن بگوید تهران و مسکو دو حامی پروپاقرص بشار اسد در سطح منطقه ای هستند.

سفیر سابق فرانسه در واشنگتن در تازه ترین ادعاهای خود در خصوص ایران می گوید: ایران با وجود تحریم ها همچنان در مسیر دست یافتن به بمب هسته ای حرکت می کند. تحریم ها هیچ تاثیری بر سرعت حرکت ایران در این مسیر نداشته است. ما تنها چندماه با ایران هسته ای فاصله داریم!

این مقام فرانسوی که چندین ماه نیز مشاور نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری پیشین فرانسه بود اعتقاد دارد که شش قدرت جهانی مذاکره کننده با ایران باید آخرین طرح خود را برای مصالحه با تهران ارائه دهند.در این فضا ایران باید با این طرح موافقت کند و در شرایطی که همچنان ساز مخالف را بنوازد تنها دو گزینه پیش روی غرب خواهد بود: پذیرش ایران هسته ای یا حمله به ایران .

سفیر سابق فرانسه در آمریکا اعتقاد دارد که واشنگتن باید از رهبری ایران به عنوان فرد تصمیم گیرنده در پرونده هسته ای بخواهد که با غنی سازی 5 درصدی اورانیوم موافقت کرده و بخش اعظمی از اورانیوم های غنی سازی شده ذخیره را هم به خارج از کشور منتقل کند. در غیراینصورت امریکا می تواند با در دست داشتن همراهی متحدان بین المللی خود به فکر تخریب تاسیسات هسته ای ایران در سال 2013 باشد!

به نظر می رسد که اگر عزمی جدی برای پایان دادن به دو پرونده ایران و سوریه وجود دارد باید هر دو را همزمان به پایان رساند. پیش از این گمان می کردم که مواضع اوباما در خصوص ایران دال بر فرصت دادن به دیپلماسی صحیح است اما اخیرا موضع گیری های شفاهی اوباما هم حاکی از تغییراتی در استراتژی وی است. اوباما اخیرا در سخنانی تاکید کرده بود که ایران هسته ای غیرقابل تحمل است و در شرایطی که ایران همچنان به استراتژی خود ادامه دهد راهکاری جز گزینه نظامی باقی نخواهد ماند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved